Programa de desenvolupament d'habilitats parentals per a famílies

Promovent la criança de forma cooperativa i participativa

Promogut per: 
  • Servei de Salut Comunitària
  • Direcció de Promoció de la salut
  • Agència de salut Pública de Barcelona
Presentació: 

El Programa de desenvolupament d’habilitats parentals per a famílies s'adreça a mares i pares de nens i nenes de 2 a 17 anys i està basat en una metodologia activa i grupal.

La pràctica pretén millorar les competències de criança i habilitats, aconseguir que pares i mares s’impliquin eficaçment en la construcció d’una dinàmica familiar positiva i promoure el desenvolupament de models parentals adequats. El programa s’estructura en diversos temes a desenvolupar entre 9 i 11 sessions. Aquesta flexibilitat que es contempla en el seu disseny respon a la necessitat d’oferir una intervenció el més adaptada possible a les diverses realitats, contextos diversos amb necessitats i prioritats específiques.

La metodologia d’actuació que es proposa per al desenvolupament de les sessions és cooperativa entre iguals, basada en l’experiència i de caràcter participatiu. Les sessions tenen una durada aproximada de 1,5 hores cadascuna i estan dissenyades per poder ser portades a terme en grups de com a màxim 20 participants i 10 com a mínim.

Aquesta pràctica està vinculada amb: grups, prevenció, famílies, salut, ciutat.

Context: 

Les circumstàncies a les quals estan exposats nens i nenes són claus per al seu desenvolupament emocional, cognitiu, físic i social. Els nens i nenes necessiten un entorn segur, protector i acollidor, i per això és crucial el paper que desenvolupen els progenitors. En les famílies amb conflictes oberts, amb episodis d'agressió, amb una cura deficient o unes relacions familiars fredes, insolidàries o negligents, els nens i nenes tenen un major risc de problemes de salut física, psicològica i social. A més, els problemes en la primera infància tenen impacte al llarg de tota la vida.

Durant la crisi econòmica, com a conseqüència de l'atur, la pobresa i l'endeutament de les famílies, han crescut les dificultats en la convivència entre pares i fills. Des de 2008, el risc de pobresa i desigualtat econòmica ha augmentat a Espanya, i més encara en els infants. La proporció d’infants en risc de pobresa va passar de 28,2% a 36,3% entre 2008 i 2012. El nombre de famílies vulnerables amb infants que han sol·licitat ajuda a les organitzacions no governamentals per satisfer les seves necessitats bàsiques s'ha triplicat des de l'any 2007. A més, existeix evidènciad'una pitjor salut general i de salut mental en els infants de famílies desnonades (Rajmil, Artazcoz, Garcia-Gomez, Flores i Hernandez-Aguado, 2015).

Per aquesta raó, juntament amb mesures polítiques sobre el mercat de treball, l'habitatge o el benestar social, una de les intervencions recomanades a nivell local són les intervencions de promoció de la parentalitat positiva, que s'han mostrat efectives per a la reducció dels embarassos en adolescents no desitjats i d'altres conductes de risc, així com per a la millora de la regulació emocional i del comportament (Barlow, Smailagic, Huband, Roloff i Bennett, 2014), el benestar psicosocial parental (Barlow et al., 2014) i la qualitat de les relacions socials (Lunkenheimer et al., 2008).

Tenint en compte aquests elements, a la ciutat de Barcelona, en el marc de l'estratègia Salut als Barris (Fuertes, Pasarín, Borrell, Artazcoz, i Díez, 2012), es van detectar necessitats relacionades amb els problemes en la criança, com dificultats de convivència, embarassos en adolescents i alt consum d'alcohol i de drogues il·legals en les persones joves (Fuertes et al., 2012). En aquest context l’Agencia de Salut Pública de Barcelona (ASPB) va veure la necessitat de promoure intervencions rigoroses per a la promoció de les habilitats parentals i va decidir dissenyar, avaluar i implementar el Programa de desenvolupament d’habilitats parentals per a famílies (PHP) (Ramos i Manzanares, 2012), d'acord amb els requisits d'efectivitat de la literatura científica revisada (Rossi, 2009).

Objectius i abast: 

El Programa de desenvolupament d’habilitats parentals per a famílies té com a objectiu general la construcció d’una dinàmica familiar positiva i promoure el desenvolupament de models parentals adequats per tal de garantir un desenvolupament infantil satisfactori amb impacte positiu en la salut física, psicològica i social al llarg de la vida adulta.

Pel que fa a les persones destinatàries, el programa està dirigit a mares i pares de nens i nenes de 2 a 17 anys.

Procés d’implementació: 

Etapes

El Programa de desenvolupament d’habilitats parentals per a famílies s’inicia a partir de l’any 2011. A continuació s'indiquen les diferents etapes d’implementació del programa.

Difusió - Formació

Difusió del projecte a la ciutat i formació de professionals de diferents àmbits (serveis socials, atenció primària, plans comunitaris, ludoteques, educació i protecció a la infància). L’objectiu va ser desenvolupar la intervenció i incorporar-la en els plans de treball dels programes i serveis.

Fase pilot

Desenvolupament del programa en 11 barris de la ciutat, amb 11 grups en els quals van participar 128 pares i mares i 28 professionals.

