Per tal de millorar el servei que ofereixen l’Ajuntament augmenta els recursos destinats a la formació i a la intervenció dels Bombers de Barcelona amb la posada en marxa de la torre de pràctiques al Parc de la Vall d’Hebron i l’adquisició d’una ambulància 4×4.
Aquestes edificacions serveixen per fer exercicis d’entrenament (rescat en altura, simulacres d’incendis, etc.) i per mantenir i millorar la qualitat del servei. La nova torre s’afegeix a les que ja hi havia als parcs de la Zona Franca, Llevant, Sant Andreu i Montjuïc. Els Bombers de Barcelona han realitzat més de 21.000 serveis l’any 2023, més de 1.000 en habitatges.
La construcció de la torre de pràctiques del Parc de Bombers de la Vall d’Hebron ha suposat una inversió de més de 2,5 milions d’euros. Obre la possibilitat de millorar l’entrenament del personal operatiu i, alhora, representa un nou i modern plantejament en l’ús de les torres de pràctiques.
L’objectiu és possibilitar la pràctica simultània de diversos exercicis corresponents a les àrees de formació dels Bombers de Barcelona:
- Exercicis de rescat en altura en diversos escenaris. Espais dobles o triples, plans inclinats, espais confinats amb accés per pous, façanes d’edificis, balcons i finestres, escales de gat, etc.
- Incendis amb diferents progressions tant interiors com exteriors. En les simulacions d’incendis en diferents plantes d’edificis s’utilitzaran autobombes, autoescales i el suport de la columna seca.
- Exercicis de recerca en habitatges. S’ha simulat un petit edifici de veïns amb escala pròpia que recorre tres nivells.
- Assistències tècniques. Reconeixement, recerca i taponament de fuites de diferents productes perillosos, detecció de gasos, etc.
- Exercicis relacionats amb patologies en les construccions. Apuntalaments de diferents elements de la construcció com forjats, dentells, plans inclinats o escales.
- Intervencions sanitàries. Atenció i acompanyament de les víctimes en situacions de risc en altura, espais confinats, foc en habitatges, etc.
La nova torre disposa d’una planta baixa i vuit plantes més. La coberta, plana, accessible i ubicada a més de 24 metres d’altura del pati, també està habilitada per a instal·lacions de rescat en altura o treballs amb la columna seca que hi arriba. Al soterrani 2, a més, s’ha construït un laberint preparat per omplir-se amb fum de parafina i fer exercicis com la recerca i el rescat de víctimes, l’orientació amb poca o nul·la visibilitat o la progressió en recorreguts amb geometries complexes.
També s’han dissenyat quatre espais per planta per facilitar una multiplicitat de situacions espacials interiors. Aquests espais poden estar buits o plens, i són tant oberts com tancats, i, fins i tot, de tràmex (engraellat metàl·lic) desmuntable per crear forats per a exercicis concrets. En aquests espais, a més, hi ha escales de formes i materials diferents que permeten recorreguts i pràctiques alternatives. També es poden crear grans espais buits unint dos o tres espais per fer pràctiques en altura.
Al voltant d’aquest nucli hi ha una anella exterior vinculada a circulacions en passadissos i l’escala perimetral. Es tracta d’un recorregut vertical alternatiu que dona accés a tots els elements de la façana i alhora permet connectar tots els nivells de la torre sense interferir en les activitats que es puguin desenvolupar a l’interior. Alhora, permet accedir a la bastida adossada des de diferents nivells de treball.
Nova ambulància 4×4
A més, els Bombers de Barcelona continuen modernitzant i ampliant la flota de vehicles i hi incorporen una ambulància 4×4, inèdita en l’àmbit metropolità. El vehicle té capacitat per circular en entorns rurals i forestals gràcies a la tracció a les quatre rodes, i té un suport de llitera dissenyat especialment per a la circulació per corriols.
Aquesta unitat està destinada a oferir servei a tot Barcelona, amb una atenció especial als barris de Sarrià, Gràcia, Nou Barris i el Carmel, ja que té la base al Parc de Bombers de la Vall d’Hebron. Tot i així, el valor afegit s’aportarà en serveis que requereixen desplaçaments per camins no asfaltats o en situacions meteorològiques extremes (aiguats, gelades o nevades).