La línia L1 del metro sumarà fins a 24 trens nous que substituiran els que circulen actualment per aquesta línia de la sèrie 4000. Es tracta de trens de la sèrie 8000, més accessibles i sostenibles. La previsió és que per finals de 2023 s’incorporin al servei el 50% dels adquirits, per poder eliminar tot l’amiant dels vehicles del metro.
L’adquisició d’aquests nous trens es fa seguint els criteris de sostenibilitat i accessibilitat, amb l’objectiu de reduir més de 17.000 tones en emissions de CO2 de cara al 2025, en línia amb el Pla Estratègic de TMB. És per aquest motiu que els trens destaquen per la seva estructura lleugera, el baix consum energètic, la fiabilitat tècnica, facilitat de manteniment i millor filtració d’aire.
Respecte a l’accessibilitat dels espais interiors i la resta d’elements s’ha comptat amb la supervisió de representants i tècnics d’organitzacions de persones amb discapacitat i mobilitat reduïda. A més dels avisadors lluminosos i sonors ja coneguts, les portes i els passadissos són més amples, els quatre espais per a persones amb mobilitat reduïda estan sensoritzats i les portes més pròximes tenen obertura automàtica en totes les estacions. Exteriorment, les portes estan diferenciades amb el color vermell.
Els nous trens també es distingeixen per avançar en la digitalització, amb nous sistemes d’informació amb més pantalles digitals i càmeres de videovigilància en temps real. A més, destaquen pel seu baix nivell de soroll i la disponibilitat de ports USB per a la càrrega de dispositius mòbils. Altres innovacions de la sèrie 8000 són la facilitat d’accés o la il·luminació 100% led.
Els nous trens formen part de la compra de material ferroviari més important de la història de Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) que ha suposat una inversió de 318,85 milions d’euros per un total de 50 trens, sumant els de la sèrie 7000 que ja es van posar en servei a l’L3 el passat març i 24 més de la sèrie 8000 per a l’L1, dels quals el primer d’ells és el que ara ha entrat en funcionament