Aquest conjunt de propostes vol oferir nous marcs de possibilitats per gestionar el futur del comerç emblemàtic i vetllar per la seva sostenibilitat, conciliant el màxim possible tots els elements en joc i promovent el màxim retorn social possible de l’activitat econòmica. La voluntat és la de convertir el comerç emblemàtic en palanca de canvi per projectar al món la singularitat i la riquesa del teixit comercial de Barcelona, un model basat en el comerç de proximitat que afavoreix la convivència i la cohesió social als barris de la ciutat.
Concretament, els objectius de la Mesura de govern són quatre:
- Impulsar la preservació i la promoció dels comerços emblemàtics de què disposa la ciutat com a símbol i expressió de la identitat de Barcelona.
- Posicionar Barcelona com a referent de ciutat que preserva el seu comerç emblemàtic i establir el full de ruta per a l’elaboració de polítiques locals amb i per als establiments emblemàtics de la ciutat de caràcter jurídic, de dinamització comercial i de promoció.
- Articular mitjans i eines que ens permetin conèixer la situació dels establiments emblemàtics de forma objectiva, sistemàtica i rigorosa al servei del sector i de les polítiques municipals.
- Fer partícips els establiments emblemàtics de les polítiques municipals envers el comerç de proximitat per tal de garantir-ne la competitivitat. Tot avançant en la professionalització del sector a través de la formació, avançant en la digitalització com a nova via de negocis i com a eina d’innovació en la gestió, i oferint assessorament jurídic i legal acompanyant-los en la gestió de la seva activitat econòmica.
Objectiu: preservar, promocionar i impulsar els establiments emblemàtics
Les principals mesures per preservar aquests establiments són la creació d’eines que permetin a l’Ajuntament acompanyar millor els comerços quan hi hagi canvis de titularitat o d’ús, com pot ser la modificació de l’article 21 de la Llei de Patrimoni cultural per obligar les persones titulars d’aquests establiments a comunicar amb antelació els canvis de titularitat o d’ús i la creació d’un protocol intern del consistori per actuar en aquests casos. D’altra banda, es crearà una taula de participació per consensuar propostes concretes de reformes legislatives per determinar la inclusió de determinades activitats en la definició de patrimoni cultural immaterial i per a supòsits en què es pugui incentivar o protegir el manteniment de determinades activitats dutes a terme en establiments emblemàtics.
Pel que fa a la promoció d’aquests espais, la voluntat és que aquests locals esdevinguin actius comercials de la ciutat. Per aconseguir-ho, es plantegen accions adreçades a generar i enfortir el sentiment d’identitat per fer que la ciutadania valori adequadament aquest fet diferencial que té Barcelona respecte a altres ciutats. Així, es continuarà amb la realització dels programes “Va passar aquí” de Betevé i amb la incorporació dels codis QR a cada establiment per permetre l’accés al programa a través del mòbil. El 2020 es van fer 10 programes i el 2021, 18. El 2021 es van realitzar 10 codis QR. També es promourà la Ruta dels Emblemàtics i el taller Geoemblemàtics dins el programa ‘El Comerç i les Escoles’.
Aquest tipus d’establiments, igual que passa amb els de proximitat, necessiten eines per enfortir-se i ser prou competitius comercialment. Per això, es continuarà garantint la participació dels comerços emblemàtics en els programes de suport al comerç de proximitat. Del 2016 al 2021 el 46% dels emblemàtics van fer activitat formativa.