Circular per Barcelona
Per moure’t per Barcelona disposes d’una àmplia xarxa de transport públic, més de 200 km de carrils bici, i carrers i avingudes que prioritzen cada cop més els desplaçaments a peu. Si no tens més opció que moure’t en vehicle a motor, cal que aquest vehicle li correspongui el distintiu ambiental de la DGT (o tecnologia homòloga en el cas dels vehicles de matrícula estrangera).
Comprova el distintiu ambiental del teu vehicle
Circular sense distintiu ambiental segons usos i tipus de vehicle
Exempcions
Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties i discapacitat que els condicionen l’ús del transport públic.
Vehicles destinats al transport de persones amb mobilitat reduïda (tant vehicles particulars com de transport col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda).
Serveis d’emergència i essencials, que prestin serveis mèdics, serveis funeraris, bombers, protecció civil o policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat.
Vehicles estrangers que compleixen els requisits per circular: els vehicles estrangers cal que es registrin, independentment de si compleixen els requisits per circular per la ZBE. En cas que els compleixin tenen exempció i poden circular-hi. Els vehicles estrangers que NO compleixen els requisits tecnològics per circular-hi han de demanar les autoritzacions diàries pertinents.
Vehicles professionals i de persones amb renda baixa
Els vehicles de persones que acreditin uns ingressos econòmics anuals inferiors a 2 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau.
Vehicles dedicats a l’exercici professional si falta poc perquè els seus titulars es jubilin. Concretament, quan faltin 5 anys cotitzats en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim general de la Seguretat Social o en cap altre règim alternatiu.
Alhora, també hi ha autoritzacions diàries d’accés per als turismes, les motos i els ciclomotors sense distintiu ambiental de la DGT fins a un màxim de 24 dies l’any.
Els vehicles professionals (furgonetes, camions, autocars i autobusos) sense distintiu ambiental de la DGT van disposar d’una moratòria, ampliada a causa de la covid-19, per adaptar-se a energies més netes. Els vehicles pesants, camions i autocars petits hi van poder circular fins al 31 de desembre de 2021, i els autobusos i autocars, fins al 30 de juny de 2022. Les furgonetes no poden circular des del mes d’abril de 2021, la mateixa data en què es va acabar la moratòria per als vehicles d’ús professional de persones amb renda baixa.
Autoritzacions d’1 dia
Per als turismes, les motos i els ciclomotors sense distintiu ambiental de la DGT. Fins a un màxim de 24 dies l’any. Cal registrar-se prèviament i sol·licitar l'autorització.
Registre obligatori per a tots els vehicles de matrícula estrangera
Si compleixen els requisits equivalents als distintius ambientals de la DGT podran circular lliurement. Si no, han de demanar les autoritzacions diàries amb una màxim de 24 dies laborables l’any.
Autoritzacions temporals
Vehicles dedicats al transport de persones que han de fer tractaments mèdics periòdicament. L’autorització es manté mentre duri el tractament.
Vehicles especials que presten un servei o activitat singular. Se'n poden trobar llistes a l’Annex 4 de l’ordenança: vehicles, com per exemple d’autoescola, portacontenidors, vehicles cisterna o blindats, camions gàbia i dúmpers disposen d'autorització anual.
Vehicles que presten servei en una activitat singular amb autorització municipal(p. ex. mudança o rodatge). Disposen d'autorització mentre dura l’activitat.
Vehicles que fan proves dinàmiques als tallers mecànics. Disposen d'autorització mentre el vehicle sigui al taller.
Restriccions temporals per episodi de NO2
En cas de declaració d'un episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2, i fins a la seva desactivació, els vehicles més contaminants no podran accedir a la zona de baixes emissions rondes de Barcelona, i se suspèn l'atorgament d’autoritzacions diàries establertes, sempre que no hagin estat sol·licitades abans de la declaració d’episodi.
Registre de vehicles
Sancions
La sanció en cas d’infracció de l’ordenança és única, de 200 euros, i en episodi de contaminació la sanció tindrà un increment del 30%.
Els ingressos de les sancions és destinen a finançar actuacions orientades a impulsar la mobilitat sostenible.
Senyalització
Un senyal viari específic informa de l’aproximació i accés a la zona de baixes emissions Rondes de Barcelona. Està situat a les sortides de les rondes i en altres vies d’entrada a la ciutat.
Control per radar dels vehicles autoritats a circular
El control dels vehicles es realitza a través de càmeres instal·lades en diferents punts de la ciutat equipades amb l’última tecnologia. Les càmeres controlen diversos carrils de circulació i verifiquen totes les matrícules dels vehicles en circulació. El sistema de sanció descarta les matrícules dels vehicles autoritzats a circular. El sistema de càmeres es complementa amb actuacions puntuals de la Guàrdia Urbana de Barcelona. En cas d’infracció, s’aplica la sanció corresponent prevista a l'ordenança.
Normativa de la ZBE
L’Ajuntament de Barcelona ha aprovat una nova ordenança municipal de la zona de baixes emissions de la ciutat. Aquesta s’ha treballat amb entitats, agents i ciutadania per assegurar-ne la implantació i per millorar-la a través d’un procés de participació. El nou text cerca el màxim acompanyament a la ciutadania per nivell de renda i per facilitar-ne l’ús ocasional.
Igualment, per reforçar la fonamentació de l’objecte i la finalitat de la proposta normativa s’han sol•licitat nous informes tècnics, justificatius i d’impacte de diverses institucions i organismes, entre les quals s’inclouen informes de diverses àrees de l’Ajuntament de Barcelona, l’Àrea Metropolitana de Barcelona, la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya, el Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic (MITECO), l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB), el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), Barcelona Regional, Gabinet d’Estudis Econòmics o el RACC, entre d’altres.
La nova ordenança és una actuació positiva pel que fa a l’impacte econòmic per a la ciutat, ja que els beneficis ambientals que origina compensen els costos de portar-la a terme. Respecte de l’impacte social, els beneficis en termes de reducció d’emissions que comporta l’aplicació de la norma, juntament amb les mesures complementàries que cal aplicar en termes de qualitat del transport públic, milloren les condicions generals de vida de la població i ajuden a reduir les bretxes socials, i a potenciar el comportament econòmic.
L’ordenança pren com a referència les directives, normatives i lleis d’àmbit europeu, estatal i autonòmic vigents en matèria de millora de la qualitat ambiental.
L’objectiu de l’ordenança és reduir la contaminació ambiental deguda a la mobilitat, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública, acostar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), complir els valors límit de qualitat de l’aire legalment establerts, mitigar els impactes del canvi climàtic i vetllar per un millor medi ambient sonor.