Els treballs que començaran aquesta setmana seran el primer pas per iniciar aquesta connexió i ampliar el tramvia des de les Glòries fins al carrer de Girona. Així, les obres preveuen la instal·lació de tota la infraestructura del tramvia, la reforma de la Diagonal, la construcció d’un gran intercanviador de transport públic a les Glòries i la remodelació de la part de mar del parc de les Glòries.
Les obres s’iniciaran de manera simultània en diferents punts d’aquest tram, tot i que en un primer moment no suposaran una gran afectació al veïnat, ja que es realitzaran en zones on actualment ja hi ha diverses obres, com la plaça de les Glòries o el col·lector de la Diagonal.
Afectacions en l’àmbit de les Glòries
A l’àmbit de Glòries la previsió és ocupar els espais de la plaça per on actualment ja no circulen vehicles. L’única afectació destacada serà la desviació de la línia d’autobús 7, que actualment passa per davant del Disseny Hub Barcelona (DHUB) i ara modificarà el recorregut per circular pel carrer de Badajoz. Posteriorment, un cop avancin les obres, hi haurà afectacions temporals del servei del tramvia per dur a terme la connexió de les línies.
Afectacions a l’avinguda Diagonal, entre Castillejos i Marina
En aquest àmbit s’ocuparan les calçades laterals, es retiraran els dos cordons d’estacionament i es tallarà un carril de circulació a banda i banda. Durant aquesta primera fase es mantindrà un carril de circulació operatiu a cada lateral.
Afectacions als entorns de la plaça de Pablo Neruda
En aquest àmbit s’habilitarà un carril addicional de circulació al carrer d’Aragó, entre el carrer de la Marina i el carrer Sardenya. Una vegada posat en servei aquest carril, el trànsit provinent del carrer de la Marina estarà obligat a continuar recte en sentit ascendent o desviar-se cap al carrer d’Aragó, i el pas de vehicles cap a l’avinguda Diagonal quedarà tallat per executar les obres. Els vianants i els ciclistes tindran itineraris habilitats per accedir a la Diagonal, i en tot moment s’hi mantindrà l’accés als veïns i pàrquings de la zona.
Afectacions a l’avinguda Diagonal, entre Sardenya i el passeig de Sant Joan
En aquesta zona ja està tallat el trànsit en el tram del tronc central entre els carrers de Roger de Flor i de Bruc per les obres del col·lector. Ara caldrà tallar la circulació a la part del tronc central que encara està oberta, entre Roger de Flor i Sardenya. Es mantindran els laterals oberts, amb certes restriccions, però garantint-hi l’accés dels veïns i els aparcaments.
Afectacions a l’avinguda Diagonal, entre el passeig de Sant Joan i Girona
Coincidint amb l’inici de les obres, es reobrirà el trànsit ascendent del passeig de Sant Joan, actualment tallat per les obres del col·lector. Això farà que la circulació i els autobusos que avui es desvien des del passeig de Sant Joan, en sentit ascendent, cap a València – Roger de Flor podran mantenir el traçat recte pel passeig de Sant Joan. Així mateix, s’habilitarà el gir des del passeig de Sant Joan, en sentit ascendent, cap al lateral de muntanya de l’avinguda Diagonal (sentit Llobregat) i el carrer de Mallorca. Els autobusos podran girar des del passeig de Sant Joan cap al tronc central de l’avinguda Diagonal (sentit Llobregat).
Futures afectacions
Les obres d’ampliació del tramvia comportaran noves afectacions en futures fases, que s’anunciaran en cada moment. Entre les més destacades cal esmentar el tall ferroviari que s’haurà de fer puntualment a l’R2, a causa d’uns treballs que afectaran el túnel d’Adif, a l’alçada del carrer del Consell de Cent amb l’avinguda Diagonal.
Les obres s’iniciaran de manera simultània en diferents punts del tram entre les Glòries i el carrer Girona, d’1,5 quilòmetres, després que al desembre s’adjudiquessin els primers quatre lots de l’obra civil. Hi haurà tres parades noves i entrarà en servei a principis del 2024.
La urbanització que hi va associada modificarà l’actual configuració d’una de les vies més emblemàtiques de la ciutat, donant resposta a les múltiples necessitats que conviuen a l’avinguda. Els estudis realitzats fins ara assenyalen que la connexió pot permetre captar 222 mil viatgers diaris, el que suposaria reduir el pas de 12.500 vehicles privats cada dia.
Inicialment, els treballs a l’avinguda Diagonal no suposaran una gran afectació al veïnat ja que es realitzaran a zones on actualment ja se’n fan en motiu de l’ampliació del col·lector, un pas previ necessari abans d’abordar la unió del Trambaix i el Trambesòs.
Concretament, a l’àmbit de les Glòries, la previsió és ocupar els espais de la plaça per on actualment ja no hi circulen vehicles. L’única afectació destacada serà la desviació de la línia d’autobús 7, que actualment passa per davant del Disseny Hub Barcelona (DHUB) i ara modificarà el seu recorregut per circular pel carrer Badajoz. Posteriorment, un cop avancin les obres, hi haurà afectacions temporals al servei del tramvia per dur a terme la connexió de les línies.