Aquest dispositiu estarà actiu fins diumenge, 9 de juny, i se centra en els horaris d’entrada i sortida dels centres d’ensenyament, de 8.00 a 9.30 hores i de 15.30 a 18.00 hores. Tot i que es prioritzen els entorns d’aquests centres, s’estén a totes les vies de circulació de la ciutat.
El control s’estén a tots els mitjans de transport que fa servir l’alumnat per accedir als centres escolars, com autocars, microbusos, etc., i es prestarà atenció a la circulació i a les condicions administratives d’aquests vehicles. També es comprovarà que respectin les normes de trànsit i que compleixen tots els requisits documentals i tècnics. En cas necessari, es procedirà a la immobilització dels vehicles.
Les conductes infractores prioritàries d’actuació són les relacionades amb els factors següents:
- Les condicions administratives: autoritzacions específiques de servei de transport escolar, títol que habilita les persones conductores, pòlisses d’assegurança obligatòries, etc.
- La realització del servei: ocupació correcta de les places, temps de descans i temps de conducció de la persona que duu el vehicle, la presència d’una persona acompanyant (amb el perfil adequat) en els vehicles quan sigui obligatori que hi sigui, etc.
- L’estat tècnic dels vehicles: inspeccions tècniques dels vehicles, estat dels dispositius d’emergència, els cinturons de seguretat, els pneumàtics, l’indicador sonor de marxa enrere, les mampares i altres elements dels vehicles.
Cal recordar que, en aquest tipus de vehicles, els menors han de tenir sempre la seva pròpia plaça, que totes han de disposar de cinturó de seguretat, i que els passatgers de més de 3 anys i fins a 135 centímetres d’alçada també han de fer servir el cinturó de seguretat o bé el dispositiu de retenció instal·lat en el seient del vehicle.
Les víctimes dels sinistres de trànsit són evitables, n’hem de prendre consciència perquè tots els efectius s’impliquin cada vegada més a aconseguir arribar als objectius de reduir un 50% el nombre de lesionats greus i morts, tal com indica l’Estratègia de seguretat viària 2030, amb l’horitzó de zero víctimes mortals l’any 2050.