Amb la finalitat de valorar diferents impactes, s’utilitzen diferents metodologies (mesures objectives de qualitat de l’aire i soroll, enquestes de salut, estudis qualitatius) en les superilles del Poblenou, Sant Antoni i Horta.
La ciutat de Barcelona presenta nombrosos reptes socials, mediambientals i de salut. Alguns d’aquests reptes que cal resoldre són, entre d’altres, els alts nivells de soroll i de contaminació de l’aire, la manca d’espais verds, el comportament sedentari de la població i les lesions causades pel trànsit. Els darrers anys, l’Ajuntament de Barcelona ha implantat el model superilles en diferents zones de la ciutat dins de la mesura de govern “Omplim de vida els carrers”. L’objectiu d’aquest programa és millorar l’habitabilitat de l’espai públic, avançar en la mobilitat sostenible, augmentar i millorar el verd urbà i la diversitat, i promoure la participació i coresponsabilitat ciutadana.
Avaluar els efectes mediambientals i de salut relacionats amb les intervencions urbanístiques i de mobilitat presents en les zones de superilles de Barcelona, així com l’efecte desigual segons grups socials.
A la superilla del Poblenou:
- Mesurament de la percepció, la satisfacció i l’ús de l’espai, tenint en compte la perspectiva de gènere.
- Grups de discussió de persones residents al barri.
A la superilla de Sant Antoni:
- Auditoria de l’ús d’activitat física i sedentarisme que es fa dels espais públics intervinguts en comparació amb altres espais similars que no hagin estat intervinguts.
- Realització de guerrilles etnogràfiques amb parelles d’investigadors i investigadores desplaçats a la zona per observar i entrevistar les persones presents a la zona.
A la superilla d’Horta:
- Realització d’una enquesta de salut prèvia i una altra de posterior a les intervencions urbanes i de mobilitat. L’enquesta recollirà informació de l’estat de salut, la qualitat de vida, la salut mental, l’activitat física i altres factors determinants de la salut de la població.
- Auditories per obtenir índexs de com de fàcil és caminar i com això canvia en fer les intervencions.
En tots les zones de superilles:
- Mesurament mediambiental i anàlisi de l’impacte en les lesions per trànsit.
- Prèviament i posteriorment a les intervencions urbanes, una unitat mòbil de l’ASPB pren mesures de la qualitat de l’aire per detectar possibles millores i efectes adversos en el cas de zones amb derivació del trànsit.
- Instal·lació de sensors fixos (col·locats en diversos punts de l’espai públic) per la mesura de la qualitat de l’aire i el soroll.
- Avaluació dels canvis en el nombre de persones lesionades en les zones seleccionades abans i després de la intervenció segons diferents mitjans de transport (a partir del Registre d’accidents i víctimes de trànsit de la Guàrdia Urbana de Barcelona).
- Estudi d’avaluació dels efectes en la reducció de lesions per trànsit que comportaria l'extensió de canvis urbanístics i de mobilitat a altres zones de la ciutat (Health Impact Assessement).
- Agència de Salut Pública de Barcelona.
- Direcció d’Energia i Qualitat Ambiental.
- Gerència Adjunta Medi Ambient i Serveis Urbans (Àrea d’Ecologia Urbana).
- Direcció de Projectes de Model Urbà (Àrea d’Ecologia Urbana).
- Gerència Adjunta de Mobilitat i Infraestructures (Àrea d’Ecologia Urbana).
- Grup de Recerca en Esport i Activitat Física de la Universitat de Vic (GREAF).
- IS Global.
Data d'inici: 2017
Data d'acabament: en curs.
2017-2020: 181.000 €
* Possibles estats del projecte
En curs: Projectes en estat inicial, en procés de conceptualització o de fase pilot.
Consolidats: Projectes que es troben en fase d’escalament després d’una valoració inicial positiva.
Acabats: Projectes finalitzats la implementació dels quals s’ha acabat pel caràcter temporal dels mateixos o per haver donat resposta al problema que abordava.