Cinc escoles de l'Eixample redissenyaran els seus patis

23/06/2022 - 08:15 h

Els patis de l'Escola Ferran Sunyer, Escola Londres, Escola Carlit, Escola Fort Pienc i l'Escola Diputació començaran al setembre un procés de transformació per introduir canvis de disseny en aquests espais de les escoles perquè tinguin més verd, més ombres i més jocs diversos i coeducatius.

Un total de 17 escoles públiques d’infantil i primària de Barcelona iniciaran al setembre un procés per millorar els seus patis, naturalitzant-los, guanyant-hi ombres i fent-los més coeducatius. És la tercera edició del programa de transformació de patis impulsat per l’Ajuntament a través del Consorci d’Educació l’any 2020. L’actuació s’acabarà a l’estiu del 2023 i tindrà una inversió de 4,5 milions d’euros.

En aquest procés de redisseny hi participaran les comunitats educatives dels disset centres, incloent-hi l’alumnat, l’AFA i l’equip docent, seguint el procediment que marca la Guia de cocreació i d’acord amb els criteris per a un pati naturalitzat, coeducatiu i comunitari.

En aquesta tercera edició, dels 34 centres que van sol·licitar entrar al programa de transformació de patis, n’han sortit 17 seleccionats. A l’Eixample, són l’Escola Ferran Sunyer, l’Escola Londres, l’Escola Carlit, l’Escola Fort Pienc i l’Escola Diputació.

Per seleccionar els 17 que finalment s’han inclòs en l’actuació s’han valorat aspectes com el nombre de línies que tenen els centres; el grau de complexitat; si es troben en àrees de més vulnerabilitat al canvi climàtic; si es troben a les àrees de més contaminació de la ciutat; si es troben a les àrees amb menys presència de verd urbà o amb menys ràtio de jardins infantils per metre quadrat, i també les àrees de més vulnerabilitat social. També és un criteri de valoració l’orientació solar del centre. 

D’altra banda, també s’ha tingut en compte la proporció de superfícies dures impermeables que tenen els patis de les escoles que fan la demanda, la proporció de zones d’ombra, si hi ha punts d’aigua o elements naturals, quines estructures de joc divers i educatiu o estructures fixes té l’espai del pati i en quines condicions es troben, la qualitat de les infraestructures i el pla educatiu del centre relacionat amb els usos i les dinàmiques.

Més escoles naturalitzades

El pla de transformació de patis és un projecte a llarg termini que va començar amb onze centres de la ciutat que van transformar els patis com a refugis climàtics entre el 2019 i el 2020. Durant el curs 2020-2021 es van posar en marxa les transformacions en dotze escoles més, ja en el marc del programa “Transformem els patis”, com és el cas de les escoles Ramon Llull i Auró, de l’Eixample. 

Els propers dies, aprofitant les vacances d’estiu, es preveu que comencin les obres als quinze patis de les escoles que durant aquest curs 2021-2022 han fet el procés de disseny i ja tenen redactats i a punt els projectes d’obres. A l’Eixample, són l’Escola Aldana i l’Escola Concepció. Durant aquest estiu també es faran obres en patis de cinc escoles més que faran transformacions a través de projectes com els pressupostos participatius o per a obres planificades per cada districte.

Amb les 17 escoles que s’afegiran a aquest projecte el curs que ve ja seran un total de 58 els centres educatius que hauran participat en aquesta transformació.