Vuit autobusos d’emissió zero nous per a un transport públic més verd

23/09/2020 - 16:26 h

L’adquisició dels vuit vehicles elèctrics de pila de combustible forma part de l’opció estratègica de TMB per a la modernització i ambientalització de la flota d’autobusos, sempre amb el criteri de compra verda (escollir el producte disponible més favorable ambientalment) i electrificació progressiva.

Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) ha fet un pas més cap a una nova mobilitat amb zero emissions amb l’adquisició de vuit autobusos elèctrics de pila de combustible propulsats per hidrogen, els primers destinats al servei regular en una xarxa urbana a Espanya.

L’adquisició dels vuit vehicles elèctrics de pila de combustible forma part de l’opció estratègica de TMB per a la modernització i ambientalització de la flota d’autobusos, sempre amb el criteri de compra verda (escollir el producte disponible més favorable ambientalment) i electrificació progressiva.

L’hidrogen, l’element més abundant a l’univers, és un vector energètic de gran versatilitat que ha de tenir un paper preponderant en el transport, emmagatzematge i conversió instantània de formes d’energia diverses en una energia útil. La utilització de l’hidrogen per al transport avança gràcies al desenvolupament tecnològic lligat a les piles de combustible.

A la pila de combustible es desenvolupa l’electròlisi inversa, un procés mitjançant el qual l’hidrogen reacciona amb l’oxigen. L’hidrogen prové d’un o de diversos dipòsits del vehicle, mentre que l’oxigen es capta de l’aire ambiental. L’únic derivat d’aquesta reacció és l’energia elèctrica generada, calor i aigua, que s’expulsa en forma de vapor pel tub d’escapament.

Autonomia de 300 quilòmetres

Els vuit autobusos adquirits per TMB seran del model H2 City Gold LHD de Caetano, de 12 metres de longitud, i el seu nucli tecnològic serà la pila de combustible, de la firma japonesa Toyota, de 60 quilowatts. La motorització i la part electrònica les aportarà Siemens. El fabricant estima que tinguin un consum diari de 20 quilograms d’hidrogen i una autonomia de 300 quilòmetres.

Arribaran a Barcelona el novembre del 2021 amb la previsió que s’incorporin al servei a principis del 2022. El guanyador de la licitació ha estat el fabricant portuguès Caetano Bus, que subministrarà els vuit vehicles per un import de 6,4 milions d’euros, IVA inclòs.

Els vehicles estaran assignats al Centre Operatiu de Negoci de la Zona Franca i s’abastiran d’hidrogen vehicular a la planta de recàrrega que es construirà al mateix polígon a partir del conveni que van subscriure TMB i el Consorci de la Zona Franca el juny passat.

Aquesta planta, la primera d’Espanya amb vocació pública, subministrarà uns 160 quilograms diaris d’hidrogen d’origen renovable als vuit cotxes de TMB i prestarà servei també a altres empreses dels entorns i a particulars. Actualment la construcció de la planta està en fase de licitació.

L’adquisició dels vuit vehicles d’hidrogen té el suport del programa europeu JIVE 2 de promoció dels vehicles de pila de combustible i zero emissions, cofinançat per la Unió Europea, en què TMB és l’únic operador espanyol participant. El projecte s’impulsa amb la col·laboració de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).

El Ministeri d’Indústria ha elogiat la iniciativa de TMB d’adoptar l’hidrogen, un element clau en la descarbonització del transport. El full de ruta del Govern preveu que el 2030 circulin per Espanya entre 150 i 200 autobusos propulsats per aquesta energia.