La proposta sorgeix del treball dels quatre equips guanyadors del concurs d’eixos verds i s’aplicarà d’entrada als carrers del Consell de Cent, de Girona, de Rocafort i del Comte Borrell. Aquest serà el primer pas per estendre el model de les superilles a l’àmbit de la trama Cerdà i un canvi de paradigma respecte a com s’havia concebut fins ara la urbanització de l’espai públic.
Si el model de carrer que imperava en el passat era el d’un carrer al servei dels cotxes, el model de carrer que s’implantarà a partir d’ara a tots els eixos verds de la superilla Barcelona donarà prioritat absoluta als vianants, i els vehicles es convertiran en agents convidats. Només hi podran circular en casos excepcionals, a baixa velocitat i sense recorreguts rectes. El carrer tindrà, doncs, un ús social i fomentarà el comerç de proximitat façana a façana, gràcies també a la implantació de les plataformes úniques, perquè les persones puguin gaudir de tot l’espai, sense la diferència d’alçades entre la vorera i la calçada.
Més sostenible i innovador
El carrer del segle XXI passarà d’un subsol compactat i impermeable que no permet aprofitar l’aigua a un subsol permeable i fèrtil que afavorirà el creixement del verd i de l’arbrat i la gestió d’un 30% de l’aigua de la pluja. A més, els arbres hi guanyaran protagonisme (passaran d’una superfície de l’1% al 10% com a mínim), i s’hi incorporaran sistemes fotovoltaics que permetran utilitzar l’energia per al consum del mateix carrer, en l’enllumenat o els equipaments municipals propers. Precisament, la il·luminació és un dels aspectes que també canvia, amb nous fanals més baixos, situats en llocs centrals del carrer per afavorir-ne els usos socials.
D’altra banda, serà un carrer al cent per cent accessible, per facilitar-hi el pas i l’estada de qualsevol col·lectiu, i disposarà de més mobiliari urbà (bancs, fonts, zones de joc i taules), espais d’estada i espais per al joc infantil.
La previsió és que les obres comencin el juny de l’any que ve, amb una inversió de 37,8 milions d’euros, i que s’acabin el primer trimestre del 2023. En un futur, l’objectiu és aconseguir estendre el model a 21 carrers del districte de l’Eixample, és a dir, que un de cada tres carrers sigui un eix verd. A més, amb les 21 places que es generaran als encreuaments, cada veí i veïna de l’Eixample tindran un d’aquests eixos o una plaça a 200 metres de casa seva.