Logo Ajuntament de Barcelona

Selecciona idioma

  • Català
  • Castellano
  • English

Altres webs de l'Ajuntament de Barcelona

L'Ajuntament
Contacte
Tràmits
Treballa a l'Ajuntament
Noticies
Agenda
Mapa
Com s'hi va
Skip to main content

Qualitat de l'aire

Estat actual: 
Home
Menu navigation instructions

Instructions for screen readers and keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the horizontal arrow keys on the first level of the menu.
  • Display and browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qualitat de l'aire
    Qualitat de l'aire
    • Què passa amb l’aire que es respira
    • Què estem fent i cap a on anem
    • Com es lluita contra la contaminació
      • Com es lluita contra la contaminació
      • Com es lluita contra la contaminació
      • L’Agència de Salut Pública de Barcelona
      • La xarxa de vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica
      • La Taula contra la contaminació de l'aire
      • Escola Respira
      • Procés participatiu de l'ordenança reguladora de la zona de baixes emissions
  • La salut
    La salut
    • Efectes en la salut
    • Consells per tenir un aire net
    • El suport de la comunitat mèdica i científica
  • La contaminació
    La contaminació
    • Contaminació: diària i episodis
    • Els contaminants i els escenaris
      • Els contaminants i els escenaris
      • Els contaminants i els escenaris
      • Partícules contaminants
      • Gasos contaminants
      • Contaminació per partícules i gasos
    • Altres contaminants
    • L’estat de la qualitat de l’aire
    • Mapa dades ambientals
  • Zona de baixes emissions
    Zona de baixes emissions
    • Què és la Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona?
    • Circular per Barcelona
    • Vehicles amb matrícula estrangera
    • Alternatives de transport
    • El distintiu ambiental de la DGT
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Subscriu-te a les alertes
    • Preguntes freqüents
    • Normativa
    • Estudis i informes
Menu navigation instructions

Instructions for keyboard users

This menu requires arrow keys to be able to use it. The menu has up to three levels:

  • First level: main menu options
  • Second level: sub-options for elements from the first level
  • Third level: sub-options for elements from the second level

Browsing instructions:

  • Browse using the vertical arrow keys on the first level of the menu.
  • Use the right arrow key to display the second level.
  • Browse on the second level using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the first level.
  • Use the right arrow key to display the third level.
  • Browse the third level by using the vertical arrow keys.
  • Use the Escape key to get back to the second level.
  • Alternatively, use the Enter key to display any level.
  • Qualitat de l'aire
    Qualitat de l'aire
    • Què passa amb l’aire que es respira
    • Què estem fent i cap a on anem
    • Com es lluita contra la contaminació
      • Com es lluita contra la contaminació
      • Com es lluita contra la contaminació
      • L’Agència de Salut Pública de Barcelona
      • La xarxa de vigilància i previsió de la contaminació atmosfèrica
      • La Taula contra la contaminació de l'aire
      • Escola Respira
      • Procés participatiu de l'ordenança reguladora de la zona de baixes emissions
  • La salut
    La salut
    • Efectes en la salut
    • Consells per tenir un aire net
    • El suport de la comunitat mèdica i científica
  • La contaminació
    La contaminació
    • Contaminació: diària i episodis
    • Els contaminants i els escenaris
      • Els contaminants i els escenaris
      • Els contaminants i els escenaris
      • Partícules contaminants
      • Gasos contaminants
      • Contaminació per partícules i gasos
    • Altres contaminants
    • L’estat de la qualitat de l’aire
    • Mapa dades ambientals
  • Zona de baixes emissions
    Zona de baixes emissions
    • Què és la Zona de Baixes Emissions Rondes Barcelona?
    • Circular per Barcelona
    • Vehicles amb matrícula estrangera
    • Alternatives de transport
    • El distintiu ambiental de la DGT
  • Actualitat i recursos
    Actualitat i recursos
    • Notícies
    • Subscriu-te a les alertes
    • Preguntes freqüents
    • Normativa
    • Estudis i informes
  1. Home
  2. / Zona de baixes emissions

Circular per Barcelona

Per moure’t per Barcelona disposes d’una àmplia xarxa de transport públic, més de 200 km de carrils bici, i carrers i avingudes que prioritzen cada cop més els desplaçaments a peu. Si no tens més opció que moure’t en vehicle a motor, cal que aquest vehicle li correspongui el distintiu ambiental de la DGT (o tecnologia homòloga en el cas dels vehicles de matrícula estrangera).

Note for screen reader users. This gallery shows one element, which can be an image or a video. Use the controls from the ‘Gallery Controls’ area to show the previous or the next element. You can also click on the element you wish to visualise.
Slide 1 of 1

Comprova el distintiu ambiental del teu vehicle

Comprovar

Circular sense distintiu ambiental segons usos i tipus de vehicle

Exempcions

Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties i discapacitat que els condicionen l’ús del transport públic.

Vehicles destinats al transport de persones amb mobilitat reduïda (tant vehicles particulars com de transport col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda).

Serveis d’emergència i essencials, que prestin serveis mèdics, serveis funeraris, bombers, protecció civil o policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat.

Vehicles estrangers que compleixen els requisits per circular: els vehicles estrangers cal que es registrin, independentment de si compleixen els requisits per circular per la ZBE. En cas que els compleixin tenen exempció i poden circular-hi. Els vehicles estrangers que NO compleixen els requisits tecnològics per circular-hi han de demanar les autoritzacions diàries pertinents.

