Segona sessió informativa sobre les obres de perllongament de l’L8

21/12/2023 - 12:26 h

Per donar cabuda a totes les persones que no van poder assistir a la sessió informativa del 20 de desembre, s'ha organitzat una segona sessió, amb el mateix contingut de la primera, que tindrà lloc el dilluns 8 de gener, a les 18.45 hores, a l’Auditori del Centre Cívic Urgell (carrer del Comte d'Urgell, 145).

Com en la sessió anterior, la trobada servirà per explicar el projecte de perllongament de l’L8, les afectacions i els detalls de totes les actuacions que s’hi faran. Per assistir-hi, cal inscripció prèvia a través d’aquest enllaç.

Les obres de perllongament de l’L8

El 8 de gener s’iniciaran les obres de perllongament de la línia d’FGC Llobregat-Anoia (L8) des de l’estació de plaça Espanya fins a Gràcia, on es connectarà amb la línia del Vallès. El recorregut comportarà la creació d’un nou túnel de quatre quilòmetres de llarg i tres noves estacions, a més de reformar-ne dues d’existents.. Aquesta connexió suposarà una important captació de demanda i un important estalvi d’emissions, de l’ordre de les 2.688 tones de CO2 a l’any.

Les obres, promogudes per la Generalitat de Catalunya, tenen un pressupost de 300 milions d’euros i un termini d’execució de 58 mesos (cinc anys aproximadament). I comportaran afectacions als entorns de l’estació de Gràcia (plaça Gal•la Placídia), de la plaça de Francesc Macià, de la plaça d’Espanya, a la cruïlla del carrer del Consell de Cent amb el carrer del Comte d’Urgell i a l’entorn de l’estació d’Hospital Clínic.

En què consistiran les obres

Les actuacions consistiran en l’obertura d’un nou túnel, tres noves estacions i tres sortides d’emergència de túnel a carrer. Pel que fa a les estacions, n’hi haurà tres de noves: Hospital Clínic, Francesc Macià i Gràcia, i es remodelaran les estacions de Plaça Espanya i Gràcia. El nou túnel es perforarà mitjançant una tuneladora amb un sol tub que inclourà les dues vies, tret d’un petit tram inicial.

  • Plaça d’Espanya: es perllongaran dues de les quatre vies que hi ha actualment a l’estació d’FGC, s’ampliarà el vestíbul i es reconfiguraran els accessos i connexions entre nivells.
  • Hospital Clínic: es construirà una nova estació que permetrà connectar la línia d’FGC amb l’L5 del metro al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Rosselló i Còrsega.
  • Francesc Macià: es farà una nova estació al carrer Comte Urgell, entre els carrers de Buenos Aires i plaça Francesc Macià.
  • Estació de Gràcia: es construirà una nova estació sota la Travessera de Gràcia i la plaça Gal•la Placídia. Des del vestíbul de la nova estació s’accedirà tant a l’L8 com a la línia del Vallès d’FGC.

A més, durant la primavera de 2024 es farà una campanya d’inspeccions a més de 13.500 habitatges, locals i garatges per a garantir als seus propietaris un document fidel del seu estat.

Principals afectacions de les obres

Els primers treballs seran d’implantacions de l’obra, cales del terreny o l’execució d’alguns col•lectors i comportaran, en els pròxims mesos i de manera progressiva, ocupacions en superfície, que, en aquesta fase inicial de l’obra tindran poca incidència en la mobilitat.

Es concentraran en cinc àmbits: plaça Espanya, Gran Via i avinguda del Paral•lel; carrer Comte Urgell amb Consell de Cent; carrer Comte Urgell amb Rosselló; carrer del Comte Urgell, entre Buenos Aires i plaça Francesc Macià; i plaça Gal·la Placídia – Travessera de Gràcia.

Altres consideracions

El projecte preveia inicialment la implantació de la zona logística de la tuneladora al parc de Joan Miró, que afectava fins a 178 arbres dels 931 existents i implicava una ocupació de 8.800 metres quadrats del parc. La nova proposta preveu una afectació a 118 arbres (un 13% de l’arbrat total del parc) i l’ocupació de 5.300 metres quadrats (12% de la superfície total del parc).

Tal com demanava el veïnat, el departament de Territori de la Generalitat de Catalunya ha analitzat noves localitzacions fora del parc de Joan Miró, però donats els factors d’impacte ambiental, de mobilitat, d’afectació al veïnat i comerços, d’infraestructures existents, d’aspectes constructius, d’impacte en l’explotació de l’obra i el cost, es proposa ocupar menys metres quadrats del parc i ajustar la solució del projecte amb el trasllat de materials d’obra a la gran via de les Corts Catalanes i fora de l’àmbit de l’obra.

FONT: Generalitat de Catalunya