Recollida de residus comercials
Els comerços i les activitats econòmiques de la ciutat de Barcelona tenen l’obligació de gestionar els seus residus correctament. Tal com estableix l’Ordenança del medi ambient de Barcelona, tots els establiments comercials i de serveis han de fer una gestió correcta dels residus: separar-los per fraccions i utilitzar les modalitats de recollida implantades a la seva zona.
Tots els comerços i les activitats econòmiques estan obligats a suportar les despeses de gestió dels residus que generen. Per la utilització del servei públic de recollida de residus, els establiments estan obligats a pagar els preus públics per la prestació de serveis de recollida de residus comercials i industrials de característiques assimilables als municipals. En determinats casos, els establiments poden no estar subjectes al pagament o poden gaudir de reduccions del preu públic. Trobareu més informació a l’apartat Tarifes.
Recordeu que les activitats comercials poden optar per utilitzar el servei municipal de recollida de residus o bé contractar el servei a través de gestors privats registrats a l’Agència de Residus de Catalunya. En el supòsit que la gestió de residus es realitzi a través d'un sistema privat de recollida selectiva o sistemes de logística inversa, serà necessària la validació d'aquesta gestió per part de l'Ajuntament.

L’Ajuntament posa a disposició de les activitats comercials un telèfon d’atenció gratuït (900 702 030) per resoldre els dubtes que se’ls puguin plantejar a l’hora de gestionar els seus residus. També ofereix unes formacions personalitzades en matèria de gestió de residus comercials i industrials assimilables als municipals. Aquest servei també és gratuït i es pot sol·licitar a través del telèfon 932 389 350
A Barcelona existeixen diferents modalitats de recollida dels residus comercials en funció de les característiques urbanístiques de la zona on s’ubiquen els establiments i del volum de residus que generen. Les modalitats existents actualment són les següents:
Recollida selectiva comercial porta a porta
Aquest model de recollida es realitza porta a porta utilitzant bujols amb identificació de l’establiment. En el cas de la fracció paper/cartró, el sistema de recollida pot ser plegat i lligat en vorera. El sistema de recollida comercial porta a porta amb bujol o contenidor és obligatori per als establiments següents:
- Els establiments grans generadors de residus* independentment de la zona on s’ubiquin.
- Tots els establiments que generin més de 120 litres/dia de les fraccions orgànica i/o resta juntes i estiguin ubicats en una zona on aquest model de recollida estigui implantat.
*Són grans generadors aquells establiments en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica és igual o superior a 600 l/dia o amb un volum generat igual o superior a 600 l/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers. (600 litres equivalen a 6 bosses industrials o 18 bosses domèstiques.)
Els establiments obligats a utilitzar la recollida comercial per zona i/o volum no poden utilitzar els contenidors de recollida domiciliària.
Els establiments amb servei de recollida selectiva comercial porta a porta estan obligats a la contenerització interior i a la presentació del residu separat en origen en els elements de contenció lliurats per l’Ajuntament i hauran de complir les següents normes d’acord amb l’article 63-4 de l’Ordenança del Medi Ambient de Barcelona:
- Manteniment dels elements de contenció en bon estat de neteja i funcionament.
- La separació de les diferents fraccions residuals en cas que es disposi de cubells o contenidors per a la recollida selectiva:
- Tapa marró per a la matèria orgànica (restes de menjar i plantes)
- Tapa blava per al paper/cartró
- Tapa verda per al vidre
- Tapa gris per al rebuig
- Manteniment de les etiquetes d’identificació del titular del cubell o contenidor.
Els establiments generadors de la fracció paper/cartró que no disposen de bujols han de deixar-la plegada a la façana de l’establiment els dies establerts en horari de 21.00 a 22.00 h i no poden dipositar la fracció paper/cartró als contenidors de recollida domiciliària.
Recollida convencional
Els establiments comercials que per volum i/o zona no estiguin obligats a utilitzar la recollida comercial han d’utilitzar el sistema de recollida domiciliària implantat a la seva zona (per exemple, contenidors, bústies de recollida pneumàtica, etc.).
Podeu consultar quin sistema hi ha implantat a la vostra zona per a cada fracció a l’enllaç següent. Obre en una finestra nova
Recollida amb bústies internes de recollida pneumàtica
Els establiments comercials que disposin de boques internes hauran de fer servir aquest sistema per lliurar les fraccions d’orgànica (etiquetes identificatives de color marró) i resta (etiquetes identificatives de color gris). Per la resta de fraccions s’hauran d’acollir als sistemes de recollida establerts en la seva zona.
Gestió de residus per activitat comercial
Consulteu les recomanacions per a la gestió de residus segons cada activitat comercial: