La pandèmia ha comportat una greu crisi en diferents àmbits, i un dels més afectats ha estat el turisme, que es va haver d’aturar a escala mundial. Ara és el moment de reactivar-lo i de pensar com volem fer-ho. Una etapa de reflexió en què tothom ha de poder participar, també els més petits, que han de tenir la possibilitat de dir-hi la seva.
Amb aquesta voluntat, en la tercera edició del programa “Barcelona i el turisme. Demanem la paraula!”, els alumnes de cinquè i sisè de primària i ESO han plasmat les seves idees en una sèrie de treballs audiovisuals que se centren en com afrontar els efectes de la crisi de la covid-19 en el sector turístic. En total, s’han rebut un total de 45 propostes de les 9 escoles participants, en què han intervingut fins a 400 alumnes. L’objectiu d’aquest projecte educatiu és portar a les aules la reflexió, el debat i l’opinió crítica sobre un fenomen complex i global com és el turisme, que és fonamental per al desenvolupament de la nostra ciutat i de la nostra vida quotidiana.
Un turisme respectuós, descentralitzat i cultural
Les propostes de l’alumnat d’entre 10 i 15 anys van des de la regulació dels pisos turístics, la convivència i el respecte a la ciutat fins a combatre la massificació del centre històric. Per exemple, entre les mesures n’hi ha una que proposa que als museus hi hagi dues cues diferenciades, una per a turistes i una de prioritària per a la gent de la ciutat. També hi ha idees per promocionar altres llocs d’interès que no estiguin massificats, com la Catedral, fer més pisos socials per evitar que els habitatges d’ús turístic facin pujar els preus, garantir que els visitants es desplacin en transport públic o que respectin el dret del veïnat al descans i tenir més en compte els desitjos dels barcelonins.
Els projectes i curtmetratges d’aquesta edició es difondran al web d’educació.