Arran dels conflictes de convivència sorgits durant el confinament per la pandèmia, l’Ajuntament va posar en marxa a finals de març de l’any passat un nou servei de mediació per resoldre problemes veïnals senzills a través del diàleg per via telemàtica.
Des del mes de setembre es va activar el Servei d’Atenció a Demandes de Mediació Veïnal, ja que moltes persones mantenen un confinament preventiu per motius de salut o teletreballen des de casa. Això continua generant més conflictes de convivència veïnal dels que hi hauria habitualment.
El protagonista absolut de la segona edició de mediacions ha estat l’Eixample, amb el 86% de tots els serveis prestats entre setembre i desembre gràcies a la participació en el projecte pilot “Eixample, districte mediador”.
Durant aquests mesos, el projecte pilot ha realitzat 246 mediacions i el 76,9% dels casos s’han solucionat sense arribar al circuit dels serveis d’inspecció. El temps de resolució és de 31 dies, enfront dels 309 dies de mitjana del circuit tradicional, i s’ha detectat que la nova via de resolució de conflictes contribueix a una millora a llarg termini de la convivència comunitària.
“És un canvi petit, però que amaga una solució dels conflictes que enverinen la convivència totalment diferent”, ha destacat el regidor del Districte de l’Eixample, Jordi Martí Grau, a la roda de premsa.
La gran majoria de les mediacions han estat per problemes de soroll (63,5%), seguits a molta distància per les molèsties per obres i instal·lacions (10,8%) i els mals usos dels espais comuns (5,2%).
Detecció de casos de vulnerabilitat social
En algunes ocasions el veïnat informa de situacions de vulnerabilitat social que no són competència del Servei d’Atenció a Demandes de Mediació Veïnal, ha informat Albert Batlle, tinent d’alcaldia de Seguretat. En aquests casos, es fa el traspàs als departaments oportuns:
- Casos de violència de gènere, infància o gent gran en risc, violència entre veïns, etc.
- Casos que són competència d’altres departaments: conflictes a l’espai públic, situacions irregulars de negocis o habitatges, situacions a la via pública com sensellarisme o sobreús en el confinament, etc.
Podeu consultar el testimoni d’un usuari del servei de mediació aquí.
El Servei de Mediació Veïnal està coordinat per la Direcció de Serveis de Prevenció i l’ha gestionat la Cooperativa d’Iniciatives Socials i Accions Comunitàries Ètic Hàbitat.