Temps per tu

Una política de temps i vida quotidiana per cuidar als que cuiden

Promogut per: 
  • Direcció del Programa de Temps i Qualitat de Vida, Àrea de Qualitat de Vida, Igualtat i Esports
Presentació: 

Temps de barri, temps per tu és un servei que fomenta la conciliació de la vida laboral, familiar i personal que ofereix la direcció de programa de Temps i Qualitat de Vida, en col·laboració amb l'Institut Municipal de Persones amb Discapacitat i els districtes. El projecte permet a les famílies cuidadores disposar de temps personal, mentre els infants, joves i adults amb discapacitat i/o dependència participen en activitats lúdiques de qualitat adequades a les seves necessitats en equipaments públics de proximitat del seu districte. A partir d’un model organitzatiu transversal enfocat en les necessitats del col·lectiu destinatari i la rendibilització de l’ús social dels equipaments de proximitat, la iniciativa afavoreix la conciliació del temps familiar i la inclusió de les persones en la vida comunitària. Davant les dificultats detectades pel que fa a la participació, el projecte treballa en expandir de forma sostenible l’oferta de servei, que actualment arriba a més de 165 famílies.

Aquesta pràctica està vinculada amb: temps i qualitat de vida, família, discapacitat, dependència, ciutat i districtes

Context: 

Aquesta pràctica contribueix al desplegament dels anomenats “drets de solidaritat”, entre els quals hi trobem el dret del temps i el dret a la conciliació familiar, personal i laboral. Com a política de temps, es tracta d’una iniciativa que incideix en la qualitat de vida de la ciutadania i busca evitar que el temps esdevingui un factor de desigualtat. La pràctica s’inicia la tardor de 2011 amb el diagnòstic de la situació de les persones amb discapacitat i/o dependència i les seves famílies. La responsabilitat de tenir cura d'una persona amb dependència pot ocasionar esgotament físic i emocional més o menys continuat. Així doncs, entre les necessitats expressades per les famílies i les entitats hi trobem la demanda d’opcions de lleure per a les persones amb discapacitat i de serveis que alliberin temps per a les seves famílies.

En definitiva, el diagnòstic identifica la necessitat d’oferir un servei públic de caràcter innovador, que incorpora models organitzatius transversals en l'oferta de lleure per a infants, joves i adults discapacitats i/o dependents. Una oferta desenvolupada sota criteris d’accessibilitat, proximitat territorial, integració i inclusió.

Objectius i abast: 

L’objectiu general del projecte és impulsar programes i serveis que recolzin a les famílies que tenen cura d'infants, joves i adults amb discapacitat i/o a persones dependents, i al mateix temps col·laborar en la gestió autònoma del temps personal en un entorn inclusiu.

Per la seva banda, els objectius específics són:

  • Fomentar la conciliació de la vida laboral, familiar i personal de les famílies cuidadores de persones amb dependència o discapacitat i oferir temps personal a les famílies.
  • Oferir activitats d'oci de qualitat als infants, joves i adults amb discapacitats i/o dependència.
  • Apropar les persones amb discapacitat als equipaments de proximitat del seu territori, promovent-ne la inclusió, tant de les famílies com dels participants, dins dels recursos i dinàmiques de la pròpia comunitat.
  • Treballar l’ autonomia dels joves i adults amb discapacitat i la gestió del seu temps lúdic.
  • Promoure l'ús social dels equipaments públics, en alguns casos obrint-los fora del seu horari habitual.
  • Treballar en xarxa per tal de sumar i complementar recursos.

Pel que fa al col·lectiu destinatari, aquest servei està adreçat a les famílies cuidadores que tenen a càrrec infants, joves o adults amb discapacitats o dependència.
El projecte compta amb tres línies d'actuació en funció de les persones a qui es dirigeix:

  • Temps de barri, temps per tu per a famílies amb infants amb discapacitat (4-18 anys).
  • Temps de barri, temps per tu per a famílies amb joves i adults amb discapacitat.
  • Temps de barri, temps per tu per a famílies cuidadores de persones amb dependència.

