Programa Dedeuauna

Temps d’acollida, orientació i inserció per als joves

Promogut per: 
  • Escola Municipal de Segones Oportunitats
  • Institut Municipal d’Educació de Barcelona
Presentació: 

El programa Dedeuauna ofereix informació, assessorament i acompanyament a joves d’entre 16 i 25 anys, a través d’un conjunt d’accions que tenen com a objectiu assolir el seu procés d’orientació i/o inserció laboral. Està impulsat pel programa de Temps i Qualitat de Vida, juntament amb el Districte de Nou Barris, el Consorci d’Educació i l’Institut Municipal de Serveis Socials i està ubicat a l’Espai Jove Les Basses.

Aquesta intervenció incideix en la gestió del temps dels joves d’entre 16 i 25 anys, a través d’un programa d’activitats diàries variat, atractiu i accessible, que orienta als participants en la seva trajectòria futura, tant pels qui decideixen reincorporar-se als cicles formatius, com aquells que busquen la inserció al món laboral. L’horari de les activitats és de 10h a 13h i de dilluns a divendres, i durant aquest temps es realitzen una sèrie de tallers i accions (xerrades, sortides, etc.) que tenen com a objectiu principal la inserció formativa o laboral dels joves que participen en el servei.

La programació d'activitats és trimestral i varia en funció del perfil i la dinàmica del grup.

Aquesta pràctica està vinculada amb: gestió de temps, reinserció social, treball en xarxa, joventut, districte

Context: 

Les dades de l’OCDE indiquen que Espanya és el país de la Unió Europea amb el major número de joves desocupats (una taxa superior al 50%). Espanya és també un dels països amb els nivells més alts de persones d’entre 15 i 29 anys que ni reben formació ni treballen. Aquesta situació s’agreuja encara més al Districte de Nou Barris i és per aquest motiu que des del Programa de Temps i Qualitat de Vida, juntament amb el Districte de Nou Barris i el Consorci d’Educació, es proposa a l'octubre del 2012 portar a terme el projecte Dedeuauna.

El projecte s’inicia amb una fase de prospecció arran d'una demanda per part del districte d'intervenir en el col·lectiu de joves que no treballen ni estudien, i que, per tant, tenen la major part del seu temps desocupat. En aquesta fase de diagnosi es desenvolupen una sèrie d'entrevistes amb el referent del districte, els referents de Serveis Socials, el referent del Servei del Pla Jove i la direcció de l'Equipament del l'Espai Jove les Basses.

Objectius i abast: 

El programa es planteja els següents objectius:

  • Aconseguir el compromís i assistència al programa treballant els hàbits, les rutines i l’organització del propi temps desocupat dels participants.
  • Facilitar als joves eines i recursos que afavoreixin la seva autonomia, promoció social i integració dins la comunitat, alhora que facilitar la prospecció de sortides laborals a partir de les seves capacitats i habilitats personals.
  • Treballar les emocions i l’expressió de sentiments dels joves per tal d’afavorir un desenvolupament integral d’aquests.
  • Orientar als joves a una millora de la seva qualificació formativa.
  • Treballar la inserció laboral a partir de tallers de recerca de feina, coneixement de recursos, etc.

Pel que fa al col·lectiu destinatari, el projecte està dirigit a joves d'entre 16 i 25 anys que visquin al Districte de Nou Barris, malgrat que es contempla que si existeixen places es pot atendre joves d’altres districtes que no estiguin realitzant cap activitats formativa o laboral.

Procés d’implementació: 

Etapes

El projecte Dedeuauna s'inicia el curs 2012-13 com a prova pilot, continua durant el curs 2013-14, i es troba en procés de consolidació durant aquest curs 2014-15. A continuació es presenten les etapes d’implementació i avaluació del projecte.

Difusió i implementació

  • Difusió del servei i inici del curs el mes de novembre de 2012.
  • Derivació dels joves al programa. Entrevista inicial on es detecten les necessitats a treballar, es consensuen els objectius i s’inicien els itineraris amb les diferents accions.
  • Tallers i activitats amb periodicitat trimestral. Atenció de dilluns a divendres, de 10h a 13h.

Avaluació

  • Reunions periòdiques d’avaluació entre els membres del grup motor: anàlisi dels resultats aconseguits i dels possibles canvis d’enfoc en casos concrets. Exemple: canvi de periodicitat dels grups, de setmanals a trimestrals.
  • Elaboració de memòria sobre el curs. S’indiquen les dades més rellevants, a banda d’una valoració per part de tots els serveis que han intervingut d’alguna forma en el projecte.

Actors implicats

El programa Dedeuauna està impulsat pel programa de Temps i Qualitat de Vida, juntament amb el Districte de Nou Barris, el Consorci d’Educació i l’Institut Municipal de Serveis Socials i està ubicat a l’Espai Jove Les Basses. A continuació se sintetitza de forma esquemàtica l’univers d’actors implicats en el projecte:

  • Programa de Temps i Qualitat de Vida - Impuls
  • Consorci d’Educació - Col·laboració
  • Districte de Nou Barris - Col·laboració
  • Institut Municipal de Serveis Socials - Col·laboració
  • Espai Jove Les Basses - Implementació

Recursos

La implementació del projecte Dedeuauna ha estat fruit d'un treball en xarxa, a partir de la participació en el propi disseny del servei dels diferents agents implicats directa o indirectament. Aquest fet ha incidit en el desplegament de mitjans, sobre la base d’aprofitar els recursos existents al territori, basant-se en un criteri de sostenibilitat.

