La Guàrdia Urbana de Barcelona ha iniciat un dispositiu específic amb l’objectiu de sancionar i retirar aquells patinets d’ús compartit que es trobin fent un ús intensiu de l’espai públic sense llicència i estacionant en espais no autoritzats, d’acord amb l’Ordenança d’Ús de les Vies i Espais Públics.
L’Ajuntament de Barcelona compta amb les eines necessàries per poder sancionar i requisar els vehicles de les empreses de patinets de sharing que estan operant a la via pública sense l’autorització corresponent.
Des d’inicis del 2020 fins al mes d’octubre, la Guàrdia Urbana ha posat un total de 2.486 denúncies a empreses de lloguer, principalment per portar a terme lloguer de patinets d’ús compartit a la via pública sense l’oportuna llicència o concessió.
Una nova regulació municipal en procés d’elaboració
Aquesta intensificació per fer complir la norma es fa en paral·lel a l’aposta de l’Ajuntament per elaborar una regulació d’aquest tipus de vehicles d’ús compartit, tal com ja s’ha fet amb les motocicletes i les bicicletes.
Les tasques per a l’elaboració d’aquesta regulació s’estan duent a terme i una vegada es tingui la proposta es treballarà en el marc del Pacte per la Mobilitat, conjuntament amb les empreses operadores, amb l’objectiu que aquesta entri en vigor al llarg del 2021.
En aquest sentit, el Govern municipal vol destacar la bona predisposició de la majoria de les empreses a treballar de forma conjunta i a respectar el temps necessari per elaborar la normativa abans de posar en circulació els patinets. En paral·lel, el cos de policia barceloní continua duent a terme accions de control en relació a la circulació dels patinets elèctrics per la ciutat, siguin d’ús compartit o no.
L’Ajuntament de Barcelona compta amb una normativa pionera per regular la circulació de vehicles de mobilitat personal a motor i els cicles de més de dues rodes que es va aprovar l’any 2017, a partir de la modificació de l’Ordenança de Circulació de Vianants i Vehicles, i que estableix en quines condicions s’han de desplaçar per la ciutat els patinets elèctrics, a més de les rodes elèctriques o els segways, entre altres.
Des de principis d’any, la Guàrdia Urbana també ha realitzat 7.697 denúncies a persones usuàries de vehicles de mobilitat personal que circulaven incomplint la normativa.
Requisits tècnics i desplaçaments dels vehicles de mobilitat personal (VMP)
En la mateixa línia, aquest mes de novembre el Consell de Ministres va aprovar un reial decret que modifica el Reglament General de Circulació i el Reglament General de Vehicles, en matèria de mesures urbanes de trànsit i, entre altres qüestions, regula els requisits tècnics i les condicions de desplaçament dels vehicles de mobilitat personal, que passen a ser definits formalment com a vehicles i per tant, a tenir prohibida la seva circulació per les voreres o les zones de vianants.
El canvis responen a les variacions de mobilitat produïdes durant els darrers anys on, en l’àmbit urbà, el vehicle a motor ha deixat de ser l’únic protagonista per donar pas a un ús compartit de la via, on cada vegada guanyen més importància els vianants, les bicicletes o els vehicles de mobilitat personal.
En base a ambdues normatives, queda establert que a Barcelona els patinets elèctrics en cap cas poden circular ni per les voreres ni per altres zones de vianants.
Les vies per on si que es poden desplaçar, sense maniobrar de forma que pugui posar en risc la seguretat de les persones, són el carril bici en vorera a un màxim de 10km/h, el carril bici en calçada a un màxim de 25km/h (amb l’obligació de reduir la velocitat als passos de vianants), la calçada zona 30 i els parcs a un màxim de 10km/h.