Aquest dissabte, 22 d’octubre, els mercats de la Concepció, de la Mercè, de la Sagrada Família i del Ninot col·laboren en la lluita contra el càncer de mama venent els productes solidaris de l’Associació Contra el Càncer, com per exemple, gorres (a un preu de 5€).
El missatge clau de la campanya d’enguany és el següent: “El càncer és igual per a tots, però no tots som iguals enfront del càncer. La solució és l’equitat”. A Espanya totes les persones haurien de ser iguals enfront del càncer i no és així. Fins i tot en el càncer de mama, paradigmàtic per recerca, suport social i detecció precoç, continua havent-hi desigualtats entre les dones que el pateixen.
Venim d’una mobilització social des dels anys 90 en el qual el color rosa, associat a la feminitat, es va convertir en símbol del compromís i la conscienciació del càncer de mama. Gràcies a aquest compromís, que va generar avenços en la detecció precoç i la recerca, la supervivència mitjana a 5 anys és actualment del 85%. Amb el pas del temps, aquest moviment ha anat perdent la seva essència original i és necessari reconnectar amb l’esperit dels 90 perquè queda molt per fer. El rosa és més que un color com a símbol del càncer de mama.
L’Associació Espanyola Contra el Càncer respon a aquestes desigualtats destinant més de 17M€ a investigar el càncer de mama, incidint en el càncer de mama metastàtic, i ajudant les afectades a cobrir les seves necessitats. El 2021, l’associació va atendre a gairebé 16.000 dones en tota Espanya.
El càncer de mama és el tercer en incidència després del càncer colorectal i pròstata, amb 34.353 nous casos l’any 2021. Representa el 30% dels càncers diagnosticats en les dones. Una dona amb càncer de mama té unes despeses directes de 9.242€ i una pèrdua d’ingressos de 32.578€ durant la malaltia.