Barcelona avança en la reconversió tecnològica i ambiental de la xarxa d’autobusos urbans amb la implantació de carregadors ultraràpids a les parades terminals de les línies H12 i V15 perquè l’any vinent hi puguin circular vehicles articulats 100% elèctrics d’emissió zero.
Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha adjudicat, per concurs públic, a la unió d’empreses Endesa X – Dominion la construcció de dues estacions de recàrrega en cada línia i el manteniment integral de la infraestructura de càrrega d’aquestes línies i de l’H16, que ja funciona plenament electrificada des de l’estiu passat.
D’aquesta manera es construirà la infraestructura necessària perquè els autobusos elèctrics equipats amb pantògraf de les línies H12 (Gornal – Besòs / Verneda) i V15 (Barceloneta – Av. Tibidabo) puguin carregar les bateries durant el servei fins al nivell òptim del 90% aprofitant el temps de regulació en la parada de final de recorregut (el que s’anomena càrrega d’oportunitat).
Així, l’H12 comptarà amb dues estacions de recàrrega, una en cada terminal, una a Gornal – Gran Via (l’Hospitalet) i una altra a Verneda – Concili de Trento, i la V15 dues més, al passeig Joan de Borbó, davant de l’hotel Vela, i a Josep Garí – Av. Tibidabo.
Recàrregues simultànies
Cada estació de recàrrega elèctrica consta d’un centre de transformació, dos rectificadors amb una potència màxima de 500 kW cadascun, i els punts de recàrrega.
A l’H12 hi haurà dos punts de recàrrega a cada extrem de la línia per tal que dos busos puguin reomplir les bateries alhora, mentre que a la V15 hi haurà dos punts a la zona del Port i un més al Tibidabo.
La càrrega ultraràpida per pantògraf es duu a terme a partir de dos elements: el carregador, un pilar de cinc metres d’altura aproximadament, similar a un fanal, el qual s’instal·la a l’inici i final de la línia per a aprofitar els temps de parada de l’autobús, i el pantògraf, una braç mecànic retràctil situat al sostre de l’autobús, que es desplega i s’acobla al carregador per executar la càrrega. D’aquesta manera, no s’interfereix en els horaris del recorregut.
A la nit, amb els autobusos ja aparcats a les cotxeres, i un cop finalitzat el servei, els vehicles recuperen el 100% de les bateries en unes dues o tres hores per estar a ple rendiment en començar la jornada de l’endemà.
Per això, les cotxeres d’Horta i de la Zona Franca s’equiparan amb els carregadors corresponents de 50 kW de potència per alimentar els nous autobusos articulats que seran necessaris, com es fa actualment amb els destinats a l’H16, que compten amb infraestructura de càrrega al carrer i a la cotxera del Triangle.
Aposta per la sostenibilitat
El setembre passat, TMB va contractar la fabricació de 29 autobusos articulats 100% elèctrics de 18 metres de longitud i càrrega d’oportunitat, que se sumaran als 30 del mateix tipus existents a la flota d’autobusos urbans.
Amb els 59 autobusos elèctrics de gran capacitat, en el termini aproximat d’un any i mig s’electrificaran completament les línies H12 (21 vehicles en dies feiners) i V15 (16 vehicles) després d’haver electrificat l’H16 (22 vehicles) el juliol passat.
Les línies que s’electrificaran gràcies als nous carregadors estan entre les més utilitzades de la xarxa d’autobusos de Barcelona: els feiners i en condicions normals l’H12 transporta uns 25.000 viatgers i la V15 uns 17.000. L’H16, primera línia d’alta demanda d’Espanya 100% electrificada, registra unes 20.000 validacions diàries.
Font: TMB