Arxiu Municipal de Barcelona
Són els gestors de més de cinquanta quilòmetres de documents en paper, de més de tres milions de fotografies i de milers de documents gràfics, audiovisuals, electrònics i sonors. Disposa d’un equip de professionals experts en la gestió, la conservació i la difusió dels documents d’arxiu que s’ocupen d’organitzar, descriure, custodiar i difondre els documents i facilitar-hi l’accés, des del pergamí més antic fins als nous documents nascuts digitalment.
Treballen en xarxa distribuïts en centres especialitzats repartits per diferents indrets de la ciutat:
- l’Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona,
- l’Arxiu Municipal Contemporani de Barcelona,
- l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona,
- els arxius municipals de districte i
- els arxius centrals de sectors i empreses, instituts i organismes autònoms.
Aquests centres atenen, cada any, més de setanta mil usuaris de manera presencial i reben centenars de milers de visites i consultes al web i a altres recursos en línia. També organitzen conferències, cursos especialitzats, exposicions, visites i activitats educatives, adreçats a tots els públics, amb l’objectiu d’acostar la ciutadania al patrimoni documental i a la història de la ciutat.
L’Arxiu Municipal, eina de l’Administració
L’Arxiu Municipal de Barcelona és el responsable dels aspectes següents:
- Garantir la gestió i la disponibilitat dels documents de l’Ajuntament de Barcelona.
- Facilitar-hi l’accés per assegurar els drets de les persones, promoure la investigació i donar suport a l’Administració municipal.
- Contribuir activament a la memòria, el coneixement, la comprensió i la governança de la ciutat per part de la seva ciutadania.
Els seus valors són els següents:
- L’accessibilitat, que inclou la transparència, la disponibilitat, la comunicació i la voluntat de servei.
- La innovació, que inclou la creativitat, el canvi i la millora contínua.
- La col·laboració, que inclou la cooperació, la rendibilitat, l’eficiència i el treball en equip.
Les línies estratègiques plantejades són les següents:
- Contribuir activament a la governança potenciant el coneixement i la comprensió de la ciutat per part de la ciutadania.
- Facilitar l’accés als documents i recursos d’informació de la ciutat, garantint-ne la preservació.
- Impulsar la gestió documental de l’Administració municipal.
- Desenvolupar un model organitzatiu del Sistema Municipal d’Arxius (SMA) referent en el seu àmbit i que permeti donar resposta a les demandes d’una ciutat en creixement permanent.
