Dimecres 31 de maig es van presentar les tres infografies elaborades pel grup de comunicació de la Xarxa BCN Antirumors, en una sessió formativa a càrrec del Xavier Giró, qui va acompanyar el grup en els mesos que va durar el procés de reflexió.
La formació titulada ‘El discurs dels mitjans de comunicació cap a les comunitats racialitzades‘ va començar amb un exercici pràctic que va consistir a fer un titular que no passés de 55 paraules, a partir de quatre informacions. Amb aquest exercici vam poder començar a veure la part explícita i implícita que amaguen les informacions i que, molt sovint ens passen per alt.
A partir d’aquí es van anomenar els punts que fan que el periodisme deslegitimi el racisme i la xenofòbia, que és aquell que contribueix a: Desfer estereotips; Desetnificar la delinqüència; Afavorir la diversitat; Promoure la solidaritat; Transmetre la complexitat; Prendre partit contra la discriminació; Discutir els arguments; és Pre-actiu i està orientat a trobar solucions.
A través d’uns exemples reals de notícies, vam poder constatar com la premsa generalista sovint contribueix a crear un model mental de realitat, que més enllà de contribuir a la pau, genera odi i accions de violència cap a determinats grups o minories. Un model periodístic que en lloc de ser qüestionador d’un sistema injust, contribueix a reproduir les mateixes lògiques que vulneren els drets.
Aquesta realitat constata que com a lectors/es hem de poder identificar els discursos d’odi, i distingir no només els discursos que ens arriben de les notícies de manera explícita sinó tot allò que no se’ns diu, tot allò implícit que contribueix a crear marcs mentals que a la pràctica legitimen accions racistes.
I arribats en aquest punt, vam posar en pràctica les infografies que ha de contribuir justament, a qüestionar-nos tot allò que ens arriba, per no alimentar ni a difondre discursos racistes i, per tant, que contribueixi a deslegitimar accions racistes.
Més informació:
Es tracta de tres infografies dirigides tant a professionals de la comunicació com a persones que volen analitzar, de manera crítica, el contingut que els arriba.
Les infografies són el resultat de tot un any de treball intern del grup, que ha comptat amb l’acompanyament d’en Xavier Giró, de l’Observatori de la Cobertura de Conflictes i també amb formacions realitzades per persones expertes en comunicació i integrants del mateix grup de comunicació.
Aquestes formacions ens han permès iniciar el procés de divulgació, mitjançant el disseny i creació de tres infografies que recullen els aprenentatges apresos i ho ampliï a temàtiques que ens semblin estratègiques, que lluny de buscar fórmules universals, permeti fer-se preguntes concretes i amb mirada intercultural.