La remodelació compta amb un pressupost de 13,6 milions d’euros, i l’inici d’obres es preveu per al juny vinent, amb una durada d’uns 17 mesos.
La proposta s’ha compartit i debatut amb el veïnat, comerciants i entitats de l’àmbit al llarg d’un procés de treball per definir el futur del carrer Pi i Margall al seu pas pels districtes de Gràcia i Horta-Guinardó que es va iniciar el 2017. En total es van realitzar 14 accions participatives en les quals hi van participar unes 485 persones.
Més espai per als vianants
Pi i Margall esdevindrà una avinguda amb el trànsit rodat pacificat que aposta per la mobilitat sostenible, la bicicleta i el veïnat. La calçada tindrà menys espai, i es prioritzarà la circulació de vehicles locals i autobusos. De pujada hi haurà un carril per a busos i trànsit local i un nou carril bici segregat, i de baixada, un carril compartit per a busos, trànsit local i bicicletes.
Actualment, 20 dels 30 metres de l’ample del carrer són de calçada, amb dos carrils de circulació, dos de bus-taxi i dos d’aparcaments i serveis. Amb l’actuació, s’aconseguirà que el 60% de tot l’espai sigui per als vianants i el verd.
El disseny del carrer no serà paral·lel a la façana per poder potenciar el verd i que en qualsevol punt del carrer es tingui la sensació i la perspectiva d’estar en un parc. Així, es combinaran zones de verd amb d’altres d’estada, i les voreres seran com a mínim de 5 m però s’ampliaran en determinats punts fins als 12 m i crearan llocs amb vegetació on poder estar-s’hi. A més, el paviment utilitzat serà el granit, que li donarà un caràcter unitari i de convivència.
Més verd
Al llarg de tot el carrer –que fa uns 690 metres de longitud i 25.000 m2 de superfície–, el verd i l’ombra creixeran significativament i hi haurà una millor relació amb el sòl i la naturalesa. Per aconseguir-ho, es plantaran 142 arbres més per arribar a 210, que seran de més de vint espècies diferents i es col·locaran segons les zones de sol i ombra. I la superfície de parterres i zones arbustives gairebé es multiplicarà per deu: passarà dels 370 m2 actuals a 3.270.
D’aquesta manera, a tot el carrer hi haurà un 80% d’ombra, un element indispensable per fer front a les onades de calor. L’eix serà ambientalment eficient, ja que comptarà amb un tipus de sòl i un sistema de drenatge sostenible que reaprofitaran l’aigua de la pluja i proporcionaran als arbres les millors condicions de reg i d’aire.