La nova Oficina d’Atenció Ciutadana (OAC) Monumental, ubicada al districte de l’Eixample, ja ha iniciat les seves activitats, preparada per desplegar l’administració electrònica i amb posicions per a la tramitació en autoservei assistida. L’objectiu d’aquest nou equipament, ubicat al carrer Sicília 216, és millorar l’atenció a les ciutadanes i ciutadans, adaptant-la a les necessitats actuals, i oferint la possibilitat de tramitar electrònicament amb un suport presencial.
L’oficina disposa d’una trentena de posicions d’atenció a la ciutadania, la immensa majoria adaptades a l’administració electrònica. D’una banda, hi ha posicions d’autotramitació assistida, on la ciutadania pot tramitar electrònicament de manera presencial, comptant amb el suport de personal que l’ajuda a fer-ho. Pot digitalitzar la documentació, i identificar-se i signar electrònicament amb sistemes com idCAT Mòbil o Clave Pin. De l’altra, hi ha 19 posicions d’atenció presencial, on es pot escanejar la documentació i signar electrònicament en una tableta.
A part de l’atenció en els idiomes català i castellà, en l’OAC Monumental hi ha atenció en anglès. En cas que la ciutadana o el ciutadà que s’adreça a l’oficina ho necessiti, pot demanar també d’atenció en llengua de signes, francès, àrab i urdú. L’horari de funcionament serà de dilluns a dissabte de 08.30 a 20 h i l’espai és accessible per a persones amb discapacitat física.
Alguns dels tràmits que es podran fer a través de l’autotramitació assistida
El servei d’autotramitació assistida consisteix en unes posicions dotades d’ordinador, pantalla, impressora i escàner, on es podrà tramitar electrònicament, comptant amb l’ajut i el suport del personal especialitzat de l’oficina. Cal disposar d’identitat digital idCAT Mòbil o PIN-Clave, podent gestionar prop d’una vintena de tràmits municipals:
- Certificat històric empadronament
- Certificat de residència electrònic signat pel secretari de l’Ajuntament de Barcelona
- Volant convivència
- Volant residència
- Alta Padró Municipal d’Habitants de Barcelona
- Alta per naixement al Padró Municipal d’Habitants de Barcelona
- Canvi de domicili al Padró Municipal d’Habitants de Barcelona
- Inscripció d’animals en el Registre censal d’animals de companyia i animals salvatges en captivitat
- Llicència per a la tinença i conducció de gossos potencialment perillosos
- Certificat negatiu de deute amb l’Ajuntament de Barcelona
- Certificat de pagament de tributs, multes i preus públics)
- Domiciliació bancària de tributs municipals i preus públics
- Còpia del document per fer el pagament de tributs i preus públics municipals
- Còpia del document per fer el pagament de multes i sancions imposades per l’Ajuntament de Barcelona
- Queixes i suggeriments
- Servei de teleassistència de l’Ajuntament de Barcelona
- Targeta d’aparcament per a persones amb discapacitat
La Direcció de Serveis d’Informació i Atenció Ciutadana, depenent de la Tinència d’Alcaldia de l’Àrea d’Agenda 2030, Transició Digital, Esports i Coordinació Territorial i Metropolitana, ha estat l’encarregada d’impulsar l’entrada en servei d’aquesta OAC, la dotzena que hi ha a la ciutat i que es posa en marxa vinculada al contracte per a la gestió de l’Oficina d’Atenció Ciutadana de Sant Miquel.
Durant l’any vinent està prevista la reforma de l’OAC Sant Miquel, per millorar l’espai i adaptar-lo també als nous requeriments de l’administració electrònica.
Diferents canals d’atenció a disposició de la ciutadania
L’Ajuntament de Barcelona ofereix canals d’atenció a la ciutadania presencials (OAC’s) , telefònics (el telèfon gratuït 010 i el nou servei “L‘Ajuntament et truca”,) i en línia (web municipal i el portal de tràmits). Aquest últim canal, Internet, és ja el canal des d’on es fan la majoria de tràmits (48% del total) seguit de les OAC, on es fan un 25% de les tramitacions.