Els darrers anys, la proliferació de vehicles de mobilitat personal, com els patinets o les plataformes de dues rodes, s’ha convertit en un nou mode de mobilitat a la ciutat. Entre abril del 2020 i març del 2021, s’han produït 469 sinistres de trànsit amb patinets elèctrics implicats i 31 sinistres amb patinets sense motor implicats.
La campanya de seguretat viària de la Guàrdia Urbana d’aquests dies s’orienta a controlar l’ús i el compliment de la normativa de circulació dels VMP, i també a reduir el nombre de sinistres de trànsit amb VMP implicats. El dispositiu del cos policial es reforçarà amb accions informatives, com panells informatius a la xarxa viària, per conscienciar els usuaris d’aquests vehicles de la necessitat de respectar les normes.
Nova normativa sobre la circulació dels vehicles de mobilitat personal
Des del 2 de gener està en vigor la normativa estatal que prohibeix que les rodes elèctriques i les plataformes de manillar o segways circulin per les voreres o per zones de vianants. El nou marc normatiu estableix que els vehicles de mobilitat personal no poden superar en cap cas els 25 km/h, i els àmbits en què poden circular són els següents:
- Carrers de plataforma única.
- Carrils bici a la vorera, a un màxim de 10 km/h.
- Carrils bici a la calçada, a un màxim de 25 km/h, amb l’obligació de reduir la velocitat als passos de vianants.
- Calçada dels carrers 30, a un màxim de 25 km/h.
- Parcs, a un màxim de 10 km/h i respectant la prioritat dels vianants.