La persona referent del servei i responsable de la coordinació pedagògica és una professional amb un perfil d'educació/pedagogia social. Juntament amb els participants, la coordinadora dissenya i fa el seguiment de la programació d'activitats així com dels itineraris individuals dels joves, assumeix el vincle amb els professionals que imparteixen els tallers i desenvolupa les recerques i acompanyaments als recursos formatius i laborals.

El cost del servei durant un curs escolar (setembre-juny) és de 35.000€. Aquest cost inclou la coordinació pedagògica del servei i la gestió de les activitats i tallers del servei.

Resultats: 

El projecte Dedeuauna s’ha desplegat amb un impacte significatiu en el col·lectiu destinatari, en l’entorn territorial i en el funcionament de l’organització responsable. Pel que fa al col·lectiu destinatari, durant el curs 2012-2013 es van atendre atendre un total de 59 joves, 34 dels quals van finalitzar el programa, amb un 14% de joves que es van inserir laboralment i un 14% que van vincular-se a programes formatius.

Durant el curs 2013-2014 es van atendre un total de 54 joves, 39 dels quals van finalitzar el programa, amb un 5% de joves que es van inserir laboralment i un 19% que van preinscriure’s a un recurs formatiu. En definitiva, el projecte ha demostrat ser un recurs òptim per ajudar a cobrir les mancances d’ocupació de molts joves, sovint causades per l’abandó escolar i la desocupació laboral. S’ha contribuït així a despertar interessos i oportunitats entre els joves, en moments personals on els nois i noies poden experimentar processos d’exclusió social.

Finalment, el projecte també ha tingut impacte en l’entorn territorial i en el funcionament de l’organització municipal. El dinamisme i la sostenibilitat del projecte s’expliquen pel paper central dels Serveis Social i també per la vessant comunitària, que permet el desenvolupament de processos compartits. Això ha permès també apropar i millorar la relació de l’administració municipal i dels Serveis Social amb la ciutadania.

Aprenentatge: 

Entre les fortaleses del projecte Dedeuauna, destaca la capacitat per oferir un recurs als joves que requereixen un seguiment més proper i continuat en el temps. Al Dedeuauna hi arriben joves en situació de vulnerabilitat i risc d'exclusió social que no només demanen orientació i informació. Necessiten participar, pertànyer i sentir-se vinculats a un espai d'acollida. En aquest sentit, l’Espai Jove Les Basses reuneix unes condicions i capacitats ideals per acollir el projecte. Aquest equipament ofereix l'entorn mentre que l'equip humà del Dedeuauna facilita la cohesió, a través d'una metodologia de treball per assegurar l'adhesió dels joves al servei.

Per la seva banda, una de les dificultats més importants que ha experimentat el projecte és la irregularitat en l'assistència i la manca de puntualitat dels participants de les activitats. És per això que durant el curs 2013-2014 es va pactar amb els joves una flexibilitat de 30 minuts per poder arribar al taller, límit a partir del qual no es permetia l’entrada si no existia una justificació del retard. Aquesta mesura ha suposat un repte pel que fa a la seva consolidació, però l'avaluació del curs ha permès constatar la millora de l'assistència general.

Finalment, pel que fa a la transferibilitat, aquesta pràctica ha permès experimentar i desenvolupar un format d’intervenció innovador, basat en l’equilibri entre un sistema de compliment de normes i la flexibilitat en la participació dels joves. Les dinàmiques de cohesió de grups així com, en termes generals, la flexibilitat en la intervenció, són elements potencialment transferibles a d’altres serveis que treballen amb població juvenil.

Annex. Actualització: 

Evolució

Actualització 2017

La pràctica continua donant bons resultats tal i com està descrita i en aquests moments s’està treballant per fer un seguiment dels joves que participen del programa.

El projecte ha canviat de departament passant a ser gestionat pel Departament de Joventut de la Direcció de Serveis d’Infància, Joventut i Gent Gran i s’ha implementat també al Centre Cívic de Sant Martí, a més del districte de Nou Barris.

Última actualització a juliol del 2022

Durant el 2020 es va treballar des del Departament de Joventut per vincular el Programa de Deuauna amb la primera Escola Municipal de Segones Oportunitats, impulsada per l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona, que va obrir les seves portes el curs 2019-2020.
Finalment, després de diverses trobades, es valora finalitzar-lo, donat que l’Escola de Segones Oportunitats podia donar cobertura al perfil de joves que aquest programa atenia: joves de 16 a 25 anys, que hagin abandonat els estudis sense haver-se graduat de l’ESO, que tinguin el graduat d’ESO però hagin deixat d’estudiar o que estiguin a l’atur i sense qualificació professional.

Professional/tècnic referent: 

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat