L’edició del curs escolar 2019-20 es va veure afectada per l’arribada de la pandèmia de la covid-19. Escolab no es va aturar i va continuar el seu camí, adaptant-se al format virtual per poder seguir oferint alternatives viables, tot i que es va constatar una davallada en el nombre d’activitats durant la segona meitat del curs. Hi van col·laborar 63 laboratoris de recerca que van oferir 206 activitats científiques diferents amb una oferta total de 539 sessions i 13.224 places. Així mateix, hi van participar un total de 172 centres educatius diferents.
La darrera edició 2020-21 va quedar plenament limitada per la pandèmia atès que va afectar tot el curs escolar. Tot i així, Escolab va continuar desplegant les seves activitats en format virtual i es va comptar amb la col·laboració de 28 laboratoris d’investigació que van oferir 63 activitats diferents amb una oferta total de 144 sessions i 4.440 places. Hi van participar un total de 61 centres educatius.
Noves activitats
Malgrat l’afectació per l’arribada del nou coronavirus, en l’edició Escolab 2020-21 es van fer algunes proves pilot per tal d’oferir activitats noves en futures edicions. En destaca VacunAcció: com immunitzar-se contra la desinformació, una iniciativa de Barcelona Ciència i Universitats que es va dur a terme juntament amb l’Institut d’Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l’Escola Virolai de Barcelona. La prova es va realitzar durant dos mesos mitjançant diverses sessions virtuals i el treball a l’aula per part del professorat i l’alumnat.
Els fruits de la prova pilot van ser diverses propostes de conscienciació sobre la importància de la vacunació en un moment clau en què els moviments antivacunes havien tingut una important revifada. L’alumnat va presentar propostes variades: pòsters, posts per a xarxes socials, un vídeo per a infants i un rap dedicat a adolescents i joves. La prova pilot va anar molt bé i això ha permès implantar aquesta activitat de manera que ha passat a formar part de les activitats que s’ofereixen als centres educatius en l’edició actual 2021-22 d’Escolab.
Nou alumnat de Primària
Amb la finalitat de contribuir a que el salt entre l’Educació Primària i l’Educació Secundària sigui una transició suau, Escolab vol créixer i atansar-se a l’alumnat del darrer curs d’Educació Primària. A tal efecte s’han preparat dues proves pilot.
La primera d’elles va tenir lloc en el mes d’octubre, emmarcada dins el curs de formació Connectem recerca i aula, que posava en contacte centres de recerca (persones investigadores i comunicadores) amb centres educatius de la ciutat. En aquest curs s’hi van incorporar docents de Primària de l’Escola del Mar que van treballar junt amb l’Institut de Recerca de l’Energia de Catalunya (IREC) per fer un projecte educatiu que tindrà els seus fruits al final del curs present.
D’altra banda, s’ha programat una visita per al segon trimestre del curs escolar al Laboratori del Foc de la Universitat Politècnica de Catalunya com a activitat final de docents de Primària del programa Petits Talents Científics, organitzat actualment per la Direcció de Cultura i Educació als Barris de l’Institut de Cultura de Barcelona.
Nous recursos virtuals
Escolab creix també quant a recursos per oferir als centres educatius. La pandèmia ha fet palesa la necessitat encara més gran de disposar d’eines didàctiques virtuals. Per aquest motiu s’ha produït una col·lecció de vídeos sobre centres de recerca diferents:
> Veure tots els vídeos <
Es tracta de vídeos per a docents, útils abans i després de les seves visites als centres de recerca, amb els quals poden complementar el material didàctic ja existent a Escolab. Els vídeos, estan disponibles a un canal de YouTube municipal i se’n pot fer ús tant des del web d’Escolab, el de Barcelona Ciència i Universitats o els propis centres de recerca.
Són vídeos curts, de durada aproximada de 5 minuts, amb una mica d’humor per crear punts d’atenció de les persones espectadores, adreçats especialment a adolescents i joves, fent servir unes imatges i un llenguatge que els és proper. Els vídeos estan conduïts per Dani Jiménez, físic i divulgador científic que presenta i participa en diversos programes de televisió, i Marina Torres, comunicadora de l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentàries (IRTA).