L’abast territorial del projecte comprèn el conjunt de la ciutat. Ara bé, amb l'objectiu d'apropar les persones als recursos del territori i fomentar la inclusió en la vida comunitària, les activitats es duen a terme en equipaments públics de proximitat de cada districte: biblioteques, ludoteques, centre cívics, casals de gent gran, etc.

Procés d’implementació: 

Etapes

A continuació es presenta el procés d’implementació i avaluació del projecte:

Prova pilot

Curs 2011-2012

  • Projecte per a famílies amb infants amb discapacitat: 3 districtes, dissabtes quinzenalment, durant 3h, 64 famílies participants, 71% cobertura

Curs 2012-2013

  • Projecte per a famílies amb joves i adults amb discapacitat: dissabtes quinzenalment, durant 3-4h, 35 famílies participants, 100% cobertura

Extensió

Curs 2012-2013

  • Avaluació de proves pilot
  • Projecte per a famílies amb infants amb discapacitat: tots els districtes, dissabtes quinzenalment, durant 3h, 125 famílies participants, 82,4%cobertura
  • Projecte per a famílies amb persones amb dependència: 4 districtes, dissabtes setmanalment o entre setmana, durant 3h, 20 famílies participants, 52% cobertura

Seguiment i avaluació

En curs actualment

A partir dels seguents mecanismes:

  • Indicadors d’activitat i en relació a les entitats gestores
  • Enquestes de satisfacció a les famílies : valoració de beneficis
  • Protocol d’avaluació continua amb els equipaments i altres agents implicats
  • Indicadors socials d’impacte

Actors implicats

El projecte es desenvolupa a partir del lideratge de la Direcció del programa de temps i qualitat de vida, però es sustenta en la col·laboració de diferents agents. A continuació se sintetitza de forma esquemàtica l’univers d’actors implicats en la iniciativa:

  • Temps i Qualitat de Vida - Impuls
  • Districtes - Col·laboració
  • IMD - Col·laboració
  • IMSS - Col·laboració
  • Entitats especialitzades - Gestió
  • Consorci Sanitari - Participació
  • Consorci Educació - Participació
  • Equipaments públics - Suport

Recursos

El projecte es desenvolupa sota el criteri d’optimització dels recursos. Pel que fa a les persones, l’equip està integrat per una tècnica de la Direcció del Programa de Temps i Qualitat de Vida -que impulsa i lidera el projecte-, tècnics de l’IMD –que colideren i difonen el projecte- i tècnics dels districtes –referents en els equipaments del territori. La gestió de les activitats lúdiques especialitzades per a persones amb discapacitat i dependència es realitza mitjançant la contractació directa, negociat i concurs.

En relació als espais de desenvolupament del projecte, es compta amb 17 equipaments públics dependents dels districtes, àrea, consorci d'Educació i Consorci de Biblioteques. Els grups d’activitats no superen les 15 persones, amb un mínim de 4-5. La ràtio de personal monitor és d'1 a 3, ajustada en funció de les necessitats del grup.

Pel que fa a l’estimació dels costos del global del projecte, la despesa total prevista per a l’any 2012 és de 50.000€, i de 200.000€ per al 2013. Les activitats tenen un preu públic d’entre 4 i 5 €/sessió, amb modalitats de reducció o exempció per a famílies amb dificultats socioeconòmiques.

Resultats: 

Pel que fa als resultats en relació als objectius inicials, s’ha impulsat l’oferta de serveis en les tres línies assenyalades. El projecte per a famílies amb infants amb discapacitat està present a tota la ciutat amb una demanda consolidada. Després d’avaluar el projecte pilot i degut a la important demanda d’aquest servei, durant el curs 2013-14 s’han iniciat tres grups: a Gràcia, a Les Corts i a Sant Martí. El projecte per a famílies cuidadores de persones amb dependència està en procés d’ajustament i redefinició per aconseguir un major nombre de participants.

Des del curs 2013-14 s’ha iniciat un projecte pilot per a famílies amb infants amb discapacitat de (0-4 anys) a l’escola bressol municipal Sant Medir.

