Més de la meitat dels fons, 61,73 milions d’euros, serveixen majoritàriament per renovar la flota de busos, amb l’adquisició de vehicles de zero emissions. En la primera convocatòria d’ajudes del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (MITMA) del 2021, TMB ja va aconseguir subvencions per valor de 40,49 milions d’euros, que es van destinar a l’adquisició de 105 autobusos elèctrics, a la videovigilància embarcada de bus i a la digitalització d’elements d’informació del metro, entre altres. En la segona convocatòria d’aquests mateixos fons, ja al 2022, TMB va obtenir 21,24 milions d’euros, que es van destinar a l’adquisició de 36 autobusos d’hidrogen, 23 autobusos elèctrics i 2 trens.
Un total de 40,37 milions més s’han rebut mitjançant ajudes del Pla de recuperació, transformació i resiliència (PRTR) de la Unió Europea, a través de la Generalitat de Catalunya i en el marc dels fons europeus Next Generation. Aquesta inversió s’ha destinat majoritàriament a finançar alguns dels nous trens de les sèries 7000 i 8000 adquirits per a les línies 3 i 1 del metro de Barcelona. Els nous combois disposen d’una estructura lleugera i tenen un consum energètic baix, fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i una filtració d’aire millor.
A més, TMB va obtenir 3,5 milions de l’ajut MOVES Proyectos Singulares II, que es destinen a projectes de mobilitat eficient i sostenible, en el marc del PRTR. En aquest cas, s’han destinat a diferents projectes vinculats a l’ús sostenible de l’electricitat, com ara el projecte Metrocharge, que permet recuperar l’energia no aprofitada i que es dissipa en forma de calor en els processos de frenada del metro.
El 25% de la flota, zero emissions, i nous trens en circulació
Amb la incorporació de nous vehicles de zero emissions, en part finançats pels fons Next Generation, TMB té previst arribar a tenir un 25% de la flota de bus de zero emissions el 2024. Així, l’any vinent la nova flota ja inclourà 232 autobusos elèctrics i 44 autobusos d’hidrogen, fet que permetrà a TMB reduir 4.785 tones d’emissions de CO₂ i 22 tones de NOx l’any. També durant el 2024 tots els trens adquirits per al metro, alguns de finançats per aquests fons europeus, estaran en circulació. A més, amb la incorporació d’aquests trens s’eliminarà tot l’amiant dels vehicles del metro.
* Informació facilitada per TMB.