La direcció de Processos i Millora de la Gestió (DPMG) de l’Institut Municipal d’Informàtica (IMI) ha participat en el plantejament de millores del servei SAIER per poder donar resposta al creixement de les persones usuàries del servei així com els nous reptes en els fluxos migratoris i l’acollida a la ciutat de les persones refugiades.
El SAIER (Servei d’Atenció a Immigrants, Emigrants i Refugiats) és un servei municipal especialitzat en l’atenció a les persones en situació de mobilitat internacional i adreçat a tota la ciutadania de Barcelona que ofereix informació i atenció sobre immigració, emigració, protecció internacional i retorn voluntari.
El SAIER s’organitza amb 2 nivells: un primer nivell d’atenció (acollida) i un segon nivell d’atenció especialitzada (assessorament jurídic protecció internacional, atenció social demandants d’asil, assessorament laboral, entre altres serveis):
En aquest context, existia en el servei de primera acollida del SAIER certa sensació de desbordament, així com un increment significatiu del temps d’espera a l’accés a l’atenció social especialitzada i una manca d’adaptació de la infraestructura i espais d’atenció a la nova situació.
En aquest sentit, l’IMI i la Direcció de Serveis d’Immigració han treballat conjuntament per aconseguir l’acompliment dels objectius de qualitat i nivell de servei del SAIER. És per això que s’ha dut a terme una anàlisi dels processos vinculats al primer nivell d’atenció (acollida), així com la relació d’aquest amb el servei especialitzat d’atenció social. L’objectiu ha estat obtenir una diagnosi de la situació actual i establir les bases d’un procés de reflexió estratègica al voltant del servei i la seva configuració actual.
Un cop finalitzat l’anàlisi, i posades en comú les conclusions pertinents, es va acordar endegar dues línies d’actuació, cadascuna d’elles amb horitzons temporals diferents:
- Repensar el model d’atenció de les persones usuàries d’acord amb els objectius del servei: replantejar quin ha de ser el model d’atenció social de les persones nouvingudes i revisar alguns serveis per tal d’establir el rol del SAIER maximitzant el valor afegit dels actors que en participen.
- Implementar les propostes de millora identificades que donen resposta als principals reptes operatius: millorar el sistema de cita prèvia i gestió de les cues, revisar el model de cribratge per fer-lo més efectiu i eficient, revisió dels models de convenis amb les entitats, potenciació dels canals telemàtics i millorar també les funcionalitats específiques dels SI.
Les xifres de l’acollida
Des del 2015, la xifra de persones sol·licitants d’asil que arriben a la ciutat i que ha atès el SAIER no ha parat de créixer de manera exponencial i s’ha multiplicat per cinc. Així, des de principis d’any, el servei ha atès 12.332 persones, de les quals 5.624 són sol·licitants d’asil. Es calcula que a finals d’any se superaran les 20.000 atencions.