Les persones titulars de vehicles contaminants amb rendes més baixes disposen d’autoritzacions específiques seguint el criteri següent:
Unitat familiar |
IPREM |
1 persona |
2 |
2 persones |
2,5 |
3 persones |
2,9 |
4 persones |
3,3 |
5 persones |
3,7 |
6 persones o més |
4 |
Els vehicles les persones titulars dels quals acreditin uns ingressos econòmics anuals pel global dels conceptes (pensions, ajudes, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.) inferiors a dues vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau, i calculat a partir dels ingressos de la dita unitat familiar.
S’entén per unitat familiar la formada per la persona sol•licitant, el cònjuge o la persona amb la qual mantingui una relació anàloga d’afectivitat i les persones menors de 25 anys. Per al còmput de la renda s’han de tenir en compte els ingressos bruts anuals de l'exercici anterior a l'any en curs de la persona sol•licitant i, si escau, els del cònjuge o la persona amb la qual mantingui una relació anàloga d’afectivitat.
Aquesta autorització té una vigència d’1 any a comptar des de la data en què es comuniqui, i es pot renovar anualment.
Les persones titulars de vehicles contaminants amb rendes més baixes van disposar d’una moratòria fins al juny del 2022.
El sistema de tarifes de transport públic per al 2022 introdueix una rebaixa del preu de les targetes de transport públic del 50% en els bitllets d’ús freqüent, per potenciar l’ús intensiu del metro, l’autobús, el tren i el tramvia i reconèixer els usuaris amb més dependència del transport públic. És el cas de la T-Usual o la T-Jove.
Restringir els vehicles més contaminants afecta més la població amb rendes més altes, ja que en el cas de Barcelona, aquestes fan servir més el vehicle privat, fins a un 50% en la seva mobilitat diària, mentre que aquest percentatge baixa fins al 33% entre les rendes més baixes. L’enquesta de mobilitat en dies feiners del 2019 mostra que les llars dels barris amb renda més baixa tenen, en relació amb els barris amb renda més alta, menys cotxes i que es desplacen més sovint caminant o en transport públic. Les dades es poden consultar al document “Anàlisi de l’impacte socioeconòmic i territorial de la zona de baixes emissions Rondes de Barcelona” elaborat per l’equip de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).