En total, a la ciutat hi ha 242 centres públics actius, 159 de concertats i 33 centres d’educació especial. El total de l’alumnat es distribueix també com en el curs anterior, amb el 46% en centres públics i el 53% en concertats.
El curs 2023-2024 començarà amb vuit zones d’escolarització, en les quals el percentatge d’alumnat amb situació de vulnerabilitat es troba equilibrat entre els centres públics i concertats, quatre més que en el curs passat.
Uns 41 centres obren amb la direcció renovada i hi haurà 10.787 docents, 251 més que en el curs anterior. També s’incrementa la plantilla de personal d’administració i serveis, amb 71 nous professionals, la majoria dels quals seran, entre altres, tècnics d’educació infantil i tècnics d’integració social.
Els mitjans per impulsar l’educació inclusiva creixeran aquest curs amb 43 nous professionals, i les dotacions de suport intensiu d’escolarització inclusiva passen de 108 a 115.
Aules d’acollida accelerada per a nouvinguts
Aquest curs, vuit instituts —l’Institut Verdaguer, l’Institut Martí Pous, l’Institut Angeleta Ferrer, l’Institut Joan d’Àustria, l’Institut Barna Congrés, l’Institut Menéndez Pelayo, l’Institut Teresa Pàmies i l’Institut Lluís Vives— posen en marxa les aules d’acollida accelerada. Es tracta d’un programa per ajudar l’alumnat nouvingut, de segon i tercer d’ESO, amb diferències idiomàtiques importants, a aconseguir de manera més ràpida un domini bàsic de la llengua catalana i del nou entorn cultural.
Tranformació pedagògica
A “Xarxes per al canvi”, un programa que té l’objectiu d’avançar cap a un sistema educatiu equitatiu i de qualitat, hi participaran 186 centres, i 18 centres ho faran en el programa “Eines per al canvi”, que vol contribuir a la transformació educativa a través d’un procés de mentoria.
Aquest curs continuen els programes d’acompanyament educatiu com l’Èxit, el Tangram i “En directe”, així com Caixa d’Eines o EducArts, emmarcats en el Pla de Barris, que tenen l’objectiu de reduir les desigualtats en l’àmbit educatiu.
A més, deu centres començaran el pla pilot de millora de les biblioteques escolars per fomentar l’hàbit lector i la lectura en català; i 59 es formaran en els tallers d’usos lingüístics en l’àmbit educatiu (ULAE).