QUÈ ÉS LA ZBE?
Què és la ZBE Rondes de Barcelona?
És una àrea de més de 95 km2 on es restringeix la circulació dels vehicles més contaminants amb l’objectiu de protegir l’atmosfera, la salut de les persones i el medi ambient.
Engloba tot el terme municipal de Barcelona (excepte la Zona Franca - Industrial i els barris forestals de Vallvidrera, el Tibidabo i les Planes), el municipi de l’Hospitalet de Llobregat i part dels municipis de Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat i Sant Adrià de Besòs.
Inclou les rondes?
No. Tots els vehicles poden circular lliurement per l’interior de les rondes (ronda de Dalt i ronda del Litoral), independentment que els correspongui distintiu ambiental de la DGT o no. Els vehicles més contaminants (és a dir, els vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental) no poden agafar una sortida i moure’s pels carrers de la ciutat inclosos dins la ZBE.
Quan està vigent?
A partir de l’1 de gener de 2020 està vigent de dilluns a divendres, en dies laborables, de 7.00 a 20.00 hores.
Per què es crea la ZBE Rondes de Barcelona?
Per reduir la contaminació ambiental, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut de les persones. Forma part de les accions per reduir en 15 anys un 30% de les emissions de contaminants a l’atmosfera, principalment diòxid de nitrogen (NO2) i partícules en suspensió (PM10). Amb la posada en marxa de la ZBE, es preveu aconseguir reduir les emissions de NOx i PM10 fins a un 31% i un 39%, respectivament.
Com identifico la ZBE?
La ZBE Rondes de Barcelona i les seves vies d’aproximació disposen de senyalització viària per indicar-ne la delimitació, quins vehicles poden circular-hi i en quins horaris. Les persones que condueixen trobaran missatges que informen de l’aproximació a la ZBE Rondes de Barcelona als panells de senyalització variable de les vies d’accés a la ciutat. D’aquesta manera poden anticipar amb temps el canvi de ruta. Els senyals de trànsit verticals informatius de l’entrada a la ZBE Rondes de Barcelona es localitzen a les sortides de les rondes (ronda de Dalt, ronda del Litoral), a altres vies d’entrada a la ciutat i als barris circumdants al perímetre de la ZBE Rondes de Barcelona. Els panells de rondes complementen la informació de les restriccions.
Quins vehicles no poden circular dins la ZBE?
Des de l’1 de gener de 2020, a dins la ZBE Rondes de Barcelona no hi poden circular els vehicles més contaminants, és a dir, aquells als quals no correspon cap distintiu ambiental de la DGT (Zero, Eco, C i B).
Concretamentels vehicles que no poden circular són turismes (M1) i motocicletes i ciclomotors (L) que no tenen distintiu ambiental de la DGT. Correspon a:
- Turismes de benzina anteriors a la norma Euro 3 i els dièsel anteriors a la norma Euro 4
- En el cas de les motocicletes i ciclomotors (L), els anteriors a la norma Euro 2
De 20.01 a 6.59 hores, de dilluns a divendres en dies laborables, i les 24 hores dels caps de setmana i dels dies festius, tots els vehicles sense distintiu ambiental estan autoritzats a circular dins la ZBE Rondes de Barcelona.
Quins vehicles tenen exempció i poden circular-hi malgrat no disposar del distintiu ambiental?
Independentment que tinguin o no el distintiu ambiental de la DGT, queden exempts de la norma i poden circular-hi lliurement, fins al canvi de vehicle:
- Vehicles dedicats al transport de persones amb malalties i discapacitat que els condicionen l’ús del transport públic.
- Vehicles destinats al transport de persones amb mobilitat reduïda (tant vehicles particulars com de transport col•lectiu de persones amb mobilitat reduïda).
- Serveis d’emergència i essencials, que prestin serveis mèdics, serveis funeraris, bombers, protecció civil o policia i cossos i forces de seguretat de l’Estat.
- Vehicles estrangers que compleixen els requisits per circular: els vehicles estrangers cal que es registrin, independentment de si compleixen els requisits per circular per la ZBE. En cas que els compleixin tenen exempció i poden circular-hi. Els vehicles estrangers que NO compleixen els requisits tecnològics per circular-hi han de demanar les autoritzacions diàries pertinents.
Què passa amb els vehicles professionals sense distintiu ambiental?
No hi poden circular, però poden gaudir d’autoritzacions diàries (fins a 24 l’any), així com autorització per a vehicles dedicats a l’exercici professional si falta poc perquè els seus titulars es jubilin. Concretament, quan faltin 5 anys cotitzats en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim general de la Seguretat Social o en cap altre règim alternatiu.
També hi poden circular vehicles en estat de reposició si s’acredita la compra d’un vehicle nou que compleix els requisits establerts, mentre duri el període de lliurament del nou vehicle. I també hi ha autoritzacions per a vehicles especials que presten un servei o activitat singular o que ofereixen un servei en una activitat singular amb autorització municipal (p. ex. mudança o rodatge).
Les furgonetes, camions i autobusos (N1, N2, N3, M2 i M3) als quals no els correspon distintiu ambiental DGT van disposar d’una moratòria, ampliada a causa de la crisi per la covid-19. Els vehicles pesants, camions i autocars petits (N2, N3 i M2) van gaudir d’una moratòria fins al 31 de desembre de 2021, mentre que els autobusos i autocars (M3) destinats al transport col•lectiu van tenir aquesta moratòria fins al 30 de juny de 2022.
La restricció inclou els taxis sense distintiu ambiental?
Sí. També hi estan inclosos. Tanmateix, la restricció no té gaire afectació en el parc circulant d’aquests vehicles, ja que es tracta d’una flota molt neta, més d’un 30% dels vehicles ja són híbrids, elèctrics o de gas. Els vehicles de combustible dièsel ja s’han deixat d’homologar.
En ús de les seves competències, l’AMB, a través de l’Institut Metropolità del Taxi (IMET), continuarà l’aposta ferma i decidida en la millora ambiental de la flota de taxis. En el període 2007-2016, la flota de vehicles ambientalment eficients (híbrids o gas) ha passat de l’1% a més del 30%. El compromís metropolità per la mobilitat neta es proposa reduir, l’any 2020, a menys del 50% els taxis únicament dièsel que prestin servei a les ciutats metropolitanes, i l’any 2025 els taxis únicament dièsel no hauran de superar el 33%.
Les persones amb mobilitat reduïda poden circular amb vehicle sense distintiu ambiental?
Sí. Les persones amb mobilitat reduïda poden circular amb qualsevol vehicle –conduint o com a ocupant del vehicle– independentment que aquest tingui o no el distintiu ambiental de la DGT. Per sol·licitar l’exempció del vehicle, en cas de no disposar del distintiu ambiental, és imprescindible que la persona titular d’aquest vehicle compleixi aquests tres requisits:
- Tenir reconeguda una discapacitat igual o superior al 33%
- Superar el barem de mobilitat
- Tenir un vehicle al seu nom
Caldrà que prèviament es registrin en el Registre metropolità de vehicles estrangers i d’altres autoritzats. Només s’admetrà una petició per sol·licitant, amb independència que sigui titular de més d’un vehicle. L'exempció s'estén fins a la renovació del vehicle. Més informació
Les restriccions afecten més la població amb rendes més baixes?
Les persones titulars de vehicles contaminants amb rendes més baixes disposen d’autoritzacions específiques seguint el criteri següent:
Els vehicles les persones titulars dels quals acreditin uns ingressos econòmics anuals pel global dels conceptes (pensions, ajudes, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.) inferiors a dues vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau, i calculat a partir dels ingressos de la dita unitat familiar:
Unitat Familiar | IPREM |
1 persona | 2 |
2 persones | 2,5 |
3 persones | 2,9 |
4 persones | 3,3 |
5 persones | 3,7 |
6 persones o més | 4 |
S’entén per unitat familiar la formada per la persona sol•licitant, el cònjuge o la persona amb la qual mantingui una relació anàloga d’afectivitat i les persones menors de 25 anys. Per al còmput de la renda s’han de tenir en compte els ingressos bruts anuals de l'exercici anterior a l'any en curs de la persona sol•licitant i, si escau, els del cònjuge o la persona amb la qual mantingui una relació anàloga d’afectivitat.
Aquesta autorització té una vigència d’1 any a comptar des de la data en què es comuniqui, i es pot renovar anualment.
Les persones titulars de vehicles contaminants amb rendes més baixes van disposar d’una moratòria fins al juny del 2022.
El sistema de tarifes de transport públic per al 2022 introdueix una rebaixa del preu de les targetes de transport públic del 50% en els bitllets d’ús freqüent, per potenciar l’ús intensiu del metro, l’autobús, el tren i el tramvia i reconèixer els usuaris amb més dependència del transport públic. És el cas de la T-Usual o la T-Jove.
Restringir els vehicles més contaminants afecta més la població amb rendes més altes, ja que en el cas de Barcelona, aquestes fan servir més el vehicle privat, fins a un 50% en la seva mobilitat diària, mentre que aquest percentatge baixa fins al 33% entre les rendes més baixes. L’enquesta de mobilitat en dies feiners del 2019 mostra que les llars dels barris amb renda més baixa tenen, en relació amb els barris amb renda més alta, menys cotxes i que es desplacen més sovint caminant o en transport públic. Les dades es poden consultar al document “Anàlisi de l’impacte socioeconòmic i territorial de la zona de baixes emissions Rondes de Barcelona” elaborat per l’equip de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB).
Tinc cotxe o moto sense distintiu ambiental. Quan puc utilitzar-lo?
Per circular dins de l’horari de vigència de la ZBE Rondes de Barcelona, els vehicles que no els correspongui el distintiu ambiental de la DGT poden demanar una autorització de 24 hores per cobrir necessitats específiques d’accés a la ZBE al Registre metropolità de vehicles estrangers i d'altres vehicles autoritzats.
Per gaudir de les autoritzacions cal que el vehicle estigui inscrit prèviament amb validesa al Registre metropolità de vehicles estrangers i d'altres vehicles autoritzats a les zones de baixes emissions o que compleixi els requisits reglamentàriament establerts a aquest efecte per l’Àrea Metropolitana de Barcelona.
La persona titular del vehicle ha de tramitar l’autorització com a màxim 24 hores després del moment que efectivament hagi accedit a la ZBE, llevat que l’accés hagi estat motivat per una urgència mèdica degudament acreditada. En aquest cas, es pot tramitar en el termini de tres dies, comptats a partir del mateix dia en què hagi tingut lloc. Es poden demanar un màxim de 24 autoritzacions l’any. Més informació.
Fora de l’horari de vigència (de 7.00 a 20.00 hores) els vehicles poden circular lliurement dins la ZBE Rondes de Barcelona: els dies feiners de dilluns a divendres de 20.01 a 6.59 hores, i les 24 hores dels caps de setmana i festius.
En quins casos puc demanar autorització temporal?
S’estableixen autoritzacions temporals per a l’accés dins la ZBE Rondes de Barcelona de vehicles sense distintiu ambiental en els casos següents:
- Els vehicles de Catalunya i la resta de l’Estat als quals no correspon el distintiu ambiental de la DGT, inclosos els vehicles històrics i els clàssics. Les autoritzacions són diàries i estan limitades a 24 dies l’any. També per a vehicles amb matrícula estrangera que no compleixen els requisits. Més informació
- Vehicles dedicats al transport de persones que han de fer tractaments mèdics periòdicament. L’autorització es manté mentre duri el tractament.
- Vehicles especials que presten un servei o activitat singular. Se'n poden trobar llistes a l’Annex 4 de l’ordenança: vehicles, com per exemple d’autoescola, portacontenidors, vehicles cisterna o blindats, camions gàbia i dúmpers disposen d'autorització anual.
- Vehicles que presten servei en una activitat singular amb autorització municipal (p. ex. mudança o rodatge). Disposen d'autorització mentre dura l’activitat.
- Vehicles que fan proves dinàmiques als tallers mecànics. Disposen d'autorització mentre el vehicle sigui al taller.
- Vehicles de persones que acreditin uns ingressos econòmics anuals inferiors a 2 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau.
- Vehicles dedicats a l’exercici professional si falta poc perquè els seus titulars es jubilin. Concretament, quan faltin 5 anys cotitzats en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim general de la Seguretat Social o en cap altre règim alternatiu.
- Vehicles en estat de reposició si s’acredita la compra d’un vehicle nou que compleix els requisits establerts, mentre duri el període de lliurament del nou vehicle.
Tinc una urgència mèdica i només puc desplaçar-me amb un vehicle que no té distintiu ambiental. Què puc fer?
Si tens una urgència mèdica i el teu vehicle no disposa del distintiu ambiental, pots circular dins la ZBE Rondes de Barcelona i tens 3 dies per sol·licitar l’autorització diària per circular al Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats, a comptar a partir del dia que has accedit amb el teu vehicle a la ZBE. Les autoritzacions són diàries i estan limitades a 24 dies l’any.
Recorda que com a persona titular del vehicle sense distintiu ambiental de la DGT has d’estar donada d’alta prèviament en el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats.
Pateixo una malaltia o tinc una discapacitat que no em permet utilitzar el transport públic. Què puc fer?
Els vehicles sense distintiu ambiental dedicats al transport de persones diagnosticades amb malalties o discapacitat que les impossibilita per utilitzar regularment el transport públic formen part de les exempcions de l’Ordenança de la ZBE, de manera que poden accedir a la ZBE Rondes de Barcelona. Fins al canvi de vehicle. Caldrà, prèviament, estar donat d’alta en el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats.
Em sotmeto amb tractament mèdic de manera periòdica i necessito desplaçar-me
Les persones diagnosticades amb malalties que requereixen accedir a la ZBE Rondes de Barcelona per fer un tractaments mèdics de manera periòdica poden disposar d’una autorització temporal per desplaçar-se en un vehicle, malgrat que no li correspongui el distintiu ambiental de la DGT. Caldrà estar donat d’alta en el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats i sol·licitar l'autorització abans de les 23.59 hores del dia anterior a l’accés a la ZBE.
Participo amb el meu vehicle en una activitat singular a la ciutat
Les persones titulars de vehicles sense distintiu ambiental que disposen d’una autorització específica o llicència municipal per prestar activitats singulars o participar en esdeveniments extraordinaris a la via pública (per exemple rodatges, mudances o fires) dins la ZBE Rondes de Barcelona poden demanar una autorització temporal mentre duri l’activitat al Registre metropolità de vehicles estrangers i d'altres vehicles autoritzats i sol•licitar autorització abans de les 23.59 hores del dia anterior a l’accés a la ZBE Més informació
Quins són els vehicles que presten un servei singular?
