Ara que ve Nadal, ara ve el consum responsable, local, de proximitat i conscient; el tèxtil responsable, l’alimentació sostenible, la compra local i social d’un bon regal. En definitiva, ara ve Nadal, ara ve enxarxar-se amb l’economia social!
Convidem a fer-ho també per Nadal, donat que durant tot l’any el consum responsable i l’economia social i solidària ofereixen productes, activitats i serveis per a incloure en la vida quotidiana en àmbits com l’energia, les finances, l’alimentació, l’habitatge, la cultura, la mobilitat, entre d’altres.
Així a 9a la Fira de Consum Responsable i Economia Social i Solidària hi trobareu 32 llocs (organitzats en 16 casetes, 12 carpes, mercat tèxtil i mercat alimentació sostenible) amb 62 iniciatives, més l’Espai Consum Responsable, amb un ampli ventall d’artesania, roba i altres complements tèxtils, cultura, llibres, alimentació envasada, joguines i altres productes de petit regal. Al web de la Fira trobeu el detall de les organitzacions participants, el mapa i el calendari d’activitats.
Per visitar la 9a Fira de Consum Responsable i Economia Social i Solidària, reviseu el calendari i horari:
- Del 15 al 29 de desembre: d’11.00 h a 20.30 h:
- Els 15, 18, 19, 20 i 21 de desembre: La Fira obrirà al públic a les 16.00 h.
- 24 de desembre: la Fira tancarà al públic a les 18.00 h.
- La Fira estarà tancada els dies de Nadal i Sant Esteve (25 i 26/12/2023).
La Fira en 4 espais
La distribució de la Fira està organitzada en 4 espais. Des de l’entrada pel monument de Francesc Macià es pot trobar, d’esquerra a dreta: el mercat del tèxtil responsable; l’àgora del consum responsable, amb l’Esfera, l’espai dels tallers i la carpa d’informació i coneixement; l’àrea, amb casetes i carpes, per la compra local i social d’un bon regal; i el mercat de l’alimentació sostenible.
Conèixer l’economia social i solidària i el consum responsable
A l’Àgora del Consum Responsable es trobarà l’Espai Consum Responsable (ECR), servei de ciutat especialitzat en la divulgació i promoció del consum responsable. Així s’implica un any més amb la Fira i aportant visibilitzar el relat cap a la ciutadania, dinamitzant les persones visitants i organitzant les activitats que s’hi ofereixen (la majoria amb les propostes de retorn social que les entitats participants en la Fira han ofert).
L’Àgora del Consum Responsable compta amb la caseta informativa de l’ECR, l’esfera del consum responsable (amb racó de joc lliure, espai creatiu amb materials i pintures, espai de lectura i consulta sobre la temàtica i un mural col·lectiu) i l’espai de tallers, on es realitzaran les diverses activitats.
Com a novetat, enguany s’incorpora el joc del consum responsable, que a través d’una ruleta, s’animarà les participants a resoldre preguntes, reptes vinculats amb la Fira i els seus valors (ja sigui descobrint alguna entitat, fent-se una fotografia al photocall, aportant una lletra al mural col·lectiu, etc.) o a plantejar-se els seus propòsits per incorporar el consum responsable al pròxim 2024. I per a motivar encara més la participació i la interacció amb les entitats de la Fira, es lliurarà un petit obsequi a les persones que participin del joc, alguns dels quals seran vals de regal o de descompte que les mateixes organitzacions participants en la Fira oferiran per a bescanviar. A més, com s’ha fet en anys anteriors, es visibilitzaran els valors del consum responsable i es mostraran els 3 valors principals que cada entitat destaca de la seva activitat.
Els objectius de la Fira de Consum Responsable i d’Economia Social i Solidària
En el conjunt de les nou edicions de la Fira de Consum Responsable i Economia Social i Solidària es pretén assolir els següents objectius generals:
- Oferir un espai, tant central com la plaça de Catalunya, a empreses, organitzacions i iniciatives de l’àmbit de l’ESS que els permeti:
- Visualitzar la seva activitat i els objectius d’aquestes empreses i organitzacions, tenint present la participació en la Fira de projectes d’organitzacions del Tercer Sector social que treballen amb persones en situacions de vulnerabilitat i/o de diversitats en capacitat i altres factors.
- La pluralitat de la mateixa ESS: cooperatives, associacions, fundacions i altres formes d’empresa.
- Oferir a la ciutadania producte, des del consum responsable, per les a compres nadalenques.
- Amb aquestes compres l’obtenció d’ingressos per a consolidar les empreses i organitzacions presents.
- El compromís, amb un retorn social directe durant la Fira o altres moments de l’any, de les organitzacions participants, que es concreti en alguna acció que intensifiqui el coneixement ciutadà del consum responsable i l’economia social i solidària.
- Mostrar a la ciutadania, les opcions del consum responsable i l’economia social i solidària, existent no només per Nadal, sinó durant tot l’any, en especial en els aspectes necessaris per a la vida quotidiana. Aquesta informació la donen, directament les mateixes organitzacions i empreses, i es complementa amb major intensitat, mitjançant l’espai informatiu i les activitats de l’Espai Consum Responsable.
- Oferir unes activitats de sensibilització per al públic familiar, mitjançant les dinàmiques programades als espais específics de l’Esfera i els tallers.
- Més enllà de la diversitat de productes, es posa el focus en dos grans àmbits, com el tèxtil i alimentació, on hi ha opcions de consum responsable i que tenen impactes grans en els canvis necessaris vers les sostenibilitats socials i mediambientals.