S'amplia el servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus

05/03/2021 - 18:16 h

Aquest servei del Nitbus, pensat especialment per a les dones i els menors d'edat, permet que les persones usuàries s'acostin més a la seva destinació i baixin en un punt intermedi del recorregut per haver de caminar menys temps soles.

El dilluns, 8 de març, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ampliarà el servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus, un servei que l’AMB va activar, com a prova pilot, ara fa tres anys, a les línies N1 i N9.

A partir de dilluns, les línies N13, N14, N16, N17 i N18 del bus nocturn de l’àrea metropolitana de Barcelona disposaran, en determinats trams, del servei de parades intermèdies a demanda.

Amb aquestes noves incorporacions segueix creixent el nombre de línies que disposen d’aquest servei específic, que vetlla per la seguretat dels col·lectius més vulnerables, com ara les dones i les persones menors d’edat.

En sol·licitar aquest tipus de parada, les persones usuàries podran aproximar-se el màxim possible a la seva destinació, i així hauran de caminar menys estona soles.

A més, tota la flota d’autobusos Nitbus disposa de càmeres de videovigilància, mesura que ha permès reduir notablement el nombre d’incidents registrats en matèria de seguretat, que actualment és molt baix. Fora dels vehicles, les noves marquesines que s’instal·len disposen d’il·luminació nocturna.

Com funcionen les parades intermèdies a demanda?

El sistema de funcionament de les parades intermèdies a demanda del Nitbus requereix avisar el conductor o conductora del lloc aproximat on es vol fer la parada (quan no sigui una parada programada en la línia nocturna), sempre dins de la ruta oficial de la línia.

Per assegurar que es dugui a terme en llocs amb unes condicions mínimes de seguretat per als usuaris, la baixada a demanda fora de parades oficials es farà per la porta davantera i en trams urbans, on el vehicle pugui parar arrambat a la vorera o al costat dels passos de vianants.

Estudi de seguretat i mobilitat

Segons l’estudi de seguretat i mobilitat de l’AMB i l’IERMB, un 54% de les dones usuàries de transport públic evita usar parades o estacions poc freqüentades, un 60% si aquestes estan mal il·luminades o tenen poca visibilitat i un 46% evita viatjar-hi de nit.

L’estudi també constata que la percepció d’inseguretat a l’espai públic és una qüestió transversal a molts àmbits i entorns, en la qual intervenen factors de context urbà (tipus de teixit, vulnerabilitat, deteriorament de l’espai) i factors individuals (baix nivell de renda, ser dona, percepció de desordre, victimització prèvia, entre altres).

FONT: AMB.