Segons el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats i el Reial decret 2822/1998, que estableix la classificació segons els criteris d’utilització, són els vehicles següents:
CLASSIFICACIÓ PER GRUP D’UTILITZACIÓ | DESCRIPCIÓ | CATEGORIA HOMOLOGACIÓ | |
05 | Escola de conductors | Automòbil destinat a les pràctiques de conducció | N2, N3, M2, M3 |
10 | Plataforma | Vehicle destinat a transportar-hi mercaderies sobre una superfície plana sense proteccions laterals | N2, N3 |
11* | Caixa oberta | Vehicle destinat a transportar-hi mercaderies en un receptacle obert per la part superior. Els laterals poden ser abatibles o fixos | N2, N3 |
12 | Portacontenidors | Vehicle construït per transportar-hi contenidors mitjançant dispositius expressament adequats per subjectar-los | N2, N3 |
13 | Gàbia | Vehicle especialment adaptat per transportar-hi animals vius | N2, N3 |
15 | Portavehicles | Vehicle especialment adaptat per al transport d’un altre o altres vehicles | N2 |
16 | Sija | Vehicle concebut especialment per transportar-hi matèries sòlides, pulverulentes o granuloses en dipòsit tancat i amb o sense mitjans auxiliars per a la seva càrrega o descàrrega | N2, N3 |
17 | Basculant | Vehicle previst de mecanisme que permet portar o girar la caixa per fer la descàrrega lateral o posterior | N2, N3 |
18 | Dúmper | Camió basculant de construcció molt reforçada, de gran maniobrabilitat i apte per a tota mena de terrenys | N2, N3 |
19 | Bateria de recipients | Vehicle destinat a transportar-hi càrrega en un grup de recipients fixos amb un sistema que els interconnecta | N2, N3 |
22 | Blindats | Vehicle destinat a transportar-hi persones i/o mercaderies, de caixa tancada reforçada especialment mitjançant un blindatge | N1, N2, N3 |
27 | Cisterna | Vehicle destinat a transportar-hi líquids o gasos liquats a granel | N2, N3 |
28 | Cisterna isoterma | Cisterna construïda amb parets aïllants que permeten limitar els intercanvis de calor entre l’interior i l’exterior | N2, N3 |
30 | Cisterna frigorífica | Cisterna isoterma proveïda d'un dispositiu de producció de fred individual o col·lectiu per a diversos vehicles de transport (grup mecànic de compressió, màquina d'absorció, etc.) que permet baixar la temperatura a l'interior de la cisterna i mantenir-la després de manera permanent en uns valors determinats | N2, N3 |
31 | Cisterna calorífica | Cisterna isoterma proveïda d'un dispositiu de producció de calor que permet elevar la temperatura a l'interior de la cisterna i mantenir-la després en un valor pràcticament constant | N2, N3 |
47 | RTV | Vehicle condicionat especialment per a emissores de ràdio i/o televisió | N1, N2, N3 |
49 | Taller o laboratori | Vehicle condicionat per transportar-hi eines i peces de recanvi que permetin fer reparacions | N1, N2, N3 |
50 | Biblioteca | Vehicle adaptat i condicionat de forma permanent per llegir-hi i exposar-hi llibres | N1, N2, N3, M3 |
51 | Botiga | Vehicle adaptat especialment i condicionat de forma permanent per vendre-hi articles | N1, N2 |
52 | Exposició o oficines | Vehicle adaptat especialment i condicionat de forma permanent per al seu ús com a exposició o oficines | N2, N3 |
53 | Grua d’arrossegament | Automòbil proveït de dispositius que permeten, en elevar-los parcialment, arrossegar un altre vehicle | N1, N2, N3 |
54 | Grua d’elevació | Vehicle proveït de dispositius que permeten elevar càrregues, però no transportar-les (no s'hi inclouen els vehicles amb dispositius d’autocàrrega) | N1, N2, N3, N3G |
56 | Formigonera | Vehicle construït especialment per transportar-hi elements constitutius del formigó i que permet mesclar-los durant el transport. | N3, N3G |
58 | Vehicle per a fires | Vehicle adaptat per a la maquinària de circ o fires recreatives ambulants | N1, N3 |
60 | Extractor de fangs | Vehicle dotat d'una bomba d'absorció per netejar pous negres i embornals | N2, N3 |
61 | Autobomba | Vehicle equipat amb una autobomba de pressió per moure materials fluïdificats | N2, N3 |
62 | Grup electrogen | Vehicle dotat amb els elements necessaris per produir energia elèctrica | N2, N3 |
66 | Bomba de formigonar | Vehicle autobomba dissenyat especialment per moure formigó fluid | N3 |
67 | Perforadora | Vehicle destinat a fer perforacions profundes a la terra | N2, N3 |
76 | Regatge asfàltic | Vehicle destinat a escampar i estendre betum asfàltic fluïdificat sobre els diversos paviments | N1, N2, N3 |
77 | Pinta-ratlles | Vehicle usat per traçar línies de senyalització al terra | N1, N2, N3 |
78 | Llevaneu | Vehicle de motor destinat exclusivament a retirar la neu de les calçades i els camins | N2, N3 |
Què passa amb els vehicles d’altres províncies?
Tots els vehicles que circulen dins la ZBE Rondes de Barcelona estan sotmesos a les mateixes restriccions, independentment de la província espanyola on s’hagin matriculat.
Què passa amb els vehicles de matrícula estrangera?
Tots els vehicles que circulin dins la ZBE Rondes de Barcelona estan sotmesos a les mateixes restriccions, independentment del país de matriculació.
Per accedir a la ZBE Rondes de Barcelona, tots els vehicles de matrícula estrangera prèviament han de sol·licitar obligatòriament l’autorització al Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats.
Els vehicles estrangers amb homologació equivalent als criteris dels distintius ambientals de la DGT podran obtenir una autorització (de fins a 2 anys) per circular-hi. Els vehicles més contaminants que no s’equiparin a cap distintiu ambiental de la DGT hauran de sol·licitar al Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats una autorització diària de circulació (vàlida durant 24 hores), amb un màxim de 24 dies d’autorització a l’any.
Puc circular amb un vehicle històric dins la ZBE?
Els vehicles considerats de caràcter històric estan subjectes a les mateixes restriccions que la resta de vehicles del parc automobilístic. Per poder circular dins la ZBE Rondes de Barcelona, cal sol·licitar una autorització especial d’un dia (24 hores) al Registre metropolità de vehicles estrangers i d'altres vehicles autoritzats, amb un màxim de 24 autoritzacions l’any i, a més, poden gaudir d’autorització municipal en cas d’esdeveniment (ral·li, concentració...).
Com es controlen els vehicles a la ZBE?
Es controlen de forma automàtica mitjançant càmeres que contrasten les matrícules amb la correspondència de la classificació ambiental de la DGT i amb el Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats.
El sistema de control automàtic, amb més de 100 càmeres de lectura de matrícules en diferents punts de l’àrea metropolitana, facilita a les autoritats locals els vehicles identificats en el seu territori, per establir les sancions oportunes en cas d’infracció.
Quines són les sancions previstes?
La sanció en cas d’infracció de l’ordenança és única, de 200 euros, i en episodi de contaminació la sanció tindrà un increment del 30%.
L’Ajuntament de Barcelona destinarà els ingressos obtinguts per les sancions a actuacions de foment de la mobilitat sostenible.
Per què el meu vehicle no té etiqueta de la DGT si passo els controls d’emissions dels vehicles a les ITV?
Els vehicles, per poder ser considerats aptes per circular, prèviament han hagut de superar les normatives de la Unió Europea relatives a l’homologació i la matriculació vigents en cada moment. Aquestes normatives estableixen, entre altres aspectes tècnics, uns límits d’emissions de contaminants a l’atmosfera. Les inspeccions periòdiques obligatòries de les ITV comproven, entre d’altres, que les emissions de cada vehicle s’ajusten als límits originalment aprovats, és a dir, quan van sortir de fàbrica.
Els límits d’emissió de contaminants per als nous vehicles que es van homologant i matriculant a la Unió Europea han sofert una reducció espectacular en els últims anys, gràcies a la millora de les tecnologies anticontaminants. Així, els vehicles més antics, tot i que puguin superar favorablement els controls d’emissions que es fan a les inspeccions periòdiques obligatòries de les ITV, tenien uns límits d’emissió més permissius que els que s’apliquen actualment als vehicles més nous i, per tant, produeixen unes emissions potencialment més elevades.
Fins i tot, hi ha vehicles molt antics, com ara els equipats amb motor dièsel i matriculats abans de l‘1 de gener de 1980, que estan exempts dels controls d’emissions.
Si el meu vehicle no pot circular perquè no té el distintiu de la DGT, per què he de pagar l’impost de vehicles?
L’impost sobre vehicles de tracció mecànica (IVTM) l’han de pagar les persones que són titulars d’un vehicle apte per circular per les vies públiques, sigui quina sigui la seva classe i categoria. L’impost grava la persona física o jurídica a nom de la qual està el permís de circulació del vehicle, segons consta en el registre de vehicles de la Prefectura Provincial de Trànsit. Es tracta d’un impost directe i obligatori que s’abona al municipi.
Els vehicles que no tenen distintiu ambiental de la DGT i no s’han donat de baixa del registre de vehicles de la Prefectura Provincial de Trànsit poden circular dins la ZBE Rondes de Barcelona els laborables de dilluns a divendres de 20.01 a 06.59 hores, i tots els caps de setmana sense restricció d’horari. Fora de la ZBE Rondes de Barcelona els vehicles poden circular lliurement.
Recordem que l’Ajuntament de Barcelona, d’acord amb l’Ordenança fiscal reguladora de l’IVTM, preveu exempcions i bonificacions segons el tipus de vehicle en el pagament d’aquest impost, com ara vehicles considerats de caràcter històric, o els vehicles amb distintiu ambiental de la DGT Zero Emissions o Eco (75% de bonificació), i els vehicles de gasolina o bioetanol amb distintiu ambiental C amb emissions fins a 120 g/km de CO2 (25% de bonificació), entre d’altres.
Quina normativa regula la ZBE?
Tots els municipis inclosos a la ZBE Rondes de Barcelona disposen d’una ordenança específica per a la regulació de la ZBE, que pren com a referència les directives, normatives i lleis d’àmbit europeu, estatal i autonòmic vigents en matèria de millora de la qualitat ambiental.
A la ciutat de Barcelona, la primera ordenança de regulació de la ZBE va entrar en vigor l’1 de gener de 2020. Des del 28 de gener de 2023, la ZBE es regula per una nova ordenança que recull millores socials i facilitats en l’ús ocasional de vehicles.
L’ordenança s’ha treballat amb entitats, agents i ciutadania per assegurar-ne la implantació i per millorar-la a través d’un procés de participació. El nou text cerca el màxim acompanyament a la ciutadania per nivell de renda i per facilitar-ne l’ús ocasional.
L’objectiu de l’ordenança és reduir la contaminació ambiental deguda a la mobilitat, preservar i millorar la qualitat de l’aire i la salut pública, acostar els nivells de contaminació de la ciutat als recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS), complir els valors límit de qualitat de l’aire legalment establerts, mitigar els impactes del canvi climàtic i vetllar per un millor medi ambient sonor.
L’objectiu de l’ordenança és reduir les emissions a l’atmosfera procedents del trànsit rodat, atès que aquest és el màxim contribuïdor als nivells de contaminació d’efecte local de la ciutat.
Com sabrem els efectes de la ZBE en la qualitat de l’aire?
A la ciutat de Barcelona correspon a l’Ajuntament de Barcelona obtenir i analitzar indicadors per mesurar els resultats derivats de la implantació de la ZBE Rondes de Barcelona, el seu efecte en la qualitat de l’aire i altres aspectes de la ciutat. Les dades obtingudes periòdicament seran difoses a través dels canals d’informació municipals perquè les conegui la ciutadania.
Quants vehicles afecta la restricció?
Les restriccions afecten un total de 50.000 vehicles, un 20% del parc actual que circula per la ZBE. En quatre anys es preveu que deixin de circular 125.000 vehicles contaminants.
Quines altres ciutats tenen ZBE?
Més de dues-centes ciutats d’arreu d’Europa disposen ja de zones de baixes emissions delimitades als centres urbans, on es restringeix l’accés als vehicles més contaminants. Les grans concentracions de població d’Europa, com ara Brussel·les, Londres, París, Milà o Rotterdam, acumulen un gran volum de trànsit i, per tant, presenten nivells molt alts de contaminació atmosfèrica.
Alguns exemples:
Brussel·les: 161 km2 (19 municipis), des del 2019.
Londres: Low Emission Zone: 1.580 km2, des del 2017. Ultra Low Emission Zone: 21 km2, des del 2019.
Madrid 360: des del 2019.
Quin criteri es fa servir per establir les restriccions de circulació?
Les restriccions temporals i prohibicions posteriors en la circulació i l’aparcament a la calçada dels vehicles més contaminants formen part de les mesures per reduir la flota de vehicles, especialment la més nociva per a la salut, i afavorir els vehicles menys contaminants. Pren com a base la categorització del parc de vehicles duta a terme per la Direcció General de Trànsit, d’acord amb el Pla nacional de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera 2013-2016 del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. Les restriccions s’apliquen de manera progressiva als vehicles més contaminants.
EL DISTINTIU AMBIENTAL DE LA DGT
Com puc saber l’etiqueta ambiental de la DGT del meu vehicle?
Als webs de la Direcció General de Trànsit (DGT), de l’Ajuntament de Barcelona i de l’AMB pots comprovar quin és el distintiu ambiental de la DGT que pertoca al teu vehicle. Introdueix la matrícula per saber si t'afecten les restriccions de trànsit definides en la ZBE d’àmbit Rondes de Barcelona.
Al meu vehicle li correspon distintiu ambiental però no tinc l’etiqueta. On la puc demanar?
Les persones titulars d’un vehicle classificat amb distintiu ambiental B, C, ECO o Zero emissions i que no disposin de l’etiqueta identificativa corresponent poden adquirir-la a les oficines de Correos o a través d'un gestor col·legiat. També poden sol·licitar-la a través d'un taller mecànic, associat al Gremi de Tallers de Reparació d'Automòbils de Barcelona. Per a més informació, visiteu el web de la DGT o truqueu al 060.
És obligatori enganxar l’etiqueta ambiental de la DGT al vehicle? Em poden multar si no la porto?
La col·locació del distintiu no és obligatòria, però facilita el control per part de la Guàrdia Urbana i de les policies locals dels municipis en cas de controls manuals. Per tant, és recomanable portar-la.
Les persones conductores que circulin sense l’etiqueta de la DGT col·locada al vehicle podran ser aturades pels agents dins la ZBE Rondes de Barcelona, per comprovar la documentació del vehicle i la matrícula, i verificar si aquest està subjecte a les restriccions de trànsit.
El dièsel és el carburant que més contamina?
Als anys noranta, l’estratègia europea per reduir els gasos amb efecte d'hivernacle (sobretot el CO2) va apostar per vehicles més eficients, que consumissin menys. Això va originar que, a finals de la dècada, els motors dièsel fossin els més venuts. Malauradament, és cert que els dièsel emeten menys CO2 que els de benzina, però expulsen quantitats superiors d’altres components molt nocius: partícules en suspensió (PM2,5 i PM10) i diòxid de nitrogen (NO2). Segons càlculs de la Generalitat, un turisme de gasolina anterior a la normativa Euro 1 (de més de 20 anys) emet 58 vegades més NO2 que un de nou. Retirar de la circulació un vehicle dièsel de més de 20 anys equivaldria a treure del trànsit 35 vehicles moderns equivalents.
Els vehicles sense distintiu ambiental són realment més contaminants?
Sí, efectivament, els vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental són els més contaminants. El sistema de classificació l’ha dut a terme la Direcció General de Trànsit, d’acord amb el Pla nacional de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera 2013-2016 del Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient. Es tracta d’un sistema d’etiquetatge segons la normativa d’emissions –tecnologia Euro– i el tipus de combustible.
Hi ha múltiples estudis que determinen que els vehicles sense etiqueta presenten nivells més elevats d’emissions de contaminants locals (PM i NOx). L’estudi Caracterització del vehicle circulant i les seves emissions a l’àrea metropolitana de Barcelona (2017, Ajuntament de Barcelona, AMB i Fundació RACC) va determinar que els vehicles amb distintiu ambiental de la DGT estalvien entre un 32% i un 80% de les emissions de NO2 i entre un 69% i un 94% de les emissions de PM, respecte d'un vehicle sense etiqueta.
Fa poc, un estudi de l’OCU indicava que el 15% dels vehicles en circulació que no els correspon distintiu ambiental són responsables del 50% de les emissions contaminants.
Per què no tinc dret a circular amb el meu vehicle sense distintiu ambiental per on vulgui i quan vulgui?
La Llei sobre trànsit, circulació de vehicles de motor i seguretat viària atorga als ens locals la potestat de restringir la circulació a determinats vehicles en vies urbanes per motius ambientals, així com d’establir diferents tipologies de restriccions, com ara restriccions de trànsit, àrees convertides en zona de vianants, zones restringides a residents, etcètera. Segons l’ordenament jurídic, aquest tipus d’actuacions són plenament compatibles amb el dret a la mobilitat i a la circulació de les persones.
La ZBE Rondes de Barcelona restringeix temporalment la circulació dins d’un àmbit específic per motius de salut i preservació de la qualitat de l’aire. Fora d’aquest àmbit i horari, la circulació dels vehicles sense distintiu ambiental és lliure.
El meu vehicle té dret a etiqueta ambiental per complir categoria Euro, però ara consta com a molt contaminant. Com puc sol·licitar-ho?
Si el teu vehicle té reconeguda la categoria Euro necessària per disposar del distintiu ambiental de la DGT, segons apareix a la documentació del motor del teu vehicle, pots sol·licitar-ho a la DGT.
Caldrà que prèviament el concessionari del teu vehicle, amb la documentació acreditativa corresponent, sol·liciti a la marca del vehicle l’expedició d’un certificat de compliment amb la normativa Euro necessària. Posteriorment, a l’oficina de la ITV et tramitaran els canvis a la fitxa tècnica del teu vehicle. A partir d’aquí, la DGT inclourà el teu vehicle en la categoria del distintiu ambiental que li correspongui, i se t'informarà convenientment.
La DGT habilitarà properament – hivern 2020 - un procediment perquè totes les persones conductores de vehicles afectats puguin realitzar aquest procés.
Més informació al web de la DGT o trucant al 060
EL REGISTRE METROPOLITÀ DE VEHICLES ESTRANGERS I ALTRES VEHICLES AUTORITZATS
Què és el Registre metropolità?
És un servei de registre ofert per l’AMB per tramitar les autoritzacions de circulació de vehicles dins la zona de l’àmbit de la ZBE Rondes de Barcelona segons la normativa vigent.
Permet als propietaris de vehicles als quals no els correspon distintiu ambiental i vehicles estrangers informar-se, principalment de manera digital, de les diferents tipologies d’autoritzacions de circulació, així com sol·licitar-les i gestionar-les.
Com funciona el Registre metropolità?
L’alta en el Registre metropolità se sol·licita una única vegada. Per fer-ho, la persona titular del vehicle ha d’enviar un formulari de sol·licitud al Registre metropolità.
