L’obstacle principal són els cotxes que s’aturen al carril bus i obliguen els autobusos, vehicles llargs de 12 o 18 metres, a esquivar-los. A més d’alentir la velocitat del bus, augmenten el risc d’accident per les maniobres que han de fer els conductors dels autobusos per canviar de carril o bé impedeixen que el bus s’aturi al lloc destinat a fer pujar i baixar el passatge.
El vehicle, que comença a funcionar en fase de proves, sancionarà les infraccions estàtiques (parada o estacionament) que es cometin als carrils bus i serà un sistema complementari a l’acció de la Guàrdia Urbana. La fase de proves durarà dos mesos i es preveu que la fase sancionadora comenci al maig.
Quan el cotxe detecti vehicles privats o de distribució de mercaderies estacionats o aturats al carril reservat per al bus, els fotografiarà i enviarà les imatges a l’Institut Municipal d’Hisenda (IMH), que gestionarà la sanció corresponent. Les multes oscil·len entre els 60 i els 200 euros segons el cas.
El cotxe circularà de manera planificada per les zones en què aquestes infraccions tenen més impacte en la circulació, durant l’horari de servei dels autobusos. Disposa de dues càmeres situades a l’exterior de la carrosseria, una habilitada amb el lector de matrícules i l’altra que fa la lectura del context.
Carrils reservats per al transport públic de superfície
El carril bus és una mesura que prioritza el transport públic de superfície i el segrega de la resta de la circulació. Augmenta la comoditat dels usuaris, la velocitat comercial i la seguretat en la conducció, millora l’accessibilitat a les parades i ajuda a mantenir la regularitat del servei. Actualment la ciutat disposa d’una xarxa de 221,8 quilòmetres de carril bus.