Circular per Barcelona
Per moure’t per Barcelona disposes d’una àmplia xarxa de transport públic, més de 200 km de carrils bici, i carrers i avingudes que prioritzen cada cop més els desplaçaments a peu. Si no tens més opció que moure’t en vehicle a motor, cal que aquest vehicle li correspongui el distintiu ambiental de la DGT (o tecnologia homòloga en el cas dels vehicles de matrícula estrangera).
Comprova el distintiu ambiental del teu vehicle
Circular sense distintiu ambiental segons usos i tipus de vehicle
Exempcions
Vehicles de persones amb mobilitat reduïda; Serveis d'emergències (policia, bombers, ambulàncies); Serveis essencials (mèdic, funerari) i vehicles per transportar-hi persones amb malalties diagnosticades que els condicionen l’ús de transport públic. Malgrat tenir permesa la circulació és indispensable registrar-se prèviament.
Moratòria per als vehicles professionals i de persones amb renda baixa
Els vehicles professionals (furgonetes, camions, autocars i autobusos) sense distintiu ambiental de la DGT gaudeixen d’una moratòria ampliada a tenor de la covid19 per adaptar-se a energies més netes. Les furgonetes poden circular fins a l’abril del 2021; els camions fins al juliol de 2021, i els autobusos i autocars fins a l’1 de gener de 2022. Els vehicles de persones amb renda baixa que els són indispensables en la seva activitat professional gaudeixen d’exempció fins a l’abril de 2021, també atenent les conseqüències socioeconòmiques derivades de la crisi de la covid19. En el cas de persones amb renda baixa, cal registrar-se prèviament i una acreditació documental. No és necessari cap registre previ per als vehicles professionals..
Autoritzacions d’1 dia
Per als turismes, les motos i els ciclomotors sense distintiu ambiental de la DGT. Fins a un màxim de deu dies l’any. Cal registrar-se prèviament i sol·licitar l'autorització.
Registre obligatori per a tots els vehicles de matrícula estrangera
Si compleixen els requisits equivalents als distintius ambientals de la DGT podran circular lliurement. Si no, han de demanar les autoritzacions diàries amb una màxim de deu dies laborables l’any.
Autoritzacions temporals
Vehicles amb autorització específica de l’Ajuntament de Barcelona que presten serveis singulars o participen en esdeveniments extraordinaris a la via pública, vehicles singulars (vegeu l'annex) i vehicles per transportar-hi persones malaltes diagnosticades en tractament mèdic periòdic.
Restriccions temporals per episodi de NO2
En cas de declaració d'un episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2, i fins a la seva desactivació, els vehicles més contaminants no podran accedir a la zona de baixes emissions rondes de Barcelona, i se suspèn l'atorgament d’autoritzacions diàries establertes, sempre que no hagin estat sol·licitades abans de la declaració d’episodi.
Registre de vehicles
Sancions
Les sancions s’estableixen en 100 euros per a les infraccions lleus, 200 euros en el cas d’infraccions greus i 500 euros les molt greus. Tots els vehicles que incompleixin la normativa relativa a la Zona de baixes emissions Rondes Barcelona seran sancionats a partir del 15 de setembre de 2020.
Els ingressos de les sancions és destinaran a finançar actuacions orientades a impulsar la mobilitat sostenible.
Senyalització
Un senyal viari específic informa de l’aproximació i accés a la zona de baixes emissions Rondes de Barcelona. Està situat a les sortides de les rondes i en altres vies d’entrada a la ciutat.
Control per radar dels vehicles autoritats a circular
El control dels vehicles es realitza a través de càmeres instal·lades en diferents punts de la ciutat equipades amb l’última tecnologia. Les càmeres controlen diversos carrils de circulació i verifiquen totes les matrícules dels vehicles en circulació. El sistema de sanció descarta les matrícules dels vehicles autoritzats a circular. El sistema de càmeres es complementa amb actuacions puntuals de la Guàrdia Urbana de Barcelona. En cas d’infracció, s’aplica la sanció corresponent prevista a l'ordenança.
Normativa de la ZBE
L’Ajuntament de Barcelona ha elaborat una ordenança específica per a la regulació permanent de la ZBE, que pren com a referència les directives, normatives i lleis d’àmbit europeu, estatals i autonòmiques vigents en matèria de millora de la qualitat ambiental. El procés de redacció i aprovació de l’ordenança ha inclòs un procés participatiu obert a la ciutadania (juny – setembre 2019), que ha precedit el tràmit municipal finalitzat al Plenari municipal (20 de desembre 2019).
L’objectiu de l’ordenança és reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, atès que aquest és el major contribuïdor als nivells de contaminació d’efecte local de la ciutat.