En cas de requerir autoritzacions temporals o diàries, una vegada acceptada la petició, la persona titular del vehicle que tingui previst accedir amb el seu vehicle sense distintiu ambiental de la DGT podrà seleccionar els dies d’autorització des del web del registre o presencialment fins a les 23.59 hores del dia abans.
Com puc contactar amb el Registre metropolità?
Preferentment a través del web del registre metropolità, o presencialment a les oficines d’atenció a l’usuari ubicades a la seu de l’AMB: Carrer 62, núm. 16-18, Zona Franca, 08040 Barcelona (laborables de dilluns a divendres de 9.00 a 14.00 hores). També a través del telèfon (34) 930 333 555 (laborables de dilluns a divendres de 8.00 a 20.00 hores) o del 010 (cada dia de 7.00 a 23.00 hores).
Qui s’ha d’inscriure en el Registre metropolità?
Tots els vehicles que no disposin de distintiu ambiental de la DGT i puguin necessitar accedir a la ZBE Rondes de Barcelona. També s’hi han d’inscriure tots els vehicles de matrícula estrangera, independentment de la categoria Euro del seu vehicle. Excepte en el cas dels vehicles als quals els correspon exempció, la resta de vehicles caldrà que, a més a més, tramitin una autorització específica abans d’accedir a la ZBE.
Poden demanar autoritzacions temporals: els vehicles sense distintiu ambiental de persones que acreditin uns ingressos econòmics anuals inferiors a 2 vegades l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM), incrementat segons el nombre de membres de la unitat familiar, si escau, i els vehicles dedicats a l’exercici professional si falta poc perquè els seus titulars es jubilin. Concretament, quan faltin 5 anys cotitzats en el règim especial de treballadors autònoms, en el règim general de la Seguretat Social o en cap altre règim alternatiu.
Quines tipologies d’ús i vehicle preveu el Registre metropolità?
El Registre metropolità de vehicles estrangers i altres vehicles autoritzats preveu 5 tipologies de vehicles i necessitats diferents:
- Vehicles de persones amb mobilitat reduïda: gaudeixen d’exempció permanent per a la circulació dins la ZBE, tinguin distintiu ambiental o no. Fins a la renovació per un vehicle amb distintiu ambiental de la DGT. Més informació
- Vehicles de serveis d’emergències i essencials: mèdics, funeraris, protecció civil, bombers i policia, que gaudeixen d’exempció permanent per a la circulació dins la ZBE, tinguin distintiu ambiental o no. Fins a la renovació per un vehicle amb distintiu ambiental de la DGT. Més informació
- Serveis singulars: Vehicles que requereixen una autorització temporal ZBE per prestar serveis o participar en activitats singulars o esdeveniments extraordinaris. Més informació
- Vehicles estrangers que compleixen els requisits tecnològics d’accés a la ZBE, homologables al distintiu ambiental de la DGT. Més informació
- Autoritzacions diàries per als vehicles més contaminants que necessitin un accés esporàdic, inclosos els vehicles estrangers que no compleixen els requisits tecnològics d’accés a la ZBE. Més informació
Com sol·licito l’autorització diària?
L’alta en el Registre d’autoritzacions ZBE se sol·licita una única vegada. Per fer-ho, la persona titular del vehicle ha d’enviar un formulari de sol·licitud al Registre metropolità.
Una vegada acceptada la petició, podrà sol·licitar un dia d’autorització (24 hores) des de l'àrea d’usuari del web del registre, fins a les 23.59 hores del dia abans a l’accés a la ZBE. Excepcionalment es poden sol·licitar les autoritzacions diàries de manera presencial a l’Oficina d’Atenció al Ciutadà (OAC metropolitana).
En cas de declaració d'un episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2, i fins a la seva desactivació, se suspèn l'atorgament d’autoritzacions diàries establertes, sempre que no hagin estat sol·licitades abans de la declaració d’episodi. Més informació.
Com sol•licito l’autorització per a vehicles per a persones amb mobilitat reduïda?
L’alta en el Registre se sol·licita una única vegada. Tenen dret a les autoritzacions de vehicles per a persones amb mobilitat reduïda els col·lectius següents:
- Vehicle destinat al transport de persones amb mobilitat reduïda
- Transport col·lectiu de persones amb mobilitat reduïda.
Com sol•licito l’autorització de vehicles de serveis essencials?
El registre l’ha de fer la persona representant legal de l’ens competent en el servei o bé els vehicles han d’estar registrats a la Direcció General de Trànsit (DGT) amb la classificació per criteris d’utilització o servei dels vehicles.
L’alta en el Registre se sol·licita una única vegada. L’autorització de circulació dins la ZBE Rondes de Barcelona s’estén als dies que duri l’autorització.
Com sol·licito l’autorització de vehicles estrangers?
Els vehicles matriculats fora d’Espanya no estan classificats segons criteris ambientals de la DGT. Per establir-ne l'homologació, i valorar el seu potencial contaminant, tots els vehicles estrangers s’han de registrar prèviament per poder accedir a la ZBE Rondes de Barcelona.
Poden tramitar una autorització temporal (fins a 2 anys) les persones titulars dels vehicles de matrícula estrangera que demostrin acomplir els requisits tecnològics equivalents:
- Motocicletes, ciclomotors i altres vehicles lleugers amb categoria L classificats com Euro 2 o superior.
- Turismes (M1) classificats com elèctrics, gasolina Euro 3 (habitualment matriculats després del 2000) o superior o dièsel Euro 4 o superior.
- Camions (N2, N3), autobusos i autocars (M2, M3): elèctrics, dièsel, Euro 4 o superior.
Per registrar vehicles estrangers és necessari adjuntar la documentació del vehicle en què consti el titular del vehicle, la matrícula, la categoria d’homologació, el tipus de combustible i el nivell Euro. Si no es disposa de documentació oficial que inclogui la informació del nivell Euro caldrà acreditar el compliment dels nivells d’emissions de NOx i partícules equivalents mitjançant un document oficial.
Els vehicles que no compleixin els requisits ambientals de circulació a les ZBE Rondes podran accedir a la ZBE amb la prèvia sol·licitud d’una autorització diària al mateix Registre metropolità, fins a 24 dies l’any.
Quin cost té registrar-se i demanar autorització per circular?
La sol·licitud de registre dels vehicles PMR (vehicles de persones amb mobilitat reduïda), vehicles de serveis d'emergències i essencials (serveis mèdics, funeraris, bombers, policia i cossos i forces de seguretat de l'Estat), vehicles dedicats al transport de persones amb malalties i discapacitat que els condicionen l’ús del transport públic i els vehicles que presten un servei o activitat singular estan exemptes d’abonament de taxa. Per bé que tots aquests vehicles estan exempts de pagar la taxa, sí que s’han d’inscriure en el Registre metropolità per evitar que els arribin les sancions quan accedeixin a la ZBE Rondes de Barcelona.
La sol·licitud d’autorització diària està subjecte a una taxa de 5 €.
S'estableixen bonificacions per a les persones amb rendes baixes residents als municipis inclosos a la ZBE Rondes de BCN. En aquest cas, l'import de la taxa serà gratuït per a les persones titulars dels vehicles més contaminants (L, M1 i N1) censats a l’àmbit ZBE Rondes de BCN, que acreditin uns ingressos econòmics per tots els conceptes (pensions, ajudes, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.), inferiors a l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) més un 10% de l’IPREM vigent.
L’import de la taxa serà d’2,00 € per les persones sol·licitants de la inscripció dels vehicles de les categories L, M1 i N1censats a l’àmbit de les zones de baixes emissions metropolitanes que acreditin uns ingressos econòmics, per tots els conceptes (pensions, ajuts, rendes, lloguers, interessos de capital, etc.), inferiors al doble de l’indicador públic de renda d’efectes múltiples (IPREM) vigent
El registre dels vehicles estrangers té un cost de 7 €. En cas que no compleixin les condicions tecnològiques homologables als distintius de la DGT, als vehicles estrangers se’ls aplica una taxa de 5 € per sol·licitar a una autorització diària (24 hores).
Tinc un taller de manteniment i reparació de vehicles. Què necessito per realitzar les proves de circulació necessàries?
Els tallers de manteniment i reparació de vehicles podran sol·licitar una autorització temporal que permetrà realitzar proves amb els vehicles que tinguin en custodia o bé realitzar el desplaçament del vehicle a una estació ITV.
La tramitació l’ha de realitzar el taller, no els titulars o usuaris dels vehicles. Per poder fer-ho, el taller ha d’estar ubicat en un municipi amb ZBE i registrat a la plataforma Llibre Taller de la DGT.
MOU-TE EN TRANSPORT SOSTENIBLE
Quins avantatges tinc viatjant en transport públic?
Viatjar en transport públic estalvia embussos innecessaris i diners, i facilita temps per llegir, conversar o escoltar música de manera relaxada.
Barcelona disposa d’una àmplia xarxa d’autobús, metro, tramvia, ferrocarril i tren. Hi ha més de 2.513 parades de transport públic distribuïdes pel territori per facilitar els desplaçaments diaris de les persones. La xarxa és objecte de millores contínues per oferir un servei més eficient, amb més connectivitat i millor intermodalitat entre els diferents modes de transport. El 95% de la població disposa d’un servei d’autobús d’altes prestacions a menys de 300 metres de casa seva. La xarxa de metro té 156 estacions i més de 140 trens que funcionen en hora punta cada dia laborable.
A més, tens 40 línies d’autobusos metropolitans, 90 línies més a Barcelona, 8 de metro, 4 de ferrocarrils, 6 de tramvia i una xarxa d’estacions de tren interconnectada.
T-Verda: l’alternativa de mobilitat per a usuaris d’un vehicle sense distintiu ambiental
La T-Verda és un títol de transport que dona dret a tres anys de transport públic gratuït en tots els serveis de transport de l’ATM a canvi de desballestar un vehicle considerat molt contaminant. Es tracta d’un passi de transport públic gratuït per a tot l'àmbit integrat metropolità (sis corones). En l’àmbit dels 36 municipis metropolitans la T-verda metropolitana es gestiona a través del servei AMB Informació. La Generalitat el fa extensiu a la resta de municipis amb el nom de T-Verda.
Se’n poden beneficiar les persones que donin de baixa i desballestin un vehicle contaminant i que no adquireixin cap vehicle nou durant la vigència de tres anys de la Targeta Verda Metropolitana. La persona beneficiària ha d’acreditar ser major d’edat, estar empadronada dins de l’àmbit de l’ATM de Barcelona i haver desballestat un vehicle contaminant de la seva titularitat que pagui l’impost de vehicles de tracció mecànica en algun municipi integrat. Caldrà renovar-la anualment. El titular de la targeta pot cedir per una única vegada el dret de la targeta a un beneficiari substitut que pot ser qualsevol membre de la seva unitat familiar. L’emissió i renovació es fa sense cap cost als centres d’atenció al client establerts per l’AMB per als residents dels 36 municipis metropolitans, i per l’Associació de Municipis amb Transport Urbà (AMTU) per a la resta de l’àmbit ATM.
S’hi poden acollir els vehicles desballestats fins a sis mesos abans del moment de la sol·licitud de la tramitació de la T-Verda. Els vehicles que entren dins d’aquesta opció són:
- Turismes dièsel habitualment matriculats abans del 2006
- Turismes gasolina o gas habitualment matriculats abans del 2000
- Motocicletes habitualment matriculades abans de l’1/7/2004
- Ciclomotors habitualment matriculats abans del 17/6/2002
Què puc fer si en els meus desplaçaments només tinc l'opció de fer servir el vehicle motoritzat privat?
Si l'única opció que tens és desplaçar-te en vehicle motoritzat privat, considera la possibilitat de compartir el cotxe menys contaminant possible amb altres persones que facin la teva mateixa ruta: reduiràs emissions contaminants i el teu trajecte serà més agradable i econòmic. Combina'l amb el transport públic sempre que puguis, tens disponibles aparcaments d’intercanvi al costat de parades de transport públic.
La xarxa de transport públic de la ciutat de Barcelona i de l’àrea metropolitana experimenta millores contínues per donar resposta a les necessitats de la població. Consulta les possibilitats de desplaçament en transport públic a través del web municipal Com s’hi va, del web de l’AMB On vols anar? o de la plataforma de la Generalitat de Catalunya Mou-te.
També disposes d’oferta en mobilitat sostenible a càrrec d’empreses de lloguer o per compartir.
Quins ajuts a la mobilitat menys contaminant hi ha?
Les administracions públiques ofereixen diverses línies per estimular una mobilitat més sostenible, amb ajudes a la compra de vehicle de baixes emissions, bonificacions en impostos, peatges o altres tarifes vinculades a la mobilitat i el suport a flotes.
- Bonificacions es mantenen per als títols de més recurrència
- Tarifació social al transport públic
Bonificacions de l’impost de vehicles de tracció mecànica (IVTM) de fins al 75% - Gratuïtat en l’aparcament regulat a la calçada (àrea verda) i en la recàrrega a les estacions de recàrrega per als vehicles elèctrics
- Incentius en la compra de vehicles d’energies alternatives, destinats al sector dels transports (taxi, transport de mercaderies) i per a l’ús privat
- Impost de matriculació (vehicles per a persones amb discapacitat, vehicles de més de nou places, entre d’altres)
- Descomptes en el cost del peatge a les autopistes de la Generalitat
- Accés al carril bus-VAO
Què puc fer jo per reduir la contaminació?
Ves sempre que puguis a peu, en bicicleta o en transport no motoritzat: no només pels beneficis que comportarà per a la teva salut, sinó també pels que aportarà a la ciutat sencera, ja que suposa un vehicle menys que causa contaminació atmosfèrica, soroll i embussos.
Si vas caminant o en bicicleta en les hores punta de mobilitat, busca les rutes alternatives en les quals hi hagi menys trànsit: això reduirà el temps del recorregut i farà que respiris aire més net.
Fes servir preferentment el transport públic abans que el cotxe privat, o comparteix un cotxe menys contaminant amb altres usuaris que facin la mateixa ruta que tu.
Quines millores s’han fet en el transport públic metropolità?
Amb la posada en funcionament de la ZBE s’ha reforçat la xarxa de transport públic metropolitana:
- Integració de la tarifa metropolitana dels 36 municipis metropolitans
- T-Verda metropolitana
- Aparcaments d’intercanvi (Park & Ride) El servei funciona mitjançant una aplicació mòbil
- Bus metropolità: AMB Exprés i AMB Metrobús, que es coordina i complementa amb la NXB i renovació de la flota.
- Reforç estructural del transport públic: compra de nous combois i mesures per incrementar la freqüència de la xarxa de metro. Increment en l’oferta de transport públic a l’entorn metropolità de FGC, TRAM i Rodalies-Renfe.
LA CONTAMINACIÓ DE L’AIRE
L’aire de Barcelona està molt contaminat?
La ciutat de Barcelona registra uns nivells de contaminació (especialment les partícules en suspensió PM10 i el diòxid de nitrogen NO2, emesos sobretot pels vehicles) per sobre de les recomanacions de l’OMS i que són molt nocius per a la salut de la població. Un 98% de la població pot estar exposada a nivells de PM10 superiors als que estableix l’OMS, i un 68%, a nivells de NO2 superiors.
Quins són els principals elements contaminants de l’aire?
Les partícules en suspensió (PM2,5 i PM10) es generen en la combustió d’hidrocarburs i de biomassa, però també provenen de la pols de les obres i enderrocs, del rodament dels pneumàtics amb l’asfalt, dels frens dels vehicles o de fonts naturals (núvols de pols sahariana). L’altre contaminant molt present és el diòxid de nitrogen (NO2). La principal font d’emissió prové de la circulació dels vehicles. En la pol·lució de Barcelona, hi són presents altres elements, encara que en uns nivells que no acostumen a superar els límits de seguretat per a la salut de la ciutadania: ozó troposfèric (O3), diòxid de sofre (SO2), monòxid de carboni (CO) i compostos orgànics volàtils (COV).
Quin és l’origen de la contaminació?
L’origen principal d’aquesta contaminació elevada és el trànsit de vehicles, les combustions, les obres i altres activitats pulverulentes, el sector industrial o el port. De fet, Barcelona és la ciutat europea amb més densitat de vehicles, el doble que Madrid i el triple que Londres.
El 60% del diòxid de nitrogen (NO2) té origen en el trànsit, el 13% es genera fora del municipi, el 8,3% prové del sector industrial, el 7,6% prové de les emissions del port i l’11,1% prové d’altres fonts (calefaccions, combustions, etcètera). Font: Pla de millora de la qualitat de l’aire de Barcelona. Ajuntament de Barcelona
Pel que fa a les partícules en suspensió (PM10), un 71% es genera fora del municipi, un 21% prové del trànsit i el 8% restant s'origina en altres sectors (calefaccions i combustions), obres i el port. Font: Pla de millora de la qualitat de l’aire de Barcelona. Ajuntament de Barcelona
Quins efectes té la contaminació en la salut?
És un dels principals problemes de salut pública de la Unió Europea, on causa 300.000 morts prematures cada any. Una reducció dels nivells de contaminació a la conurbació de Barcelona fins als llindars recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) evitaria, cada any, 659 morts prematures a la ciutat i incrementaria l’esperança de vida de la ciutadania en 52 dies. Les morts a Barcelona per excés de contaminació es xifren en 350.
L’aire contaminat afecta el sistema cardiovascular i respiratori. També afecta el sistema immunològic i endocrí, i la fertilitat, contribueix a l’aparició d’asma i de diabetis, alenteix el desenvolupament pulmonar i del cervell dels infants i, en general, redueix la qualitat i l’esperança de vida.
La contaminació afecta tothom de la mateixa manera?
No. Hi ha un segment de la població que és especialment vulnerable als efectes de la contaminació: els infants menors de sis anys, la gent gran, les persones adultes amb problemes cardíacs o respiratoris i les dones embarassades. Aquests col·lectius són els principals usuaris del transport públic, els qui menys contaminen, però a qui afecta més la pol·lució dels vehicles privats més contaminants.
Com es mesura la contaminació de l’aire a Barcelona?
Per detectar la presència de contaminants a l’aire, l’Ajuntament de Barcelona disposa d’un centre d’anàlisi, la Direcció de Salut Ambiental de l’Agència de Salut Pública de Barcelona, que controla les estacions integrades a la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Contaminació Atmosfèrica de Catalunya (XVPCA). Anualment, l’Agència de Salut Pública de Barcelona elabora informes sobre l’evolució de la concentració d’aquests contaminants.
On puc informar-me de la contaminació a Barcelona?
Totes les dades obtingudes per la Xarxa de Vigilància i Previsió de la Qualitat de l’Aire (XVPCA) a partir d’equips automàtics i manuals estan disponibles al web de la Qualitat de l’Aire de Barcelona i a l’adreça web de la Generalitat de Catalunya. L’Ajuntament de Barcelona t’informa dels principals contaminants a través dels webs municipals i les xarxes socials (Twitter @BCN_Ecologia).
Si vols tenir més informació, vine al Servei de Documentació d’Educació Ambiental de l’Ajuntament de Barcelona. Hi trobaràs recursos per treballar la contaminació de l’aire a les escoles, material per a entitats i grups o documentació d’ús individual.
Com es combat la contaminació a Barcelona?
La ciutat treballa conjuntament amb la resta d’administracions públiques en la millora de la qualitat de l’aire. El novembre del 2016, l'Ajuntament va aprovar la mesura de govern Programa de mesures contra la contaminació atmosfèrica de Barcelona per lluitar contra la contaminació atmosfèrica. El programa inclou 58 mesures estructurals i extraordinàries per combatre l’alta contaminació tant en episodis ambientals com de manera permanent. L'Ajuntament de Barcelona disposa, també, d'un Pla de mobilitat urbana per una mobilitat segura, sostenible, equitativa i eficient, i d'un Pla de millora de la qualitat de l’aire de Barcelona 2015-2018.
Paral·lelament a la restricció als vehicles més contaminants dins la ZBE, s’activen mesures per una mobilitat més sostenible. Així, en matèria de transport públic s’amplia i es millora la xarxa de bus, es fomenta la connexió del tramvia i s’estén la xarxa de carrils bici a tota la ciutat, entre d’altres. En la trama urbana de la ciutat, actuacions com les Superilles i les pacificacions de carrers permeten avançar cap a un model urbà saludable, sostenible i amb espais verds de proximitat. També es duen a terme accions en l'àmbit de l'estalvi energètic (als edificis i equipaments municipals, als nous habitatges —plaques solars, sistemes de cool-heating, etcètera—) i en l’ambientalització de les flotes municipals (serveis de neteja, jardineria, etcètera).
La contaminació de l'aire a la metròpolis afecta la salut pública?
Sí, la contaminació atmosfèrica repercuteix de manera rellevant en la salut dels conciutadans metropolitans. Si bé la qualitat de l'aire està millorant lentament, la contaminació atmosfèrica continua essent el perill més gran per a la salut ambiental al nostre territori. Segons el darrer informe de l'Agència Europea del Medi Ambient (EEA, 2018), la contaminació atmosfèrica és la responsable directa de més de 500.000 morts prematures a l'any a Europa.
Com està l'aire metropolità?
A l'àrea metropolitana s'excedeixen els llindars de contaminació de NO2 i de PM establerts per la UE i l'Organització Mundial de la Salut, que constitueixen una amenaça de primer ordre en termes de salut pública.
Quins efectes presenta la contaminació sobre la salut de les persones?
Segons l'Agència Europea del Medi Ambient i l'Organització Mundial de la Salut, els efectes que suposen els contaminants sobre la salut són: efectes sobre el sistema nerviós central (PM), asma i funció pulmonar reduïda (PM), malaltia pulmonar obstructiva crònica (PM), efectes sobre el sistema reproductiu (PM), efectes al fetge, a la melsa i a la sang (NO2), càncer de pulmó (NO2 i BaP), efectes cardiovasculars (PM, SO3, O3), etcètera.
Què hi diu la comunitat científica?
L'elevada contaminació atmosfèrica té uns efectes directes sobre la salut de les persones que la comunitat científica ha pogut parametritzar en més de 3.000 morts prematures anuals a l'entorn metropolità. Sense anar gaire lluny, el passat mes de novembre es va presentar el darrer informe sobre l’estat de la salut a Barcelona que indicava que el càncer de pulmó ja és la primera causa de mort prematura entre les dones. També indicava que el 70% de la població estava exposada a nivells de NO2 superiors als recomanats per l‘OMS i per la UE.
En els darrers anys s'han multiplicat les evidències que relacionen salut i contaminació. Més concretament, els estudis relacionen la contaminació atmosfèrica amb diverses patologies:
- Un estudi liderat per l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per la Fundació Bancària "la Caixa", destaca que l'ampliació de les xarxes de carrils bici a les ciutats podria aportar beneficis considerables per a la salut i l'economia. Més concretament, l’ampliació de les xarxes de carrils bici a les ciutats europees podria evitar fins a 10.000 morts prematures. En el cas de Barcelona, si tots els carrers disposessin d’infraestructura ciclista s’evitarien 248 morts prematures cada any (Preventive Medicine, gener de 2018).
- Un estudi de l’Institut Hospital del Mar d’Investigacions Mèdiques (IMIM), l’Hospital del Mar i l’Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal) revela que els alts nivells de contaminació incrementen un 20% el risc de patir un ictus aterotrombòtic (Environmental Research, 2018)
- Experts del Vall d’Hebron Barcelona Campus Hospitalari i el CIBER en la seva àrea de Malalties Cardiovasculars (CIBERCV) han dut a terme un estudi que demostra que els dies en què els nivells de contaminació atmosfèrica són més elevats a l’Àrea Metropolitana de Barcelona es produeixen més atacs de cor (International Journal of Cardiology, 2017)
- La Comissió Lancet sobre Contaminació i Salut indica que la contaminació va provocar 23.987 morts a Espanya el 2015, cosa que significa 1 de cada 17 (The Lancet, 2017).
- Un estudi epidemiològic a gran escala de l'Institut de Salut Global de Barcelona (ISGlobal), centre impulsat per la Fundació Bancària ”la Caixa”, i la Societat Americana contra el Càncer vincula alguns contaminants de l'aire amb la mortalitat per càncer de ronyó, bufeta i colorectal. La recerca va fer un seguiment durant 22 anys (de 1982 a 2004) a més de 600.000 persones adultes i va relacionar la mortalitat per 29 tipus de càncer amb l'exposició residencial a tres contaminants ambientals: PM2,5, diòxid de nitrogen (NO2) i ozó (O3) (Environmental Health Perspectives, 2017).
- El darrer treball d’ISGlobal de Barcelona indica que un increment de 5 μg/m3 de PM10 a l'aire respirat resulta en una pèrdua de gairebé un any de vida. (Environment International, 2016).
- Es constata una afectació negativa en el desenvolupament dels infants sotmesos a contaminació atmosfèrica a les escoles (Projecte BREATHE), més hiperactivitat i dèficit d'atenció en els adolescents (Environment International, 2016).
- La contaminació atmosfèrica és la causa de diverses afectacions cerebrals com ictus o accidents cardiovasculars (OMS), malalties degeneratives (Journal of Alzheimer’s Disease, 2015) i diversos problemes de salut mental (JAMA Psychiatry, gener de 2013).
- Es constaten múltiples evidències de l'efecte en l'aparell respiratori, com càncers de pulmó (OMS), pneumònies (OMS), afectacions pulmonars diverses (Thorax, 2009, 64) i obstruccions pulmonars cròniques (OMS).
- Per acabar, també es destaquen diversos estudis sobre impactes en el sistema reproductor (CREAL-ISGlobal) i sobre afeccions coronàries (Circulation, 2010 i OMS).
La indústria, els vaixells i els avions contaminen més que els vehicles de motor?
La indústria, els vaixells i els avions també contaminen. No obstant això, en termes de salut pública, i en amb relació amb la qualitat de l’aire que respirem a les grans metròpolis, zones més densament urbanitzades, el 80% de la contaminació prové del transport terrestre.
CIRCULAR EN EPISODI DE CONTAMINACIÓ
Quins vehicles no poden circular en episodi de contaminació?
En cas de declaració d’episodi de contaminació per NO2 per part de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona activa simultàniament el Protocol d’actuació davant episodis d’alta contaminació, així com les mesures previstes en el decret d’alcaldia corresponent, en què se suspèn l'atorgament d'autoritzacions diàries per circular per la zona de baixes emissions mentre duri l'episodi.
Com sabré que s’activa un episodi de contaminació?
L’Ajuntament de Barcelona informa dels avisos preventius o dels episodis de contaminació a través dels canals d’informació de la ciutat (web, xarxes socials, servei de premsa), del servei gratuït d’alertes de la contaminació per correu electrònic i del telèfon gratuït 010.
En el cas d’episodis de contaminació amb restricció de trànsit, l’Ajuntament n’informa com a mínim a les 15.00 hores del mateix dia en què s’ha declarat l’episodi de contaminació, i les mesures entren en vigor l’endemà a partir de les 7.00 i fins a les 20.00 hores, en dies laborables de dilluns a divendres mentre duri l’episodi. Les mesures es mantenen per dia sencer fins a l’avís de desactivació.
La Generalitat de Catalunya, l’AMB i ATM també preveuen informar-ne a través dels seus mitjans i canals corporatius.
Canvien les tarifes de l’aparcament durant un episodi de contaminació?
Sí. Mentre duri l’episodi de contaminació amb restricció de trànsit, s’incrementa la tarifació a l’aparcament regulat a la calçada per a no residents a l’àrea blava i l’àrea verda, amb un increment de 2 euros/hora, excepte per als vehicles Zero Emissions.
Quines restriccions s'apliquen en episodis de contaminació?
En cas de declaració d'un episodi ambiental de contaminació atmosfèrica per NO2, i fins a la seva desactivació, els vehicles més contaminants no podran accedir a la zona de baixes emissions rondes de Barcelona, i se suspèn l'atorgament d’autoritzacions diàries establertes, sempre que no hagin estat sol·licitades abans de la declaració d’episodi.
QUÈ ÉS UN EPISODI DE CONTAMINACIÓ AMBIENTAL I COM ES POT PREVENIR
Què és un episodi de contaminació?
Un episodi de contaminació ambiental és una circumstància en la qual els nivells de contaminants atmosfèrics superen els valors límit recomanats per la Unió Europea (UE) i esdevenen nocius per a la salut. A Barcelona es pot produir fins a tres vegades l’any, especialment en relació amb concentracions de partícules en suspensió PM10 (80 µg/m³ o més de tres dies seguits 50 µg/m³) i de diòxid de nitrogen NO2 (200 µg/m³ o més).
La Generalitat de Catalunya pot decretar alerta per alta contaminació ambiental en dues fases —avís preventiu o episodi ambiental de contaminació—, segons el nivell de concentració dels contaminants i segons el contaminant: PM10 i NO2. Es pot donar el cas d’activació d’una mateixa fase amb tots dos contaminants alhora.
Consells de salut i mobilitat en episodi de contaminació
L’Ajuntament de Barcelona ofereix unes recomanacions a la població en general en cas de contaminació.
Es recomana a tota la població:
- Moure’s a peu o en bicicleta i aprofitar els carrers amb menys trànsit.
- Optar pel transport públic en lloc del transport privat.
- Si l’única opció possible és el vehicle privat, compartir-lo o combinar-lo amb el transport públic.
- A la llar i a l’oficina, regular la climatització per evitar l’escalfament o la refrigeració excessius i ventilar en hores de menys trànsit al carrer.
- Arrencar i frenar suaument i ajustar bé la pressió dels pneumàtics per disminuir l'emissió de partícules contaminants.
- En el cas d’episodis de PM10, es recomana addicionalment reduir l’exercici físic intens a l’exterior.
- Es recomana a la població més vulnerable (persones amb malalties respiratòries o cardíaques, infants en edat preescolar, gent gran i dones embarassades):
- En el cas d’avís preventiu per PM10 o d’episodi per NO2, reduir l’exercici físic intens, especialment a l’exterior.
- En el cas d’episodi per PM10, evitar l’exercici físic intens, especialment a l’exterior.
Consulta en aquest enllaç totes les recomanacions per reduir l’exposició a la contaminació atmosfèrica i protegir la salut de les persones (població en general, escoles, etcètera) que ofereix l’Agència de Salut Pública de Barcelona.
Quines mesures s’activen per a cada escenari d’episodi de contaminació?
En cada escenari declarat per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament posa en marxa el protocol municipal d’actuacions, que preveu un seguit de mesures adaptades a cada cas. Només l’episodi de contaminació per NO2 activa el reforç extraordinari del transport públic (T-aire, etcètera), possibles restriccions al trànsit i l’increment de tarifació en l’aparcament en zona verda per als vehicles no residents.
Les mesures que s’implanten en cada episodi de contaminació (segons el contaminant i el grau) són les següents:
Diòxid de nitrogen (NO2)
Fase d’avís preventiu
- Comunicació a la població per mitjà de canals interns i externs.
- Activació de campanyes de sensibilització.
Fase d’episodi de contaminació
- Comunicació a la població per mitjà de canals interns i externs.
- Reforç del transport públic amb aportació de tots els efectius disponibles.
- Increment de la tarifació en l’aparcament regulat a la calçada.
- Possibles restriccions al trànsit.
- Activació de les campanyes de sensibilització.
Partícules en suspensió (PM10)
Fase d’avís preventiu
- Comunicació a la població per mitjà de canals interns i externs.
- Actuacions sobre els serveis municipals i les obres: reg de parcs i places no asfaltats amb aigua freàtica, i increment del reg dels carrers amb aigua freàtica.
- Prohibició d’utilitzar bufadors en tasques de neteja i verd.
- Intensificació del control en el compliment del Pla d’ambientalització de les obres.
- Activació de campanyes de sensibilització.
Fase d’episodi de contaminació
- Comunicació a la població per mitjà de canals interns i externs.
- Actuacions sobre els serveis municipals i les obres: reg de parcs i places no asfaltats amb aigua freàtica, i increment del reg dels carrers amb aigua freàtica.
- Prohibició d’utilitzar bufadors en tasques de neteja i verd.
- Prohibició de les activitats pulverulentes de les obres.
- Activació de campanyes de sensibilització.
Les mesures en episodis de contaminació resolen el problema?
A la llarga, l’existència de mesures estructurals efectives farà que sigui innecessari haver de prendre mesures extraordinàries, perquè ja reduiran o eliminaran els pics de contaminació que comporten la declaració d’episodi de contaminació. Les mesures actuals tenen un objectiu doble: reduir el nombre de vehicles que circulen i fer que siguin menys contaminants, en benefici del conjunt de la ciutadania. Es tracta de mesures de dissuasió de l’ús del cotxe i de motivació a utilitzar els mitjans de transport col·lectius.
Moure’s en transport públic en cas d’episodi de contaminació: T-aire
Es tracta d’un títol multipersonal de dos viatges integrats per utilitzar el mateix dia de la primera validació i que és vàlid únicament en dies d’episodi de contaminació ambiental per NO2. La T-aire està disponible a les sis corones i el temps de transbordament és el mateix que el de qualsevol títol integrat: 1 hora i 15 minuts per a la zona 1, i es va incrementant en 15 minuts més per cada zona addicional. El preu és el de dos viatges d’una T-10 aplicant-hi un descompte del 10%. La T-aire està disponible a les màquines de venda automàtica dels operadors de transport públic (TMB, FGC, Rodalies de Catalunya i Tram) en dies d’episodi. Se n’activa la venda en el moment en què la Direcció General de Qualitat Ambiental de la Generalitat de Catalunya declari un episodi ambiental de contaminació, i es desactiva un cop declarada la fi de l’episodi.
Més informació