La pràctica ha tingut impacte en el col·lectiu destinatari, en l’entorn territorial i en el funcionament de l’organització responsable. Pel que fa al col·lectiu destinatari, el servei ha millorat la conciliació del temps familiar i ha permès a la majoria de persones participants disposar de més temps personal. El projecte ha tingut també impacte en l’entorn territorial, tot rendibilitzant l'ús social dels equipaments públics de proximitat, amb la possibilitat de donar-los a conèixer entre la població no usuària i amb l’obertura -en alguns casos- fora del seu horari habitual. Finalment, el projecte s’ha desenvolupat a partir del treball transversal entre els diferents agents assenyalats, generant sinèrgies enfocades en el col·lectiu destinatari. En particular, s’han identificat iniciatives privades amb una oferta similar que han permès complementar el servei. Aquest procés ha resultat en la internalització del projecte en l’organització municipal.

Aprenentatge: 

El seguiment del projecte ha permès identificar els seus aspectes destacats, les dificultats sorgides i les propostes de millora. Pel que fa a les fortaleses, la iniciativa ha aconseguit cobrir les necessitats de les famílies i dels territoris, a partir de l’adaptació a les diferents realitats, la difusió selectiva, l’accessibilitat i proximitat en l’oferta, el lideratge conjunt en el desplegament i la sostenibilitat del conjunt del projecte.

Per la seva banda, entre les dificultats més importants, destaca l’escassa participació en el projecte adreçat a les famílies cuidadores de persones amb dependència. Les reticències personals i familiars així com les situacions de dependència elevada dificulten l’accés al recurs. Si bé la gestió estandarditzada dificulta la flexibilització del servei, s’han redefinit aspectes del projecte per introduir millores. Així doncs, s’ha implicat a nous agents en la difusió del projecte -com ara districtes o el servei d’ajuda a domicili- i s’està estudiant la possibilitat d’oferir transport amb opcions per abaratir el seu cost elevat, així com l’augment d’hores de servei i la possibilitat d’incloure l’àpat dins el servei ofertat.

Finalment, pel que fa a la transferibilitat, el projecte s’ha adaptat a les diferents necessitats dels territoris i les famílies a les quals va adreçat el servei. El repte és expandir de forma sostenible l’oferta, com ara en el projecte per a famílies amb joves i adults amb discapacitat o en la franja de menors de 4 anys. Per això, el projecte es planteja avaluar l’impacte directe en les famílies i incorporar altres mecanismes de participació i comunicació amb aquest col·lectiu.

Annex. Actualització: 

A octubre del 2017

Evolució

La titularitat institucional del programa “Temps per Tu” ha estat traspassada a l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat l’estiu de 2016 pel que fa a les línies de “Petita Infància” i la de “Joves i Persones adultes”, mentre que el gruix més important que correspon a “Infància” (que s’implementa als deu districtes de la ciutat) ha estat traspassat per acord de la Comissió de Govern amb data 30 d’abril de 2017.

L’IMPD ha assumit el següent compromís:

1. Garantir la continuïtat del Programa en el seu contingut, implementació i pressupost mentre no es defineixi el “Model Municipal” corresponent.

2. Unificar la gestió de les tres línies del Programa a través d’entitats mitjançant “Concurs Obert” amb el format actual i fins que es defineixi l’esmentat “Model Municipal” .

3. Definir el “Model Municipal del Programa en el context d’un lleure inclusiu i de qualitat per les persones amb discapacitat” tot mantenint la finalitat de “respir” per la família, i fer-ho de manera participativa amb les entitats que proporcionen lleure a les persones amb discapacitat a la ciutat de Barcelona. El procés d’elaboració d’aquest model s’iniciarà l’últim trimestre de l’any 2018 i preveu presentar una proposta per aprovació gerencial i política el juliol de 2019. Fins a l’assoliment d’aquest objectiu, es garanteix la continuïtat del Programa en el seu format actual.

També hi ha hagut un canvi en el nom de la pràctica passant d’anomenar-se “Temps de Barri, temps per tu” a “Temps per Tu”.

Professional/tècnic referent: 
Documentació disponible: 

Les Bones Pràctiques Socials estàn emmarcades en el desplegament de les accions del pla de gestió del coneixement de l'Àrea de Drets socials.

Ajuntament de BarcelonaÀrea de Drets Socials, Cultura, Educació i Cicles de VidaContactaAvís legal Accessibilitat