El Pla de desenvolupament professional i la gestió del coneixement es desplega en vuit línies estratègiques:
- Formació específica, de qualitat i a mida, que respongui a les necessitats de cada àmbit i col·lectiu de treball.
- Orientació de la formació a l’aprenentatge vinculat al lloc de treball i assegurar la transferència del coneixement adquirit.
- Suport i acompanyament al desenvolupament professional.
- Desenvolupament dels nous rols i competències per a la comunicació i gestió del coneixement.
- Potenciar espais i escenaris per compartir coneixement.
- Metodologies i espais de treball col·laboratiu per a la construcció de nou coneixement.
- Generació de coneixement a les fronteres de l’organització: món acadèmic, grups de participació social i altres administracions, altres xarxes de coneixement extern.
- Establiment d’una cultura de recerca aplicada, publicació i docència com a base per a la millora contínua i la innovació.
L’articulació entre professionals, accions, espais i projectes dels diferents organismes que configuren l’Àrea de Drets Socials per a la implementació de l’estratègia de gestió del coneixement. El Pla de desenvolupament professional i gestió del coneixement (2016-2019) ofereix un marc ampli d’articulació.
- Proveir al personal professional i als serveis d’escenaris i metodologies col·laboratives a fi de generar coneixement productiu i útil per dur a terme la seva tasca, per a la millora contínua i per facilitar la innovació.
- Destacar el saber i l’expertesa del personal, promovent l’apoderament i el desenvolupament professional, així com la seva implicació en la missió de l’organització, millorant la seva satisfacció i el clima de l’organització.
- Potenciar la circulació de la informació i del coneixement, obrint espais formals i informals, presencials i virtuals que ho permetin.
- Promoure una visibilitat més gran del conjunt de l’Àrea de Drets Socials com a model de referència en la seva matèria, basat en models i projectes tècnics de vàlua provada.
7 projectes estratègics:
- Pla específic de desenvolupament professional i aprenentatge.
- Bones Pràctiques Socials.
- Sessions per compartir coneixement.
- Comunitats de pràctica i xarxes de col·laboració.
- Gestió del coneixement a les fronteres de l’organització.
- Comunitat de recerca i coneixement.
Més de 16 projectes transversals.
Més de 10 espais i escenaris diferents en marxa, per compartir, generar i intercanviar coneixement:
- Persones amb rols de generació de coneixement.
- Dinamitzadors/ores de coneixement (rol clau).
- Formadors/ores interns.
- Valoradors/ores de bones pràctiques.
- Líders especialitzats/ades i impulsors/ores de coneixement.
- Mentors/ores.
- Actius de coneixement (tangibles llestos per aplicar).
- Membres del Comitè director de gestió del coneixement procedents dels diferents organismes de l’Àrea: Gerència de Drets Socials, Institut Municipal de Serveis Socials, Institut Municipal de Persones amb Discapacitat, Agència de Salut Pública de Barcelona, Institut Municipal d’Educació de Barcelona, Institut Municipal de l'Habitatge i Rehabilitació de Barcelona.
- Membres de la Comissió de Valoració de Bones Pràctiques socials (11 professionals estables).
- Equip de dinamitzadors/ores de l’Àrea de Drets Socials (uns 40 professionals estables).
Data d'inici: 2016 (gener).
Data d'acabament: 2019 (desembre).
A càrrec del pressupost 2018, un total de 139.551,17 € repartits de la següent manera:
- Accions i espais de formació i gestió del coneixement: 54.302,12 €.
- Recerques: 36.917,10 €.
- Suport expert, tecnològic i logístic extern: 36.602,50 €.
* Possibles estats del projecte
En curs: Projectes en estat inicial, en procés de conceptualització o de fase pilot.
Consolidats: Projectes que es troben en fase d’escalament després d’una valoració inicial positiva.
Acabats: Projectes finalitzats la implementació dels quals s’ha acabat pel caràcter temporal dels mateixos o per haver donat resposta al problema que abordava.