Després de 28 mesos d’obres, les proves d’integració que aquest dilluns comencen han de permetre fer les comprovacions i els ajustos necessaris per poder posar en funcionament el servei. L’objectiu és provar la compatibilitat dels tramvies amb el nou traçat i la resta d’obra civil executada, les andanes i el carril d’alimentació per terra (APS).
El nou tram de tramvia connectarà en 6 minuts Glòries i Verdaguer i enllaçarà amb quatre línies de metro, l’L1, l’L2, l’L4 i l’L5, i tretze línies d’autobús. Es preveu un increment de 24.000 viatges diaris en aquest mitjà, gairebé el doble dels actuals.
L’estació d’intercanvi de Glòries serà el punt d’inici del recorregut i on el tramvia —un dels 18 d’adaptats per alimentar-se via tercer carril— farà el canvi d’alimentació de catenària aèria a soterrada mitjançant la baixada del pantògraf i dels patins.
Proves d’un sistema d’alimentació contínua per terra
La connexió de les xarxes tramviàries per l’avinguda Diagonal es farà sense línia aèria de contacte o catenària i amb un sistema d’alimentació contínua per terra basat en un tercer carril enrasat a la superfície entre els dos rails que alimenta els tramvies exclusivament al seu pas, de forma contínua i segura. D’aquesta manera, els tramvies que facin aquest recorregut passaran d’un tram a l’altre canviant el sistema d’alimentació i desplegant o replegant el pantògraf.
Aquest sistema, a més de la instal·lació del tercer carril i equips específics en subestacions, ha requerit l’adaptació de la flota actual i equipar els nous tramvies. Serà la primera vegada a l’Estat espanyol que s’implementa aquesta tecnologia en tramvies i la segona vegada al món que s’adapta una flota de tramvies en funcionament a aquesta tecnologia.
El nou tram canviarà l’operativa de les línies T4, T5 i T6
El nou tram de Glòries a Verdaguer, que es preveu que es posi en servei a la tardor, serà operat per la línia T4 del Trambesòs, que deixarà de circular en direcció a Ciutadella – Vila Olímpica i farà el recorregut cap al centre de la ciutat. La T5 i la T6 passaran a cobrir el servei des de Glòries fins a la platja de Barcelona.
El nou servei de tramvia recorrerà 2 quilòmetres pel centre de la ciutat i entrarà de ple en la trama urbana de l’Eixample. Està previst que incorpori una demanda addicional de 24.000 viatges al dia i es calcula que eliminarà al voltant de 2.000 cotxes del tram central de la Diagonal. El futur servei de la fase 1 del tramvia cobrirà una zona amb poca oferta de transport públic amb un mode ferroviari d’alta capacitat.
Urbanització dels entorns
En paral·lel a les proves d’infraestructura, aquesta estiu Barcelona també estrena la nova la urbanització de l’avinguda Diagonal, entre el carrer de Los Castillejos i el passeig de Sant Joan.
També està en marxa l’adaptació del nou intercanviador de Glòries que s’emmarca dins el projecte en execució del parc de Glòries i que està previst que quedi immers dins la nova urbanització que s’està executant. La nova parada de les línies T4, T5 i T6, situada davant del Disseny Hub Barcelona (DHub) ja està operativa des del passat 9 de maig i preveu convertir-se en un gran intercanviador de transport públic quan hi comencin a operar les línies d’autobús urbà, mantenint també el transbord amb l’L1 del metro.