Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) realitzarà, a partir del juliol vinent, durant un any, una prova exhaustiva de l’innovador autobús elèctric Lion’s City 18E, un articulat fabricat per MAN que es distingeix per la seva extensa autonomia i zero emissions.
D’aquesta manera, Barcelona es converteix en una de les dues úniques ciutats d’Europa (l’altra és Colònia, a Alemanya) que disposen d’una unitat de proves d’aquest model, el primer de 18 metres de longitud i gran capacitat que pot desenvolupar una jornada de servei únicament amb la càrrega nocturna de les seves bateries.
El sistema propulsor d’aquest autobús està format per dos motors centrals elèctrics situats en els eixos segon i tercer. A diferència dels motors elèctrics que se situen prop de les boixes de les rodes, la seva posició facilita l’accessibilitat per al muntatge i permet un disseny més senzill de tot el sistema propulsor. La configuració beneficia l’espai interior disponible i permet optimitzar la part del darrere del vehicle de manera que pot transportar fins a 120 passatgers.
El nou articulat elèctric de MAN incorpora un sistema de càrrega ràpida que permet que estigui disponible de nou per al servei en tan sols quatre hores. Segons el fabricant, el Lion’s City 18E disposa d’una autonomia, garantida durant tota vida útil de les bateries, de 200 quilòmetres en un recorregut mixt i de fins a 270 en condicions favorables.
Els autobusos elèctrics articulats més eficients comercialitzats fins ara a Europa combinen la càrrega nocturna amb la càrrega d’oportunitat durant el temps de descans en les parades terminals, la qual cosa comporta equipar les línies a electrificar amb la necessària infraestructura de recàrrega ràpida.
Està previst que el Lion’s City 18 E es posi en marxa el mes de juliol i realitzi el servei de transport de viatgers a la línia H16, en la qual circulen altres autobusos elèctrics articulats, de manera que permetrà comparar les seves dades d’explotació i prestacions. Més endavant prestarà servei en altres línies d’elevada demanda de la xarxa de TMB.
La xarxa d’autobusos de Barcelona es troba en plena transició cap a la descarbonització i una més gran eficiència. El full de ruta de l’adopció d’energies verdes comporta la previsió d’adquirir 210 vehicles elèctrics de bateries en el període 2021-2024, a la vegada que tres línies d’autobús d’alta demanda —H16, H12 i V15— seran electrificades a curt termini.
L’objectiu és que en l’horitzó 2030 el 50% de la flota de TMB funcioni amb electricitat.
Font: TMB