El circuit de coordinació entre els serveis per a persones sense llar de l’Institut Municipal de Serveis Socials (IMSS) i la Secretaria de Mesures Penals, Reinserció i Atenció a la Víctima (SMOiSS i ASSEP, i SCE i AMO) facilita la intervenció dels professionals amb l’objectiu de vetllar per les persones relacionades amb ambdues administracions –sobretot en aquells perfils més vulnerables per manca de suport social i residencial– i d’acord a les línies de treball vinculades a l’un o l’altre servei.
El circuit defineix els criteris tècnics i operatius de l’atenció social que facilitin la intervenció de l'òrgan responsable (justícia i serveis socials), amb el màxim coneixement de la situació del cas. Estableix, així mateix, els criteris de traspàs entre els serveis de les dues administracions que intervenen per garantir l’atenció, el seguiment i tractament social dels casos quan sigui necessari.
D’acord amb les darreres dades provinents dels centres penitenciaris de la província de Barcelona, hi ha aproximadament entre un 9-10% de persones sense llar amb entorns socials molt vulnerables. En línia, l’estudi del sensellarisme a Catalunya identifica un percentatge similar d’un 10,49% de persones sense sostre.
Una de les estratègies preventives d'inclusió i de reducció de les desigualtats socials (inclosa en el Pla de lluita contra el sensellarisme) és l’atenció de persones sense llar vinculades a processos penals. S’estableix com eix principal la prevenció del sensellarisme en processos de desinstitucionalització i evitar que la sortida del sistema penitenciari i de justícia juvenil es converteixi en un factor de sensellarisme. Altrament, un dels principis programàtics és la implicació de la corresponsabilitat comunitària i el compromís de tots els agents socials.
L’objectiu és la coordinació interadministrativa en els processos de transició bidireccional entre la presó, els centres educatius de justícia juvenil i els serveis i equipaments d’atenció a persones sense llar de la ciutat de Barcelona, per assegurar que l’internament en un centre penitenciari o de justícia juvenil no sigui el pas previ a quedar-se sense llar i poder minimitzar situacions de vulnerabilitat.
- Creació d’un marc d’actuació comú que defineixi les metodologies que cal emprar en l’atenció a aquest col·lectiu, en funció de les seves necessitats, i que estableixi els recursos tant d’equipaments com de serveis que s’han d’activar a la ciutat de Barcelona.
- Revisió els recursos d’acompanyament en la sortida de centres penitenciaris i de centres educatius de justícia juvenil.
- Estudi de la possibilitat de crear un programa d’acompanyament comunitari a persones excarcerades, no interns de centres i amb mesures de medi obert sense domicili.
- Creació d’espais de coordinació i diàleg amb la Direcció General de Serveis Penitenciaris (DGSP) i amb la Direcció General d’Execució Penal a la Comunitat i de Justícia Juvenil (DGEPCJJ).
Ajuntament de Barcelona:
- Departament d’Atenció Social a Persones Sense Llar o en Situació d’Exclusió Residencial
- Departament de Serveis Socials d’Intervenció a l’Espai Públic SIS Atenció i Tractament (Servei d’Inserció Social) de la Direcció de Serveis d’Atenció Social Territorial i Comunitària de l’IMSS
Direcció General de Serveis Penitenciaris:
- Servei de Medi Obert i Serveis Socials (SMOiSS) de la Subdirecció General de Programes de Rehabilitació i Sanitat (SGPRS)
- Àrea de Serveis Socials de l’Execució Penal (ASSEP)
- Àrea de Serveis Socials d'Execució Penal (ASSEP)
- Direcció General d’Execució Penal a la Comunitat i Justícia Juvenil (DGEPCJJ), per mitjà del Servei de Centres Educatius (SCE) i Àrea de Medi Obert (AMO)
Data d'inici: 2017. S'iniciarà la prova pilot el mes d'abril del 2019.
* Possibles estats del projecte
En curs: Projectes en estat inicial, en procés de conceptualització o de fase pilot.
Consolidats: Projectes que es troben en fase d’escalament després d’una valoració inicial positiva.
Acabats: Projectes finalitzats la implementació dels quals s’ha acabat pel caràcter temporal dels mateixos o per haver donat resposta al problema que abordava.