Desenvolupament de la modalitat d'11 sessions (8 grups) i la de 10 sessions (3 grups). Participació de 91 nens i nenes.

Valoració i identificació d’aspectes clau de millora. Detecció de limitacions. Introducció de modificacions per a la fase següent.

Implantació

Fase d’implantació on es treballen les següents dimensions d’habilitats parentals:

  • Comprensió del menor
  • Autoregulació emocional
  • Autoestima en el desenvolupament de la funció parental
  • Comunicació empàtica i assertiva
  • Acords i regulació del comportament

Actors implicats

El Programa de desenvolupament d’habilitats parentals per a famílies està impulsat pel Servei de Salut Comunitària, de la Direcció de Promoció de la Salut, de l’Agència de Salut Pública de Barcelona. A continuació se sintetitza de forma esquemàtica l’univers d’actors implicats en el projecte:

  • Agència de Salut Pública de Barcelona - Impuls
  • Institut Municipal de Serveis Socials - Participació
  • Centres educatius - Participació
  • Equips d’Atenció a la Infància i Adolescència - Participació
  • Equips d’Atenció Psicopedagògica - Participació
  • Biblioteques - Participació
  • Cáritas - Participació
  • Altres ONGs - Participació

Recursos

Els principals recursos amb els quals compta el Programa de desenvolupament d’habilitats parentals per a famílies són, pel que fa a l’àmbit de les persones, les hores de dedicació dels 410 professionals formats i que pertanyen als serveis socials, de salut, l’àmbit associatiu i l’educatiu. D’altra banda, l’equip de l’Agència de Salut Pública de Barcelona assumeix les tasques de formació, facilitació, avaluació i en alguns casos (pocs) la implementació.

El programa s’ha implantat en altres municipis de Catalunya, com Vilafranca del Penedès, Roses, Tarragona, Figueres, Cambrils, El Prat, Amposta, Palamós, Badalona, Berga, Sta. Coloma de Gramanet, Castelldefels, Sant Boi, Balaguer, El Vendrell, La Bisbal de L'Empordà, Gandesa, Bigues i Riells i Tortosa.

Resultats: 

El programa va desenvolupar una investigació avaluativa sumativa de la seva implementació en 24 grups. Els resultats van ser satisfactoris, ja que es van millorar significativament les habilitats parentals, l'estrès parental, la conducta dels fills i filles tant immediatament després de la intervenció, com passats sis mesos. Els progenitors van ser capaços d'aplicar tècniques concretes de control de comportament i van canviar la mirada cap al nen/a veient-ho com algú amb veu i amb sentiments. Els comportaments positius, com participar en rutines familiars o la millora de l'expressió de sentiments, van ser millorats.

Es va identificar que els canvis parentals explicaven els canvis en les conductes infantils i que alguns dels canvis esperats en nens/es necessitaven més temps. Els progenitors van identificar i van aplicar estratègies que van permetre reduir l'estrès parental, comprendre les situacions que ho generaven i conèixer les conseqüències de controlar-ho. Es van evidenciar les fonts de les quals prové el suport social i les conseqüències que genera en la parentalitat. Després d'ajustar per diverses variables sociodemogràfiques, es va identificar que: disposar d'un nivell d'estudis inferior va ser un predictor de major augment de les habilitats parentals i de major reducció de l'estrès parental.

Les persones aturades van disminuir més l'estrès parental i van millorar el suport social. Els joves i els que no vivien en parella van augmentar més el suport social. Els homes van reduir més l'estrès parental que les dones. Per la seva banda, els sectors de salut, educació i serveis socials van acollir el programa amb entusiasme, ja que va ser percebut com una necessitat que ha crescut amb la crisi econòmica.

Aprenentatge: 

Entre les fortaleses del programa destaca la seva capacitat per seguir els estàndards d'efectivitat en un entorn on, a diferència dels països anglosaxons, hi ha poques intervencions d'aquesta naturalesa i que hagin estat avaluades. Es confirma la seva efectivitat i els seus efectes es donen en tots els grups poblacionals. El programa és efectiu en la promoció de la parentalitat positiva i en la superació de barreres socials que situen a alguns grups en un punt de partida pitjor.

Entre les dificultats més importants cal esmentar el repte d’estendre el programa sobretot entre els col·lectius més vulnerables. Un altre repte és la participació en congressos i espais de comunicació per difondre el projecte en els seus aspectes més generals. S’han fet i publicat articles en revistes científiques, però centrats en el tema de l’avaluació i no tant en la difusió per sumar més professionals i expandir el projecte.

Finalment, pel que fa a la transferibilitat, cal esmentar la redacció d’un protocol que indica els elements a tenir en compte i els punts a seguir en el desplegament del programa (captació, programació, implementació, avaluació). A més, un altre aspecte potencialment transferible és la perspectiva del projecte que, sense ser una metodologia comunitària, permet treballar per construir les bases en aquesta direcció.

Annex. Actualització: 

Evolució

Última actualització a juliol de 2022

La pràctica continua desenvolupant-se tal i com està descrita. Pel que fa a la seva transferibilitat cal fer constar que ha rebut consultes que provenen de l'Àrea, d'altres àrees i districtes, de la resta de la ciutat, de la resta de Catalunya, de la resta de l’estat i de fora de l'estat.

Professional/tècnic referent: 

 

Documentació disponible: 

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat