Inici » Noticia » IESE i Savills Aguirre Newman han elaborat un informe sobre la necessitat de conjugar el treball en remot i el presencial

IESE i Savills Aguirre Newman han elaborat un informe sobre la necessitat de conjugar el treball en remot i el presencial

L'informe d'IESE i Savills Aguirre Newman "Un lloc de treball sostenible: Cap a un model remot i presencial", ofereix una visió equilibrada de beneficis i inconvenients entre els dos models, concloent que l'ideal seria combinar-los.

L’informe d’IESE i Savills Aguirre Newman “Un lugar de trabajo sostenible: hacia un modelo remoto y presencial” ofereix una visió equilibrada entre els beneficis i els inconvenients del teletreball i el treball presencial, i conclou que l’ideal seria combinar el treball en remot i a l’oficina. Per poder elaborar aquest informe s’han extret dades corresponents a més de 15.000 jornades laborals de persones treballadores d’11 països diferents.

L’informe liderat per Mireia Las Heras, professora d’IESE Business School i directora del Centre Internacional Treball i Família (ICWF), ha comptat amb la col·laboració de Charo Sáez y Leyre Octavio de Toledo, de Savills Aguirre Newman, així com de Júlia Gifra y María Barraza, d’IESE. En ell s’han analitzat les dades de 4 estudis diferents, realitzats tant abans de la pandèmia com durant el confinament, per tal de posar llum sobre alguns dels mites del teletreball i la presencialitat.

D’entrada, cal contextualitzar l’informe i posar de relleu que no totes les feines són susceptibles d’ésser realitzades en remot, per tant, l’estudi fa referència a aquelles que sí que el teletreball és viable. Espanya fins abans de la pandèmia era un dels països que anaven a la cua del treball en remot, l’any 2018 només el 4,3% del treball es feia en aquesta modalitat, lluny de la mitjana europea que llavors es movia a l’entorn del 13% i encara més lluny dels països escandinaus on el percentatge superava el 25%.

Cal destacar que el 68% de les persones enquestades voldrien conjugar teletreball i presencialitat amb un repartiment de 2 o 3 dies a la setmana. I només un 12% preferiria treballar sempre en remot,  d’aquestes, un 64% són dones amb una edat mitjana de 39 anys i ho escollirien per poder tenir més cura de la seva família. Altres motivacions importants per preferir el treball en remot en exclusiva, són l’estalvi en el transport i gaudir de més temps per fer esport o dedicar-se a un hobby. Per tant, en gran mesura, la opció del teletreball exclusiu deriva d’una mirada de gènere i focalitzada en les cures. Per altra banda, només un 4% escolliria una feina només presencial, els motius són la manca de mitjans per fer la feina en remot, i la creença que per liderar equips cal presencialitat.

L’informe evidencia que el suport que les persones treballadores reben del o de la seva cap, de la parella i dels companys i companyes de feina és clau perquè el treball en remot sigui eficaç, rendint més que les persones que treballen en modalitat presencial i no compten amb aquest tipus de suport. I demostra que el treball en remot realitzat de manera parcial incrementa el compromís amb la feina, la productivitat i la dedicació.

I malgrat que les comunicacions i les reunions en remot poden ser molt eficaces, el cert és que les dades estudiades posen de manifest que les interaccions cara a cara incrementen, en un 17%, la qualitat i la satisfacció de les relacions amb la resta de membres de l’equip. La capacitat d’autogestió i l’autodisciplina són essencials perquè el treball en remot sigui efectiu, no havent-hi diferències entre el teletreball i el treball presencial per les persones treballadores que desenvolupen les seves tasques de manera eficaç. L’informe aposta per la transformació dels espais de treball, conceptualitzant les oficines com a llocs flexibles, per treballar de forma col·laborativa, per potenciar la creativitat i que esdevinguin punts de trobada i d’experiència.

L’Informe, que es pot trobar en els enllaços i que animem a llegir, es complementa amb un seguit de petites entrevistes i articles d’opinió d’experts en la matèria, i conclou que caldria conjugar ambdues modalitats, en remot i presencial, amb el convenciment que la direcció d’equips i el lideratge s’han de basar en el valor de la confiança, la qual cosa fomenta la proactivitat i l’orgull de marca i pertinença de les persones treballadores.