Les noves generacions de paradistes van agafant el relleu als mercats municipals i, en paral·lel, cal abordar el repte d’acostar els mercats de Barcelona al públic jove. Quins serveis es poden incorporar als mercats per atraure la joventut, quins atributs cal que els mercats posin en valor o com poden ser una alternativa al canal de venda digital són algunes de les preguntes que s’han fet els alumnes de segon curs del Grau en Disseny de l’Escola Elisava.
En grups de quatre o cinc persones, un total de 170 alumnes han estudiat durant el darrer trimestre els mercats de la ciutat i han presentat propostes per aconseguir atraure els més joves. Després de trepitjar els mercats, observar la realitat de cada un d’ells, les seves necessitats i limitacions i fer entrevistes i enquestes, han treballat per presentar les propostes que implementarien en aquest àmbit.
El dia 1 de desembre, l’espai polivalent del Mercat de Sant Antoni es va omplir de les idees i propostes innovadores que cada grup. Els projectes presentats han estat molt diversos: l’impuls i dinamització dels mercats a través de les xarxes socials el disseny d’aplicacions per fer la compra des de casa, o una solució en l’àmbit de la gamificació per facilitar la ubicació del mercat han estat algunes de les propostes presentades.
Altres treballs han volgut centrar-se en el valor del comerç de proximitat o l’experiència que suposa anar al mercat i han volgut trencar amb la percepció que el mercat és més car -tot demostrant que la mateixa compra tindria un cost molt similar a un supermercat-.
Des de l’Institut de Mercats Municipals de Barcelona (IMMB) han agraït l’esforç i la feina de l’alumnat, felicitant-los pels projectes i propostes tan innovadores presentades. Així, des de l’IMMB han valorat també la comprensió per part de l’alumnat dels valors del mercat, de l’anàlisi de la realitat dels mercats i els han animat a anar-hi, perquè el futur dels mercats depèn també de les futures generacions i que els joves visquin l’experiència del mercat.
Projecte de senyalètica al mercat de la Boqueria
A més a més, 25 alumnes de l’assignatura “Projecte Optatiu Menció I”, dedicada a la senyalètica, han realitzat un treball de camp sobre el mercat de la Boqueria amb l’objectiu de presentar propostes de millora en la senyalització. Els estudiants tenen perfils transversals (des del disseny gràfic, fins a producte, espai i interacció) i han format equips de cinc persones.
Durant els mesos d’octubre i novembre, els estudiants van recórrer el mercat per fer un treball de camp amb amidaments, fotografies, entrevistes amb els paradistes i mapes col·laboratius amb els clients.
Avui, l’Espai Boqueria ha acollit els estudiants de l’escola, els quals han exposat els seus projectes: cinc propostes basades en la senyalètica i el wayfinding, una metodologia multidisciplinària, que té com a finalitat millorar la llegibilitat dels espais i orientar als visitants.
Els projectes han tingut en compte la millora l’experiència de compra de visitants locals i turistes, la redistribució dels fluxos dels visitants, la relació del mercat amb el seu entorn i la seva història.
Òscar Ubide, gerent del mercat, ha valorat molt positivament el talent dels estudiants i els seus projectes, i ha destacat que totes les propostes tenen aspectes molt interessants que de cara al futur es podran aplicar al mercat.
El projecte compta també amb la col·laboració de SIGNES, empresa especialista en implantació d’imatge corporativa i senyalització. L’empresa dona suport a l’alumnat per conèixer el sistema de fabricació i l’elecció dels materials adients per als seus projectes.