Recollida de residus comercials
Els comerços i les activitats econòmiques de la ciutat de Barcelona tenen l’obligació de gestionar els seus residus correctament. Tal com estableix l’Ordenança del medi ambient de Barcelona, tots els establiments comercials i de serveis han de fer una gestió correcta dels residus: separar-los per fraccions i utilitzar les modalitats de recollida implantades a la seva zona.
Tots els comerços i les activitats econòmiques estan obligats a suportar les despeses de gestió dels residus que generen. Per la utilització del servei públic de recollida de residus, els establiments estan obligats a pagar els preus públics per la prestació de serveis de recollida de residus comercials i industrials de característiques assimilables als municipals. En determinats casos, els establiments poden no estar subjectes al pagament o poden gaudir de reduccions del preu públic. Trobareu més informació a l’apartat Tarifes.
Recordeu que les activitats comercials poden optar per utilitzar el servei municipal de recollida de residus o bé contractar el servei a través de gestors privats registrats a l’Agència de Residus de Catalunya. En el supòsit que la gestió de residus es realitzi a través d'un sistema privat de recollida selectiva o sistemes de logística inversa, serà necessària la validació d'aquesta gestió per part de l'Ajuntament.
L’Ajuntament posa a disposició de les activitats comercials un telèfon d’atenció gratuït (900 702 030) per resoldre els dubtes que se’ls puguin plantejar a l’hora de gestionar els seus residus. També ofereix unes formacions personalitzades en matèria de gestió de residus comercials i industrials assimilables als municipals. Aquest servei també és gratuït i es pot sol·licitar a través del telèfon 932 389 350
A Barcelona existeixen diferents modalitats de recollida dels residus comercials en funció de les característiques urbanístiques de la zona on s’ubiquen els establiments i del volum de residus que generen. Les modalitats existents actualment són les següents:
Recollida selectiva comercial porta a porta
Aquest model de recollida es realitza porta a porta utilitzant bujols amb identificació de l’establiment. En el cas de la fracció paper/cartró, el sistema de recollida pot ser plegat i lligat en vorera. El sistema de recollida comercial porta a porta amb bujol o contenidor és obligatori per als establiments següents:
- Els establiments grans generadors de residus* independentment de la zona on s’ubiquin.
- Tots els establiments que generin més de 120 litres/dia de les fraccions orgànica i/o resta juntes i estiguin ubicats en una zona on aquest model de recollida estigui implantat.
*Són grans generadors aquells establiments en què la suma dels volums generats de les fraccions resta i orgànica és igual o superior a 600 l/dia o amb un volum generat igual o superior a 600 l/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers. (600 litres equivalen a 6 bosses industrials o 18 bosses domèstiques.)
Els establiments obligats a utilitzar la recollida comercial per zona i/o volum no poden utilitzar els contenidors de recollida domiciliària.
Els establiments amb servei de recollida selectiva comercial porta a porta estan obligats a la contenerització interior i a la presentació del residu separat en origen en els elements de contenció lliurats per l’Ajuntament i hauran de complir les següents normes d’acord amb l’article 63-4 de l’Ordenança del Medi Ambient de Barcelona:
- Manteniment dels elements de contenció en bon estat de neteja i funcionament.
- La separació de les diferents fraccions residuals en cas que es disposi de cubells o contenidors per a la recollida selectiva:
- Tapa marró per a la matèria orgànica (restes de menjar i plantes)
- Tapa blava per al paper/cartró
- Tapa verda per al vidre
- Tapa gris per al rebuig
- Manteniment de les etiquetes d’identificació del titular del cubell o contenidor.
Els establiments generadors de la fracció paper/cartró que no disposen de bujols han de deixar-la plegada a la façana de l’establiment els dies establerts en horari de 21.00 a 22.00 h i no poden dipositar la fracció paper/cartró als contenidors de recollida domiciliària.
Recollida convencional
Els establiments comercials que per volum i/o zona no estiguin obligats a utilitzar la recollida comercial han d’utilitzar el sistema de recollida domiciliària implantat a la seva zona (per exemple, contenidors, bústies de recollida pneumàtica, etc.).
