Barem social per a l'accés habitatges inclusió social

Descripció: 

El projecte del "Barem" permet disposar d'un instrument per mesurar el perfil més idoni per a l’accés als pisos d’inclusió, la qual cosa facilita l’objectivitat de la valoració dels casos derivats pels personal que gestionen els casos de demanda d’accés al Servei d'Habitatges d'Inclusió Social (SHI).  Es busca millorar la gestió en l’entrada al SHI eliminant la comissió d’entrada, i donar una resposta ràpida als professionals que derivin famílies i persones al servei.

El producte resultant és un nou barem d’accés a pisos d’inclusió per part dels Serveis Socials Bàsics (SSB), un instrument únic que pondera els requisits d’accés i que permet determinar els casos que no tenen perfil de cap dels dos models de pisos socioeducatius i, per tant, en queden exclosos, els que tenen perfil d’acompanyament socioeducatiu puntual, aquells amb perfil de suport socioeducatiu intensiu i l'escala de prioritats dels casos valorats.

Problema al qual dona solució: 

L’actual barem social per a l’accés al Servei d'Habitatges d'Inclusió Social (SHI) social requereix algunes adequacions perquè sigui un instrument integral i rigorós per valorar l’exclusió social.

Objectius: 

El projecte del "Barem" té els objectius generals següents:

  1. Revisar i adequar el barem existent d’accés a pisos d’inclusió a les necessitats i els perfils emergents actuals, així com al circuit d’accés de derivació de sol·licituds.
  2. Facilitar la relació de criteris per reajustar casos i situacions amb caràcter prioritari que “es valorin per sobre del circuit de baremació habitual”.
  3. Simplificar i objectivitzar l'entrada al Servei d'Habitatges d'Inclusió Social eliminant comissions i reunions per valorar l'entrada al servei.

 

El projecte del "Barem" ha tingut impacte en relació amb els diferents processos i col·lectius destinataris: 

  • S’han aconseguit els valors afegits següents: homogeneïtat i objectivitat tècnica del document, equitat per a totes les persones usuàries, eficiència pel que fa a l’agilitat del procés i globalitat donada la inserció del barem en el pla de treball.
  • Després d’un any d’implementació es es detecten els resultats següents: adaptació dels perfils i les puntuacions associades, reducció dels dies d’espera per accedir als pisos i, finalment, incidències mínimes en les tramitacions de derivacions i demandes dels professionals.
  • Una valoració general permet identificar els següents elements destacables: estalvi de temps en reunions i comissions d'entrada a diferents professionals, traspàs d'informació ràpida i eficaç dels casos presentats i, finalment, agilitat en la resposta als professionals (podent informar del lloc de la llista d'espera en què es troba el cas i el temps d'entrada estimat).
Accions principals: 
  • Disseny del preprojecte, amb hipòtesis i proposta de treball.
  • Anàlisi documental i bibliogràfica: barems actuals, reglaments, memòries, informes de casos, etc.
  • Entrevistes a agents implicats, a títol individual, grupal i/o per serveis.
  • Creació del grup motor de treball-millora del barem amb diferents agents implicats en diferents moments del projecte.
  • Definició del marc conceptual de referència.
  • Desenvolupament de la prova pilot-prova de concordança com a assaig previ per determinar l'ús i la viabilitat de l'instrument.
  • Definició i disseny del producte final del barem.
  • Seguiment i avaluació.
Actors claus: 
  • Departament de Planificació i Processos
  • Departament d’Atenció a Persones Vulnerables (persones sense llar)
  • Serveis socials bàsics territorials
  • Empreses de gestió dels habitatges
  • Fundació Avedis Donabedian (suport extern puntual per a assessorament)
  • Referents de serveis socials per a persones sense llar i referents de serveis socials bàsics territorials (professionals del DAPV, SIS i SISFA ROM i professionals dels SSB de l’Institut Municipal de Serveis Socials)
Calendari: 

Data d'inici: 2014.

Data d'acabament: 2016.

Actualment el barem ja està en funcionament.

Pressupost: 

Recursos interns.

Estat del projecte: 
Acabat*

* Possibles estats del projecte

En curs: Projectes en estat inicial, en procés de conceptualització o de fase pilot.

Consolidats: Projectes que es troben en fase d’escalament després d’una valoració inicial positiva.

Acabats: Projectes finalitzats la implementació dels quals s’ha acabat pel caràcter temporal dels mateixos o per haver donat resposta al problema que abordava.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat