9a edició del Premi, any 2020
Els guardons del Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps es van lliurar el 15 de juny en un acte pensat per reconèixer els canvis organitzacionals en un any en què han estat especialment necessaris
La novena edició del premi tenia l’objectiu de valorar, promoure i divulgar la tasca d'aquelles empreses i organitzacions que aposten per noves organitzacions dels usos del temps vinculades a la flexibilitat temporal i de l’espai, la cura i la corresponsabilitat, la racionalització d’horaris i totes aquelles propostes que permeten un major equilibri entre la vida i el treball. D’entre les 22 empreses presentades es van atorgar 4 guardons i una menció especial corresponent a cinc categories diferents d’acord amb les diferents categories convocades en funció de la grandària de l’empresa o organització.
Com cada any des de 2012, el Premi Barcelona a l'Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps es van entregar per contribuir al coneixement i fer visible el treball realitzat per les empreses i organitzacions que presentin polítiques innovadores en la gestió de les persones treballadores mitjançant noves mesures d’organització del temps de treball, sensibilitzant la societat sobre aquestes pràctiques.
El guardó s’emmarca en el Pacte del Temps, una estratègia impulsada per l’Ajuntament de Barcelona que cerca el compromís municipal i de les organitzacions socials i econòmiques de la ciutat, per tal d’actuar conjuntament i aconseguir una organització social del temps que doni una resposta efectiva a les necessitats i interessos de les persones i de les empreses de la ciutat en els àmbits econòmic, social, cultural, científic o educatiu.
Aquesta novena edició del Premi coincidia amb un moment en què, per les necessitats de distància i aïllament derivades de la pandèmia, la gestió del temps i les innovacions en les modalitats de treball són a l’ordre del dia.
A més a més, la crisi generada per la Covid-19 ens ha situat davant d’un repte diferent a l’hora d’organitzar-nos i d’organitzar els usos del temps. El teixit productiu s’ha hagut de replantejar les modalitats i els espais de treball, impulsant polítiques i mesures de gestió del temps de treball innovadores algunes de les quals són candidates al Premi.
Les propostes d’enguany anaven en la línia d’altres edicions, seguint les tendències d’apostar per la corresponsabilitat de gènere, equilibri entre la vida personal i professional, teletreball i canvi organitzacional, dret a la desconnexió digital, compactació de jornada, allargament dels permisos de maternitat i paternitat, reducció del temps de treball amb igual salari, horaris i àpats saludables, gestió de la diversitat, etc.
La composició de les persones membres del jurat està formada per persones expertes i representants dels àmbits econòmic, empresarial, de comerç, sindical i del món acadèmic rellevants de la ciutat. Compta amb representants de Barcelona Activa, de la Gerència Municipal de l’Ajuntament de Barcelona, Foment de Treball, la Cambra de Comerç de Barcelona - Observatori Dona, Empresa i Economia, Associació 50 X 50, PIMEC, ADEIPE, Taula del Tercer Sector, Confederació de Cooperatives de Catalunya (CCC), UGT, CCOO, Universitat de Barcelona, Universitat Autònoma de Barcelona, Consell de Dones de Barcelona i Time Use Initiative for a Healthy Society.
El jurat va valorar les propostes presentades segons el compromís amb l'equilibri en l'ús del temps dins la seva organització i la seva aportació a innovar, avançar i sensibilitzar la societat en una gestió del temps més saludable, igualitària i eficient. Es va atorgar, també, una menció especial a una empresa de la Xarxa NUST (Nous Usos Socials del Temps).
En aquesta novena edició del Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps s’hi van presentat 22 candidatures repartides en cinc categories. Les guanyadores van ser:
- Espai Ambiental (empresa de menys de 10 persones treballadores): per la consolidació de l’equip de cures, la jornada màxima de 35 hores setmanals i la flexibilitat horària autoregulada.
- Col·legi Oficial de Psicologia de Catalunya (empresa de més de 10 i fins a 50 persones treballadores): per disposar de 20 mesures per sobre conveni com les cent hores anuals menys que les de conveni i la millora en la jornada reduïda, l’excedència i permisos per cura i corresponsabilitat, entre d’altres.
- Fundació Joia (empresa de més de 50 i fins a 250 persones treballadores): per la tasca de la Comissió d’Igualtat en millorar constantment les mesures de conciliació, i els canvis recents d’adoptar l’horari europeu, la flexibilitat horària i les hores de home office pels perfils assistencials.
- Penguin Random House Grupo Editorial (empresa de més de 250 persones treballadores): pel programa de salut emocional, el programa de fisioterapeuta i un mes de vacances l’any que els col·laboradors/es compleixen 10 anys d'antiguitat a l’empresa.
- AQU Barcelona (Menció especial): per haver elaborat, ja abans de la pandèmia, un programa de teletreball ben estructurat i documentat encarat a facilitar la conciliació de la vida personal i familiar i avançar cap a una nova cultura d’organització del treball.
Els premis es van lliurar en el marc de la Jornada Nous reptes d’un model de treball virtual i presencial, un matí de xerrades i reflexions en què es van succeir ponències, xerrades i una taula de diàleg per compartir experiències i bones pràctiques.
La Jornada, moderada per la periodista Aina Galduf, va començar amb la benvinguda de Raquel Gil, comissionada de Promoció de l’Ocupació i Polítiques contra la Precarietat de l’Ajuntament de Barcelona, i Sara Berbel, gerenta municipal de l’Ajuntament. Acte seguit l’experta Leyre Octavio, Executive Director Arquitectura, Head of occupier Solutions Savills Aguirre Newman, va impartir la conferència Cap a un nou model de treball i ara què fem amb els nostres espais?.
Seguidament va haver-hi un espai de diàleg sobre els reptes del model presencial i virtual, amb la participació de Mònica Vázquez, cap de l’Àrea de Persones de Suara Cooperativa, Laura Zapata, directora de Relacions Laborals a RACC i Eva Arcos, directora de Health & Safety a GAES.
Després d’entregar els premis, i per finalitzar l’acte, Félix Ortega, director de Barcelona Activa, va destacar la relació que existeix entre una bona gestió del temps i una millor qualitat de vida. Per últim, el director de Barcelona Activa va agrair la feina al jurat i a les empreses participants al concurs, així com a totes les persones que treballen per millorar la gestió dels usos del temps. També va animar a totes les empreses, entitats i organitzacions a presentar la seva candidatura per a la pròxima edició.
La de 2021 serà la 10a edició del Premi en la qual es voldrà seguir donant visibilitat a les propostes i projectes innovadors en organització i gestió del temps i celebrar aquesta dècada de reconeixements i feina per millorar els usos del temps. Us animem, com va fer Félix Ortega el dia de l’acte, a treballar en aquest sentit i presentar la vostra empresa, entitat o organització al Premi Barcelona a l’Empresa Innovadora en Organització i Usos del Temps.