Actualment, el projecte està en marxa i se centra en les persones amb Parkinson i en fomentar l’empatia, el coneixement de les malalties neurodegeneratives i les vocacions científiques entre els i les adolescents.
El projecte compta amb la participació de nou persones afectades per Parkinson d’entre 45 i 80 anys en diferents estadis de la malaltia, tres persones cuidadores i 30 alumnes de 4t d’ESO de l’Institut Escola Coves d’en Cimany. En experiències prèvies, s’ha demostrat que les relacions socials i les interaccions poden conduir a una millora en el benestar psicosocial, així com en processos fisiològics i físics de les persones afectades per la malaltia. Amb aquest projecte es vol conèixer quins beneficis pot tenir la interacció amb els més joves per a les persones afectades per la malaltia de Parkinson i per a les seves famílies.
Les trobades, quatre sessions de dues hores celebrades a la Biblioteca del Carmel – Juan Marsé i al mateix institut, han estat dissenyades per l’alumnat tenint en compte les diferents necessitats dels pacients. Els i les assistents participen en activitats cooperatives tan diverses com fer passatemps, papiroflèxia, ioga, ball o actuacions de màgia. A més de les activitats de grup, es realitza una enquesta inicial i final per avaluar l’impacte del projecte en diversos aspectes com les dificultats en les activitats quotidianes, l’estat d’ànim i la percepció personal de la malaltia. Els resultats seran analitzats per l’alumnat i l’equip investigador per extreure conclusions i proposar millores futures.
Per altra banda, la iniciativa també espera suposar un benefici per a l’alumnat. En tractar-se d’un projecte de ciència ciutadana amb un aprenentatge, s’espera implicar els més joves en la recerca real i promoure la seva cultura científica, a més de contribuir a la millora del seu entorn, oferint un acompanyament a les persones afectades.
El projecte forma part d’un programa impulsat pel Pla de Barris de Barcelona, l’Institut de Cultura i el Consorci d’Educació de Barcelona anomenat Caixa d’Eines que aposta per la introducció de pràctiques artístiques i científiques dins el currículum escolar, amb l’objectiu de reduir les desigualtats, articulant l’educació formal, la no formal i la comunitat. Als instituts escola del barri del Carmel, aquest programa té com a objectiu fer de les STEAM quelcom vivencial, proper i accessible per l’alumnat, ampliar els seus horitzons i oferir noves maneres d’aprendre i de relacionar-se amb el seu entorn.