Podeu consultar quin sistema hi ha implantat a la vostra zona per a cada fracció a l’enllaç següent.
Recollida amb bústies internes de recollida pneumàtica
Els establiments comercials que disposin de boques internes hauran de fer servir aquest sistema per lliurar les fraccions d’orgànica (etiquetes identificatives de color marró) i resta (etiquetes identificatives de color gris). Per la resta de fraccions s’hauran d’acollir als sistemes de recollida establerts en la seva zona.
Obligacions de les activitats comercials
Tots els comerços i les activitats econòmiques estan obligats a suportar les despeses de gestió dels residus que generen. Per la utilització del servei públic de recollida de residus, els establiments estan obligats a pagar els preus públics per la prestació de serveis de recollida de residus comercials i industrials de característiques assimilables als municipals.
- No es poden abandonar residus al costat dels contenidors.
- S’han de separar en origen totes les fraccions generades i s’han de dipositar de manera separada.
- Marró per a la matèria orgànica (restes de menjar i plantes)
- Blau per al paper/cartró
- Verd per al vidre
- Groc per als envasos
- Gris per al rebuig
- S’ha de facilitar la inspecció i la informació sol•licitada per l’Ajuntament en relació amb la gestió de residus.
- S’ha d’acreditar documentalment davant l’Ajuntament la gestió correcta dels residus quan no es faci mitjançant el servei municipal.
- Els establiments productors de les fraccions orgànica i resta hauran de gestionar-les amb la mateixa modalitat de recollida, ja sigui mitjançant el servei municipal, amb la contractació d’un servei privat o amb sistemes de logística inversa.
- Els titulars de les activitats econòmiques, en el termini del mes següent a la data d’inici de l’activitat o de la utilització del servei, han de fer efectiva l’autoliquidació de la primera quota del preu públic de recollida de residus a través del canal habilitat al següent enllaç.
Normativa
Les principals normatives en matèria de gestió de residus són:
- Llei 7/2022 de residus i sòls contaminats per a una economia circular
- Llei 7/85, de 2 d’abril, reguladora de les bases del règim local.
- Decret legislatiu 1/2009, de 21 de juliol, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de residus.
- Ordenança del medi ambient de Barcelona
- Preus públics de recollida de residus comercials i industrials assimilables als municipals
- Resolució d’alcaldia per la qual s’estableixen les zones, dates i horaris dels sistemes de recollida de residus municipals
- Normativa específica per a comerços i activitats econòmiques del porta a porta de Sarrià
- Normativa específica per a comerços i activitats econòmiques del porta a porta de Sant Andreu de Palomar
Les tarifes anuals per a la recollida de residus comercials s’estableixen de manera diferent en funció de si l’establiment és un gran generador de residus o no.
Establiments mínims, petits, mitjans i importants
La quota anual corresponent als establiments que generen un volum inferior a 600 litres/dia de les fraccions orgànica i resta juntes o un volum inferior a 600 litres/setmana de les fraccions paper/cartró, vidre o envasos lleugers es determina indiciàriament d’acord amb l’epígraf de l’IAE i la superfície.
En funció de l’epígraf d’activitat es determinen les fraccions de residus generades i s’assigna un grup de classificació (A, B, C, D, E).
Podeu consultar la informació sobre el vostre grup de classificació segons l’epígraf a la normativa dels preus públics:
Les tarifes per al 2024 són les següents:
Establiments Grans Generadors
Les tarifes dels grans generadors es determinen en funció del nombre d’aixecades de la fracció resta i en funció dels bujols instal·lats de les fraccions selectives.
