Comença una nova fase de la campanya per alliberar les voreres de motos mal aparcades. Durant les properes setmanes es potenciarà la informació per ordenar l’estacionament de motos i explicar la normativa, prioritzant l’aparcament en calçada i soterrat.
És la 13a fase d’aquesta campanya que es fa de manera periòdica i que, en aquesta ocasió, es farà a set districtes de la ciutat. El seu objectiu és recuperar les voreres pels desplaçaments a peu, alliberant-les d’obstacles i d’altres elements que puguin suposar un problema per la mobilitat de les persones, especialment d’aquelles que tenen una mobilitat reduïda o que porten cotxets.
Com en les altres edicions, la campanya s’estructura en quatre fases:
✓ Fase informativa: diversos informadors expliquen a les persones conductores de motos la normativa d’aparcament i ofereixen informació sobre les alternatives d’aparcament en calçada i en els aparcaments subterranis més propers, que durant unes setmanes ofereixen gratuïtat i descomptes especials pels usuaris de vehicles a motor de dues rodes.
✓ Fase d’avisos: un cop finalitzada aquesta fase informativa, s’inicia un període d’avisos per part de la Guàrdia Urbana de Barcelona en el qual es deixa una notificació als usuaris d’aquelles motos que estiguin mal aparcades.
✓ Fase sancionadora: posteriorment, en cas que les motos segueixin mal aparcades, es procedeix a iniciar les sancions i retirar les motos estacionades incorrectament.
✓ Fase de manteniment: a partir d’aquest moment, a banda del control permanent de la Guàrdia Urbana, també es fa un manteniment posterior per part d’agents de l’ÀREA de B:SM per assegurar que no es torna a aparcar en ubicacions incorrectes.
Així doncs, la fase informativa serà durant una setmana, la del 9 de gener i la resta de fases s’aniran succeint durant les setmanes següents.
Zones prioritàries
A tota la ciutat s’han escollit, conjuntament amb els districtes, set zones de Barcelona, on es considera prioritari realitzar una actuació intensiva per ordenar l’estacionament de motos. En aquesta ocasió es treballarà en les següents ubicacions:
– Ciutat Vella: avinguda de la Catedral, avinguda de Francesc Cambó i carrer de Colomines.
– Eixample: als entorns de l’escola Santa Anna i l’escola Mare del Diví Pastor al carrer de Bailèn.
– Sants-Montjuïc: la zona central del barri del Poble-sec (carrers de Radas, Creu dels Molers, Magalhaes, Blasco de Garay, Margarit, Poeta Cabanyes, Nou de la Rambla, Elkano, etc.)
– Les Corts: carrer de Jordi Girona i els entorns de la Facultat d’Empresarials de l’UB.
– Horta-Guinardó: Teixonera: carrers de Dante Alighieri i Calderón de la Barca.
– Sant Andreu: carrer de Felip II entre l’avinguda Meridiana i el carrer de Josep Estivill i la cruïlla entre el carrer Navas de Tolosa i Indústria.
– Sant Martí: la zona del carrer Marina i la plaça dels Voluntaris Olímpics.
En el cas dels districtes de Sarrià-Sant Gervasi, Gràcia i Nou Barris, en aquesta edició no es preveu fer la campanya. En casos com el de Gràcia perquè s’han fet campanyes intensives gràcies a la qual s’han pogut reduir les motos mal aparcades fins a un 70%.
Els informadors explicaran als ciutadans la normativa d’aparcament i oferiran informació sobre les alternatives d’aparcament en calçada i subterrani més properes a la zona d’actuació. Prèviament a aquesta campanya informativa, s’han fet actuacions de millora de la senyalització en aquests entorns, així com alguns canvis d’ordenació d’aparcament per tal de crear més places per a motos en calçada.
Gairebé 83.000 places
Des de 2019 s’han incrementat en 8.534 el nombre de places en calçada, arribant així a les 77.899 places actuals situades en aquests espais. La xifra suposa un increment del 12,3% en els darrers dos anys. A dia d’avui encara en hi ha 4.744 places d’aparcaments en vorera, tot i que l’objectiu és anar-les baixant a calçada de manera progressiva.
Així, actualment Barcelona compta amb un total de 82.643 places d’estacionament per a motos senyalitzades a la via pública (sumant les de vorera i les de calçada), el que representa més del 40% de les places destinades a estacionament de vehicles a la ciutat, incloent també les de càrrega i descàrrega. A aquesta oferta d’aparcament també se li han d’afegir les places que resulten d’aplicar la normativa actual, que permet l’estacionament de motos a sobre de les voreres amb determinades condicions, així com també les places per estacionament de motos situades en els aparcaments fora de calçada.
Normativa
Segons l’Ordenança de Vianants i Vehicles (Art.40), quan no hi hagi possibilitat d’aparcar en la calçada, i sempre que no hi hagi senyalització específica que ho prohibeixi, es pot aparcar en vorera només en les següents condicions:
– Si la vorera fa entre 3 i 6 metres d’amplada, es pot aparcar en paral·lel a la vorera (a un mínim de 0,5m del límit de la vorada) i entre els escocells, sense entorpir el pas de sortides de pàrquings, papereres, contenidors, i a un mínim de dos metres dels passos de vianants i les parades d’autobús. En aquests casos sempre cal deixar 3 metres lliures de pas als vianants.
– Si la vorera fa més de 6 metres es pot aparcar en semibateria, sempre que hi hagi 3 metres lliures de pas.
Està prohibit accedir a voreres, andanes i passeigs amb la moto en marxa. L’accés s’ha de realitzar amb el motor parat i sense ocupar el seient. Únicament es podrà utilitzar la força del motor per salvar els desnivells de la vorera, sense accedir pels passos de vianants.