L’Impulsem és un procés participatiu per al desenvolupament estratègic dels serveis socials a Barcelona, el més ambiciós realitzat mai a la ciutat. Mai s’havia fet un procés d’aquesta magnitud, amb un diagnòstic tan detallat, parlant amb tots els actors, amb tants instruments, sense eludir cap debat. Són moltes les persones i les organitzacions que han contribuït a aquesta estratègia, participant en reunions, responent qüestionaris, contrastant i revisant diferents documents. Aportacions que han afegit un valor significatiu en aquest procés. Així doncs, l’Impulsem inclou tres dimensions de participació: interna, externa i ciutadana.
L’augment i la fragmentació de les prestacions i ajudes; els problemes de funcionament dels Centres de Serveis Socials (CSS) i la burocratització i saturació; el temps reduït en la dedicació de treball social de qualitat; determinades mancances en termes d’eficiència i productivitat; la poca flexibilitat del sistema als canvis de l’entorn i de la demanda dels serveis; la insatisfacció del personal, la gestió dels canvis en el perfil de les persones ateses en un model d’atenció més aviat rígid.
Repensar el model d’atenció social bàsica de Barcelona, així com el rol i el funcionament dels CSS, construint una visió de futur compartida.
Acció 1: 1a jornada tècnica amb 1.373 aportacions i 780 propostes en total. Es presenta a continuació de manera segregada:
- Dimensió interna: 13 sessions, 561 participants, 975 aportacions i 643 propostes.
- Altres agents: 16 sessions, 168 participants, 317 aportacions i 127 propostes.
- Ciutadania: 5 sessions, 70 participants, 81 aportacions i 10 propostes.
Acció 2: elaboració del document “El desenvolupament estratègic dels centres de serveis socials 2016- 2021".
Acció 3: 2a jornada tècnica: presentació de l’estratègia a les persones participants.
Acció 4: priorització d’objectius: 589 persones (professionals, direccions i agents externs) / Priorització de mesures: 261 professionals i direccions fan la priorització i el qüestionari.
Acció 5: elaboració del Pla d’actuació tenint en compte els objectius més prioritzats i les mesures que han obtingut una puntuació més alta, així com les prioritats derivades de la participació.
Acció 6: 3a jornada tècnica: presentació de projectes i definició.
Acció 7: execució del Pla d’actuació.
- CSS (Direccions territorials, de centre i professionals)
- Consell Municipal de Benestar Social
- Acord Ciutadà (Xarxa de Centres Oberts, Xarxa de Famílies Cuidadores, Xarxa de Persones Sense Llar)
- Plataforma d’Afectat per la Hipoteca (PAH)
- Aliança contra la Pobresa Energètica
- Direcció de Serveis d'Acció Comunitària
- Direccions de serveis a les persones i al territori
- Sindicatura de Greuges
- Sindicats
- Serveis d’atenció a dones i d’atenció i acollida per violència masclista
- Serveis d'atenció i acollida immigrants
- Gerència d'Habitatge
- Consorci d'Educació de Barcelona
- Institut Municipal d’Educació de Barcelona (IMEB)
- Consorci Sanitari de Barcelona
- Grups polítics municipals
- Ciutadania atesa pels CSS
Data d'inici: 2016.
Data d'acabament: 2021.
Recursos interns.
* Possibles estats del projecte
En curs: Projectes en estat inicial, en procés de conceptualització o de fase pilot.
Consolidats: Projectes que es troben en fase d’escalament després d’una valoració inicial positiva.
Acabats: Projectes finalitzats la implementació dels quals s’ha acabat pel caràcter temporal dels mateixos o per haver donat resposta al problema que abordava.