Tarifes per aixecada de la fracció resta
Volum | Preu |
---|---|
Menys de 90 litres | 2,15 € |
Menys de 120 litres | 2,90 € |
Menys de 360 litres | 8,68 € |
Menys de 660 litres | 15,94 € |
Menys de 800 litres | 19,30 € |
Menys de 880 litres | 21,25 € |
Menys de 1.000 litres | 24,14 € |
Menys de 1.700 litres | 41,02 € |
Menys de 2.200 litres | 52,13 € |
Menys de 3.200 litres | 82,04 € |
Autocompactador | 392,09 € |
Tarifes anuals per a cada bujol de fraccions selectives (orgànica, paper/cartró, envasos i vidre)
Volum | Preu Anual |
---|---|
Menys de 90 litres | 91,69 €/any |
Menys de 120 litres | 98,95 €/any |
Menys de 240 litres | 107,37 €/any |
Menys de 360 litres | 116,44 €/any |
Menys de 660 litres | 137,54 €/any |
Menys de 800 litres | 149,61 €/any |
Menys de 880 litres | 154,43 €/any |
Menys de 1.000 litres | 159,25 €/any |
Menys de 1.700 litres | 176,13 €/any |
Menys de 2.200 litres | 183,38 €/any |
Menys de 3.200 litres | 190,61 €/any |
Els establiments grans generadors es liquiden semestralment.
Totes les tarifes van gravades amb l’impost sobre el valor afegit, amb el tipus impositiu reduït.
Més informació sobre les tarifes
Reduccions del preu públic
En alguns casos, els comerços i activitats econòmiques poden gaudir de reduccions del preu públic del servei de recollida de residus, sempre que compleixin algun d’aquests supòsits:
- Activitats de temporada: les activitats de temporada sotmeses a llicències d’ocupació d’espais de domini públic gaudiran d’una reducció del 50% de la tarifa corresponent, sempre que l’activitat esmentada sigui exercida durant un període màxim de sis mesos.
- Gestió de residus mitjançant transportistes i gestors privats de residus. Les tarifes del preu públic poden ser objecte de reduccions quan els titulars d’activitats generadores de residus comercials i industrials assimilables als municipals acreditin que gestionen a través d'un gestor privat alguna de les fraccions residuals generades i disposin de la validació de l’Ajuntament per a la utilització del servei privat de recollida selectiva o sistema de logística inversa, d’acord amb el que estableix l’article 14, per a l’any en curs.
- Reconeixement a la contribució al Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat. Gaudiran d’una reducció del 10% sobre les tarifes resultants les entitats i empreses de Barcelona que hagin posat en marxa un pla d’acció en el marc del Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat de Barcelona.
- Reconeixement a la contribució al Compromís Barcelona Plàstic Zero. Gaudiran d’una reducció del 10% sobre les tarifes resultants les entitats i activitats econòmiques i professionals que hagin aplicat mesures d’eliminació o reducció de plàstics d’un sol ús en el marc del Compromís Barcelona Plàstic Zero.
- Activitats econòmiques de zones on hi ha implantat un sistema de recollida individualitzada de residus, com ara el porta a porta o contenidors intel·ligents. Gaudiran d’una reducció del 15% sobre les tarifes resultants les activitats econòmiques que són generadors mínims, petits, mitjans i importants.
- Usuaris del Punt Verd de Mercabarna. Totes les activitats que acreditin l’ús del Punt Verd de Mercabarna per al lliurament de les fraccions de resta, orgànica, paper/cartró i envasos, i que ho sol·licitin, podran gaudir de la reducció associada al coeficient de la fracció residual corresponent.
- Activitats professionals exercides des del domicili. Els titulars d’activitats professionals classificats com a productors mínims —amb una superfície d’activitat igual o inferior a 25 m2— que duguin a terme l’activitat professional en el seu domicili d’empadronament, a títol individual i sense personal dependent, gaudiran d’una reducció del preu públic del 100% de la tarifa corresponent.
Cada activitat comercial té les seves particularitats en quant a la gestió dels residus que generen. Tanmateix, si totes elles tenen presents aquests 4 punts essencials de ben segur que reduiran el volum de residus que produeixen i contribuiran en aconseguir una ciutat més sostenible.
- El millor residu és el que no es produeix.
Eviteu embolcalls innecessaris, compreu racionalment i feu servir materials reutilitzables. - Recicleu com més materials millor. Reduireu la quantitat de residus que acaben en els abocadors o les incineradores i els donarem un nou ús.
- No deixeu els residus al costat dels contenidors o abandonats a la via pública. És un deure de tothom tenir uns carrers nets i lliures de deixalles.
