El nou mòdul, que permet l’autorització de la participació infantil, té el vist-i-plau de l’Oficina del Delegat/da de Protecció de Dades de l’Ajuntament de Barcelona. Quan s’accedeix a la plataforma de participació Decidim.Barcelona per crear un perfil d’usuària apareix un avís de participació de menors on s’indica que cal avisar el tutor si es té menys de 14 anys.
Els espais de participació digital de menors seran tant per a processos com per a assemblees (òrgans de participació en el cas de Barcelona), i es podran crear espais exclusivament per a menors, si cal, delimitant l’edat, per exemple.
Com ha de ser la participació infantil?
Però, més enllà de la tecnologia que facilita la participació infantil, a la jornada al Canòdrom també es va reflexionar sobre com ha de ser una participació infantil òptima.
L’estudi ParticipaTIC, dut a terme des de la Fundació Ferrer i Guàrdia, analitza la participació infantil des de la perspectiva de la participació digital, i observa com impacta en les formes de participar d’infants i joves. Algunes de les conclusions mostrades són:
- La participació digital està present gairebé en tots els espais de participació
- El seu ús es va accelerar en la pandèmia
- La participació digital desenvolupa capacitats a nivell bàsic però crea diferències en quant a capacitats complexes
- La participació digital pot facilitar més la comunicació i la lliure expressió
- I l’altra cara de la moneda: genera menys qualitat en la comunicació i hàbits poc saludables
Nous reptes en la participació infantil
Els reptes de futur semblen passar per crear espais segurs per a tothom en la participació infantil digital i tendir a un model híbrid que combini la presencialitat i la digitalitat.
Durant la trobada van sorgir algunes idees claus compartides per totes les assistents, com dissenyar processos de participació infantil on es tinguin en compte els tempos dels infants; evitar la sobremoderació i sobreprotecció per part dels adults; continuar treballant per superar la bretxa digital; i generar processos de participació infantil inclusius, amb eines com la lectura fàcil o el llenguatge amb perspectiva de gènere.