Visita combinada al Museu Tàpies i al Palau de la Música Catalana "Domènech i Montaner, Tàpies i la música"
Inici de la visita al Museu Tàpies (carrer Aragó 255)
Horaris
Dies | Hores | Preus | Observacions | |
---|---|---|---|---|
Dimecres |
a les 11.00 h |
Entrada general: 30 €
Els Amics de la Fundació i els Socis de l’Orfeó Català tenen un 20 % de descompte |
Visita en castellà o en anglès |
|
Dissabte |
Visita en català |
Museu Tàpies - Palau de la Música Catalana
- Població:
- Barcelona
Amb motiu de l’Any Tàpies, el Palau de la Música Catalana i el Museu Tàpies organitzen una visita combinada als dos edificis projectats per Lluís Domènech i Montaner: en primer lloc, l’antiga editorial Montaner y Simón (1880-1882), actual seu del Museu Tàpies, i, en segon lloc el Palau de la Música Catalana (1905-1908). La visita ens permetrà conèixer la història dels dos edificis, però també l’interès de l’artista per la música.
L'editorial Montaner y Simón va ser el primer de l’Eixample que integrava la tipologia i la tecnologia industrial, que combina el maó vist i el ferro, al teixit del centre urbà.
És juntament amb la casa Vicens d’Antoni Gaudí és un dels pocs exemples que queden d’una manera de construir avui desapareguda i exemplifica el pas d’una arquitectura eclèctica pròpia del segle XIX a un estil nou, el modernisme.
El Palau de la Música Catalana és una perla arquitectònica del Modernisme català i l'única sala de concerts declarada Patrimoni Mundial per la UNESCO. Utilitza solucions arquitectòniques molt avançades, amb l'ús dels nous perfils laminats, una estructura central metàl·lica estabilitzada pel sistema de contraforts i voltes perimetrals d'inspiració gòtica, i amb l'aplicació de grans murs de vidre i la integració de totes les arts aplicades: escultura, mosaic, vitrall i forja.
La música sempre va acompanyar a Tàpies. Per a ell va ser una font d’inspiració i un model artístic; i en destacava el seu poder evocador. En els seus textos i entrevistes, Tàpies manifestà l’admiració per diversos estils i per músics de diferents èpoques, des de la música barroca de de Johann Sebastian Bach o la romàntica de Richard Wagner (1813-1883 )fins a compositors del segle xx com Arnold Schönberg (1874-1951), John Cage (1912-1992) o Karlheinz Stockhausen (1928-2007).
Descobriu la relació entre els dos edificis de Domènech i Montaner, el pas d'una arquitectura pròpia del segle XIX al més pur estil modernista vehiculats per la vinculació amb la música de Tàpies.