- Respecteu els horaris establerts per treure la brossa. D’aquesta manera evitareu generar molèsties als vianants i al veïnat.
Si la vostra activitat genera residus que, per les seves característiques (olor, pèrdues de residu, descomposició de matèria orgànica, etc.), poden ocasionar molèsties a la ciutadania, useu bosses d’un gruix adequat o doble bossa i assegureu-vos de tancar la bossa correctament, per tal que no es trenquin ni s’obrin en el moment de llençar-les.
L’Ajuntament posa a disposició de les activitats comercials un telèfon d’atenció gratuït (900 702 030) per resoldre els dubtes que se’ls puguin plantejar a l’hora de gestionar els seus residus. També ofereix unes formacions personalitzades en matèria de gestió de residus comercials i industrials assimilables als municipals. Aquest servei també és gratuït i es pot sol·licitar a través del telèfon 932 389 350 o mitjançant l’adreça: formacio@siresa.cat.
Gestió de residus per activitat comercial
Consulteu les recomanacions per a la gestió de residus segons cada activitat comercial:
-
- Residus orgànics. La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
- Paper i cartró. Cal gestionar-les com el paper i el cartró en general: En zones de recollida comercial, cal treure’l els dies de recollida en els horaris establerts. En zones sense recollida comercial, cal dipositar-lo plegat als contenidors blaus del carrer.
- Envasos de plàstic. És obligatòria la separació en origen. En zones de recollida comercial, cal treure’l els dies de recollida en els horaris establerts. En zones sense recollida comercial, cal dipositar-lo als contenidors grocs del carrer.
- Vidre. És obligatòria la separació en origen. En zones de recollida comercial, cal treure’l els dies de recollida en els horaris establerts. En zones sense recollida comercial, cal dipositar-lo als contenidors verds del carrer. Recordeu no llençar aquest residu als contenidors del carrer a la nit per no pertorbar el descans dels veïns i veïnes.
- Oli vegetal. La separació és obligatòria i cal acreditar la recollida mitjançant la contractació d'un gestor privat (a l'establiment s'ha de disposar d'una còpia del contracte en vigor amb una empresa de recollida autoritzada per l'Agència de Residus de Catalunya) o mitjançant els comprovants de lliurament d'aquest residu a qualsevol Punt Verd de Zona de la ciutat.
-
Aparells elèctrics o electrònics vells. Segons la nova Directiva europea per a la regularització dels drets i les obligacions en matèria de la gestió correcta dels residus d’aparells elèctrics i electrònics, l’establiment ha d’oferir, de manera gratuïta, la recollida de l’electrodomèstic vell quan en compri un de nou
- Grans electrodomèstics
- Petits electrodomèstics
- Equips d'informàtica i telecomunicacions
- Aparells electrònics de consum
- Aparells d'enllumenat
- Eines elèctriques i electròniques
- Joguines o equips esportius i de temps lliure
- Aparells mèdics
- Instruments de vigilància i control
- Màquines expenedores
Embalatges. Els grans embalatges dels electrodomèstics cal gestionar-los correctament.
- En zones de recollida comercial, cal treure'ls els dies de recollida en els horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-los plegats als contenidors blaus del carrer.
- Els materials de protecció, com el porexpan, es poden portar als Punts Verds de Zona.
-
Mobles vells: no es poden dipositar lliurement al carrer. El més aconsellable és coordinar el dia de lliurament dels mobles nous als clients amb el dia que el 900 226 226 assigni per a la recollida gratuïta de mobles i trastos. Les botigues podrien facilitar aquest servei en nom dels clients i fer el tràmit abans de lliurar els mobles.
Si no és possible fer coincidir els dies, cal utilitzar els Punts Verds de Zona. Les botigues adherides al Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat tenen una bonificació del 50% sobre els preus dels Punts Verds i cal presentar la targeta d’usuari del punt verd de zona.
-
Animals morts. L'Ajuntament disposa d'un servei de recollida d'animals morts, regulat per un preu públic. Per utilitzar-lo cal trucar al 010. És pot demanar el servei a través de l’Oficina Virtual de Tràmits.
-
- Cal respectar la separació dels residus feta a l'oficina i gestionar correctament cada fracció separada.
- Si l'oficina no fa cap tipus de separació, cal assessorar-la sobre la millor manera de fer-la, tot recomanant, per exemple, tipus de papereres selectives i espais reservats per a la separació.
- En cap cas es poden dipositar les escombraries al carrer abans de les 20 hores ni després d'haver passat els camions de recollida d'escombraries.
- És recomanable introduir en els contractes clàusules mediambientals que permetin avançar en la separació de residus a les oficines.
-
El Consorci d'Educació de Barcelona, juntament amb l'IMEB, coordina diferents tipus de recollida selectiva a les escoles. Entre d'altres, coordina la separació entre els residus orgànics i el rebuig. La separació de totes les fraccions és obligatòria tant si les escoles es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
-
Caixes de cartró: L'empresa logística de distribució/subministradora de la major part de caixes de tabac ofereix la possibilitat d'emportar-se les caixes, buides i convenientment plegades, en el moment de subministrar la següent comanda de tabac sol•licitada.
Aquest sistema de logística inversa ha estat promogut per l'Ajuntament i l'Associació d'Expenedors de Tabacs i Timbres de Barcelona i Província, en el marc de l'Acord Cívic per una Barcelona neta i sostenible. El sistema permet aprofitar i reciclar el 100% de les caixes de cartró i disminuir el volum d'escombraries present al carrer.
Altres maneres de gestionar el cartró:
- En zones de recollida comercial, cal treure'l els dies de recollida dins dels horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-lo plegat als contenidors blaus del carrer.
- En cap cas es pot llençar o deixar al costat dels contenidors d'escombraries del carrer.
-
- Medicaments caducats. Aquest tipus de medicaments es gestionen a través dels contenidors del sistema SIGRE.
- Residus químics o especials. L'Ajuntament i el Col•legi de Farmacèutics han previst la possibilitat de portar aquests residus als Punts Verds de Zona de Barcelona en unes dates concretes. El Col•legi informa amb més detall sobre aquesta possibilitat.
-
Residus orgànics: La separació de la fracció orgànica és obligatòria, tant si els establiments es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
Caixes de plàstic o de fusta: Hi ha diferents opcions de gestió:
- Es poden retornar al Punt Verd de Mercabarna l'endemà, abans de carregar la fruita.
- Es poden portar als Punts Verds de Zona de la ciutat.
- Es poden retornar al proveïdor que subministra la mercaderia.
- No es poden deixar al costat dels contenidors del carrer.
Caixes de cartró: Cal gestionar-les com el cartró en general:
- En zones de recollida comercial, cal treure-les els dies de recollida en els horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-les plegades als contenidors blaus del carrer.
- Sempre es poden utilitzar els Punts Verds de Zona de la ciutat, o bé el de Mercabarna.
-
Residus orgànics: La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
Caixes de plàstic o de fusta: Hi ha diferents opcions de gestió:
- Es poden retornar al Punt Verd de Mercabarna l'endemà, abans de carregar la fruita.
- Es poden portar als Punts Verds de Zona de la ciutat.
- Es poden retornar al proveïdor que subministra la mercaderia.
- No es poden deixar al costat dels contenidors del carrer.
Caixes de cartró: Cal gestionar-les com el cartró en general:
- En zones de recollida comercial, cal treure-les els dies de recollida en els horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-les plegades als contenidors blaus del carrer.
- Sempre es poden utilitzar els Punts Verds de Zona de la ciutat, o bé el de Mercabarna.
-
Cal complir la normativa autonòmica pel que fa a la gestió dels diferents grups de residus.
En relació amb els grups de residus de competència municipal, cal recordar que la majoria d'hospitals i clíniques es consideren grans generadors de residus, amb les obligacions descrites en l'apartat corresponent.
Residus orgànics: Si l'hospital és un gran generador de residus, és obligatòria la separació amb contenidors interiors. La separació és obligatòria, tant si els hospitals es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària.
Caixes de cartró: Cal gestionar-les com el cartró en general:
- En zones de recollida comercial, cal treure-les els dies de recollida en els horaris establerts.