Vehicles professionals i de persones amb renda baixa

Els vehicles de persones que acreditin uns ingressos econòmics anuals inferiors a 2 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau.

Vehicles dedicats a l’exercici professional si falta poc perquè els seus titulars es jubilin. Concretament, quan faltin 5 anys cotitzats en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim general de la Seguretat Social o en cap altre règim alternatiu.

Alhora, també hi ha autoritzacions diàries d’accés per als turismes, les motos i els ciclomotors sense distintiu ambiental de la DGT fins a un màxim de 24 dies l’any.

Els vehicles professionals (furgonetes, camions, autocars i autobusos) sense distintiu ambiental de la DGT van disposar d’una moratòria, ampliada a causa de la covid-19, per adaptar-se a energies més netes. Els vehicles pesants, camions i autocars petits hi van poder circular fins al 31 de desembre de 2021, i els autobusos i autocars, fins al 30 de juny de 2022. Les furgonetes no poden circular des del mes d’abril de 2021, la mateixa data en què es va acabar la moratòria per als vehicles d’ús professional de persones amb renda baixa.

Autoritzacions d'1 dia

Per als turismes, les motos i els ciclomotors sense distintiu ambiental de la DGT. Fins a un màxim de 24 dies l’any. Cal registrar-se prèviament i sol·licitar l'autorització.

Registre obligatori per a tots els vehicles de matrícula estrangera

Si compleixen els requisits equivalents als distintius ambientals de la DGT podran circular lliurement. Si no, han de demanar les autoritzacions diàries amb una màxim de 24 dies laborables l’any.

Autoritzacions temporals

Vehicles dedicats al transport de persones que han de fer tractaments mèdics periòdicament. L’autorització es manté mentre duri el tractament.

Vehicles especials que presten un servei o activitat singular. Se'n poden trobar llistes a l’Annex 4 de l’ordenança: vehicles, com per exemple d’autoescola, portacontenidors, vehicles cisterna o blindats, camions gàbia i dúmpers disposen d'autorització anual.

Vehicles que presten servei en una activitat singular amb autorització municipal(p. ex. mudança o rodatge). Disposen d'autorització mentre dura l’activitat.

Vehicles que fan proves dinàmiques als tallers mecànics. Disposen d'autorització mentre el vehicle sigui al taller.

Restriccions temporals per episodi de NO2

En cas de declaració d'un episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2, i fins a la seva desactivació, els vehicles més contaminants no podran accedir a la zona de baixes emissions rondes de Barcelona, i se suspèn l'atorgament d’autoritzacions diàries establertes, sempre que no hagin estat sol·licitades abans de la declaració d’episodi.

Registre de vehicles

Registrar

La contaminació no està però es respira

 Veure vídeo

La sanció en cas d’infracció de l’ordenança és única, de 200 euros, i en episodi de contaminació la sanció tindrà un increment del 30%.

Els ingressos de les sancions és destinen a finançar actuacions orientades a impulsar la mobilitat sostenible.

Un senyal viari específic informa de l’aproximació i accés a la zona de baixes emissions Rondes de Barcelona. Està situat a les sortides de les rondes i en altres vies d’entrada a la ciutat.

El control dels vehicles es realitza a través de càmeres instal·lades en diferents punts de la ciutat equipades amb l’última tecnologia. Les càmeres controlen diversos carrils de circulació i verifiquen totes les matrícules dels vehicles en circulació. El sistema de sanció descarta les matrícules dels vehicles autoritzats a circular. El sistema de càmeres es complementa amb actuacions puntuals de la Guàrdia Urbana de Barcelona. En cas d’infracció, s’aplica la sanció corresponent prevista a l'ordenança.

L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat una nova ordenança municipal de la zona de baixes emissions de la ciutat. Aquesta s’ha treballat amb entitats, agents i ciutadania per assegurar-ne la implantació i per millorar-la a través d’un procés de participació. El nou text cerca el màxim acompanyament a la ciutadania per nivell de renda i per facilitar-ne l’ús ocasional.

Igualment, per reforçar la fonamentació de l’objecte i la finalitat de la proposta normativa s’han sol•licitat nous informes tècnics, justificatius i d’impacte de diverses institucions i organismes, entre les quals s’inclouen informes de diverses àrees de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), Barcelona Regional, Gabinet d’Estudis Econòmics o el RACC, entre d’altres.


La nova ordenança és una actuació positiva pel que fa a l’impacte econòmic per a la ciutat, ja que els beneficis ambientals que origina compensen els costos de portar-la a terme. Respecte de l’impacte social, els beneficis en termes de reducció d’emissions que comporta l’aplicació de la norma, juntament amb les mesures complementàries que cal aplicar en termes de qualitat del transport públic, milloren les condicions generals de vida de la població i ajuden a reduir les bretxes socials, i a potenciar el comportament econòmic.

L’ordenança pren com a referència les directives, normatives i lleis d’àmbit europeu, estatal i autonòmic vigents en matèria de millora de la qualitat ambiental.

L’objectiu de l’ordenança és reduir la contaminació ambiental deguda a la mobilitat, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública, acostar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), complir els valors límit de qualitat de l’aire legalment establerts, mitigar els impactes del canvi climàtic i vetllar per un millor medi ambient sonor.

Barcelona City Council logo
  • Contacte
  • Avís legal
  • Accessibilitat