El projecte defineix un nou circuit organitzatiu i de procediment sobre les demandes d’estudi d’infància i adolescència en risc que reben els Centres de Serveis Socials (CSS) de la Fiscalia, els jutjats i la DGAIA, amb el propòsit que el CSS iniciï l’estudi de les situacions de risc que els deriven. Aquesta entrada de casos als CSS emana de la Llei 14/2010, de 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l’adolescència (LDOIA), en tant que la llei els dona competència sobre l’atenció al risc lleu i moderat de la infància, per tal que activi les mesures i els recursos d’atenció social i educativa que permetin disminuir o eliminar la situació de risc, si escau (competència que emana de l’article 103).
En aquest context, es crea amb caràcter pilot l’equip EDEIAR (Equip de Demandes d’Estudi d’Infància i Adolescència en Risc), centralitzat en l'àmbit de ciutat i que disposa de professionals especialitzats. El seu rol en l’organització és complementaria als CSS de la ciutat, amb l’objectiu de centralitzar el registre de demandes d’infància i adolescència en risc de la ciutat, elaborar l’estudi de risc i emetre la resposta als organismes sol·licitants i competencials en els terminis fixats, per als casos no coneguts pels CSS dels districtes de Nou Barris, Sant Martí i Ciutat Vella.
- Existència d’un circuit organitzatiu poc àgil i poc eficient.
- Manca de rigor i fiabilitat sobre el control de dades del nombre de demandes de risc d’infància i adolescència en risc dels serveis socials de Barcelona que venen derivades de la Fiscalia, el jutjat o la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA).
- Incompliment dels terminis als quals cal donar resposta a la Fiscalia i els jutjats.
- Alta pressió sobre el personal professional de serveis socials a causa del volum de casos.
Crear un circuit organitzatiu de demandes d’estudi que dona una resposta eficient a les necessitats actuals. En particular:
- Fer una centralització, control i seguiment del registre de demandes de la infància en risc dels serveis socials de Barcelona.
- Crear una base de dades sobre les demandes d’estudi d’infància i adolescència en risc (al futur, comptar amb la seva integració a l'aplicació SIRIUS).
- Assolir més agilitat i rapidesa en les respostes d’estudi a la Fiscalia, DGAIA i jutjats.
- Reduir el nombre de casos d’estudi als quals s’ha de donar resposta des dels Centres de Serveis Socials de territoris pilot.
- Implementar la prova pilot amb els 15 CSS de territoris pilot dels districtes de Nou Barris, Sant Martí i Ciutat Vella.
- Crear una comissió de seguiment amb els actors clau implicats per obtenir un contrast, així com dissenyar elements de millora que donin resposta a necessitats detectades en la fase d’implementació (nexes de treball entre EDEIAR i CSS, necessitats tècniques, etc.).
- Efectuar el seguiment i l'avaluació de la fase pilot d'EDEIAR.
- CSS (Direcció de Serveis Socials Bàsics Territorials, Direccions territorials dels CSS, Direccions de CSS, professionals).
- Equip EDEIAR (Cap de departament, Direcció).
- Departament Jurídic de l’Institut Municipal de Serveis Socials.
- Institut Municipal d’Informàtica (IMI).
Data d'inici: 14.01.2019
Data d'acabament: 2019 (desembre).
* Possibles estats del projecte
En curs: Projectes en estat inicial, en procés de conceptualització o de fase pilot.
Consolidats: Projectes que es troben en fase d’escalament després d’una valoració inicial positiva.
Acabats: Projectes finalitzats la implementació dels quals s’ha acabat pel caràcter temporal dels mateixos o per haver donat resposta al problema que abordava.