- En zones sense recollida comercial, cal dipositar-les plegades als contenidors blaus del carrer.
- Sempre es poden utilitzar els Punts Verds de Zona de la ciutat, o bé el de Mercabarna.
-
Matalassos vells. Els matalassos vells no es poden dipositar lliurement al carrer. És recomanable coordinar el dia de lliurament dels matalassos als clients amb el dia que el 900 226 226 assigni per a la recollida gratuïta de mobles i trastos. Les botigues podrien facilitar aquest servei en nom dels clients i fer el tràmit abans de lliurar els matalassos.
Si no és possible fer coincidir els dies, cal utilitzar els Punts Verds de la Zona. Els establiments adherits al Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat tenen una bonificació del 50% sobre els preus dels Punts Verds, presentant prèviament el carnet enviat pel gremi i cal presentar la targeta d’usuari del punt verd de zona.
-
L'Ajuntament de Barcelona impulsa allò que anomenem l'ambientalització de les oficines i les organitzacions. Això suposa:
- un compromís amb la preservació del medi ambient
- un estalvi en els consums d'energia i materials
- una reducció de la producció de residus
- una millora de la qualitat de vida als llocs de treball
- un reforç de la imatge ciutadana de l'organització
Per tots aquests motius, cal treballar per millorar els processos de gestió de residus. I tot i que això demana l'esforç de superar certes rutines, permetrà assolir millores importants.
- Paper:Cal disposar de papereres exclusives per dipositar-hi el paper que ja no es pugui utilitzar.
- Rebuig: És important dipositar els residus sempre dins els contenidors, mai a l’exterior, tot respectant els horaris d’aportació (de 20 a 22 hores).
-
Residus especials: Residus d’oficina com ara fluorescents, piles o tòners, cal dipositar-los en els Punts Verds de Zona.
Cal assegurar-se que l'empresa que neteja l'oficina respecta la separació dels residus i gestiona cada fracció de manera separada i correcta. És recomanable introduir en els contractes de neteja de les oficines clàusules mediambientals que permetin avançar en la separació de residus d'oficines.
-
Residus orgànics: La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
-
- Residus orgànics: La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
Cal dipositar els residus en bosses de gruix considerable o en doble bossa, i ben tancats per evitar lixiviacions i males olors. - Caixes de porexpan: Les caixes que hagin contingut peix es poden retornar al Punt Verd de Mercabarna l'endemà, abans de carregar el nou peix. Aquestes caixes no es poden deixar al costat dels contenidors del carrer.
- Residus orgànics: La separació és obligatòria, tant si es troben en zones de recollida comercial com en zones de recollida d'orgànica domiciliària. Aquesta separació també és obligatòria per als grans generadors de residus.
-
Voluminosos: Els objectes voluminosos o trastos no es poden dipositar lliurement al carrer. Una pràctica interessant consisteix a coordinar el dia de lliurament de nou material als clients amb el dia que el 900 226 226 assigni per a la recollida gratuïta de mobles i trastos. Les serralleries podrien facilitar aquest servei en nom dels clients i fer el tràmit abans de lliurar el material.
Si no és possible fer coincidir els dies, cal utilitzar els Punts Verds de Zona. Els establiments adherits al Compromís Ciutadà per la Sostenibilitat tenen una bonificació del 50% sobre els preus dels Punts Verds, presentant prèviament el carnet enviat pel gremi i cal presentar la targeta d’usuari del punt verd de zona.
-
En general, els supermercats tenen la consideració de grans generadors de residus.
Sobre la gestió concreta de cada secció, vegeu els apartats de fruiteries, peixateries, etc.
-
Pràcticament tots els residus dels tallers es consideren especials. Per tant, cal garantir que són tractats correctament. Per aquesta raó es recomana:
- Contractar una empresa que s'encarregui de la gestió integral dels residus o, en cas contrari, contractar la gestió a diferents empreses especialitzades (sistemes integrats de gestió).
- Utilitzar els Punts Verds de Zona, amb el límit de quantitats d'aquests materials que determina la normativa.