Es consolida el descens per segon any consecutiu. Durant el 2024, la Guàrdia Urbana de Barcelona va intervenir en poc més de 6.700 sinistres de trànsit amb persones lesionades, i prop de 8.500 persones ferides. Pel que fa a les víctimes mortals, dins de les primeres 24 hores, s’ha experimentat una caiguda significativa del 45%, de manera que s’ha passat de 20 el 2023 a 11 l’any passat.
El col·lectiu amb l’índex més alt de mortalitat van ser els conductors, que representen el 64% de les persones mortes, seguit del col·lectiu de passatgers. Els ferits greus, però, van experimentar un augment d’una mica més del 6%.
Les motos, els vehicles amb més risc
Les motocicletes han estat el tipus de vehicle amb més implicació en incidents que han resultat en ferides greus, ja fos de conductors, passatgers o vianants, amb un total de 132 persones afectades. Els ferits greus de col·lectius vulnerables (conductors i passatgers de vehicles de dues rodes a motor, ciclistes, VMP i vianants) sumen 225 persones, un 93% del total.
Per contra, els turismes i les furgonetes representen gairebé la meitat dels vehicles relacionats en el total d’accidents de trànsit (46%), per damunt dels vehicles de dues rodes (34%). La implicació dels VMP en els sinistres vials ha disminuït respecte a l’any 2023 i representen menys d’un 5% del total, lleugerament per sota de les bicicletes.
Distraccions i imprudències
Les principals causes directes en la sinistralitat dels vianants són no obeir el semàfor en vermell i travessar per fora del pas habilitat per a vianants. En el cas dels conductors, són les distraccions, seguides de no respectar la distància de seguretat i els girs i canvis de carril indeguts.
Les principals causes indirectes, aquelles que no provoquen l’accident però que influeixen perquè es produeixi, van ser el consum d’alcohol o drogues, l’estat de la calçada i la velocitat inadequada.
El nou Pla local de seguretat viària 2025-2030
Coincidint amb la presentació del balanç de sinistralitat, l’Ajuntament de Barcelona aprovarà inicialment el nou Pla local de seguretat viària 2025-2030 (PLSV). Sumat al Pla de mobilitat urbana, treballarà per assolir una mobilitat més sostenible, equitativa i eficient, i que alhora redueixi el risc de sinistralitat.
El nou PLSV es fonamenta en quatre criteris bàsics d’actuació:
- Prevenció dels sinistres amb més lesivitat.
- Mesures específiques per a usuaris vulnerables.
- Resoldre les problemàtiques o casuístiques dels accidents més habituals.
- Treballar de forma específica en els casos amb víctimes mortals.