Mediació als entorns de l’oci nocturn
El nou servei depèn de l’àrea de Prevenció i Seguretat. La seva tasca consisteix a interactuar amb les persones que es concentren a les àrees d’oci nocturn durant el cap de setmana i que està tenint actituds incíviques que poden pertorbar el descans del veïnat o que degraden l’espai públic. Per reduir l’impacte negatiu de les activitats d’oci no reglades al carrer, l’equip treballa en coordinació amb els establiments d’oci dels voltants, la Guàrdia Urbana i els serveis de prevenció dels districtes.
Ja fa temps que l’Ajuntament va incorporar l’estratègia de mediació per a diferents serveis municipals, per tal de fomentar el diàleg i el respecte entre les parts que estan en conflicte i arribar a una solució consensuada i satisfactòria per a totes dues i que no contravingui la normativa vigent.
Mediadors per reduir el soroll al carrer
Des de l’àrea d’Ecologia Urbana també s’ofereix un servei de mediadors i mediadores emmarcat en la campanya de sensibilització “De nit, respect”, per reduir el soroll i fer respectar el descans del veïnat. Aquesta tasca de mediació es fa en paral·lel a l’anàlisi dels nivells de soroll i altres actuacions del Pla de mesures contra la contaminació acústica 2022-2030.
Mediació de conflictes
L’àrea de Drets Socials, Justícia Global, Feminismes i LGTBI coordina diversos equips de mediació per gestionar situacions de conflicte:
- Servei de Mediació Intercultural, atén situacions en què la identitat cultural sigui element (causa o efecte) del conflicte.
- Serveis de mediació i resolució alternativa de conflictes de l’Oficina per la No Discriminació (OND) i de l’Oficina d’Afers Religiosos (OAR), tracta situacions de vulneració o discriminació per raons de gènere, opció religiosa, origen o altres drets particulars o col·lectius.
- Servei de Gestió de Conflictes d’Àmbit Social a l’Espai Urbà (SGC), intervé en situacions en què el conflicte es derivi de l’ús de l’espai públic.
- Recurs de mediació, a disposició dels tècnics municipals per atendre situacions de convivència veïnal.
- Programa de suport a les comunitats de veïns: atén situacions de conflicte a la comunitat de veïns a causa de manca de gestió o mala gestió de la comunitat.
- Programa de mediació arrendatari/arrendador, atén situacions de conflicte entre els propietaris i llogaters pel que fa a les rendes de lloguer, l’ús de l’habitatge o situacions en què els arrendataris se senten perjudicats greument en el seu dret d’ús pacífic del seu habitatge per actuacions o omissions realitzades per l’arrendador.
- Servei d’Orientació Jurídica i Mediadora (SOJM): servei gratuït d’atenció personalitzada, amb cita prèvia, que l’Ajuntament de Barcelona posa a disposició de la ciutadania a través d’un conveni de col·laboració amb el Col·legi de l’Advocacia de Barcelona (ICAB). Dona atenció a les persones que volen participar en un procés de mediació en l’àmbit del dret privat orientant-los en el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya.