La urbanització de la Gran Via sobre el túnel de Glòries, continua en l'àmbit del Poblenou
Els treballs, que donen continuïtat a la renovació de l’àmbit muntanya, es preveu que acabin a inicis del primer trimestre del 2027 per configurar un passeig amb més espai per als vianants i un transport públic més eficient
Comencen les primeres tasques per les obres d’urbanització de la Gran Via de les Corts Catalanes, en la banda mar del tram entre les Glòries i la rambla del Poblenou. El projecte, que inclou part del carrer de Badajoz i la Diagonal, a la Gran Via tracta l’àmbit sobre el túnel per crear un nou passeig ciutadà a l’espai que abans ocupaven vuit carrils de circulació.
Aquesta transformació de la Gran Via, de 50 metres d’amplada i
70.000 m2, generarà un espai que afavorirà els usos ciutadans,
el passeig i el joc, donant compliment a una reivindicació veïnal
Els treballs corresponen a la segona fase de la transformació, i busquen endreçar i optimitzar els diferents modes de transport a la banda Besòs de les Glòries, on conflueixen el tramvia, els vianants, els autobusos, els carrils bici i el vehicle privat. per prioritzar especialment la circulació de les persones.
La connexió a peu entre les Glòries i la Diagonal millorarà substancialment amb nous passos de vianants al carrer de Badajoz que donaran accés directe a l’àmbit central de la plaça des la Gran Via i des de la rambla central de la Diagonal. La ubicació de totes les vies de tramvia a la calçada de la banda mar de Diagonal entre Badajoz i Ciutat de Granada, també suposarà una millora substancial en la intersecció de Diagonal i Badajoz.
El projecte també preveu la millora de la connectivitat en bicicleta amb la construcció d’un nou carril bici bidireccional a l’eix dels carrers Badajoz i Independència que donarà més seguretat i continuïtat als itineraris. Aquest nou carril enllaçarà amb el d’Independència, que neix a la confluència amb la Meridiana, i permetrà connectar la Meridiana amb la de la Diagonal. També connectarà amb el que està projectat al carrer de Badajoz per sota de la Diagonal, de manera que la secció del carrer de Badajoz entre la Meridiana i la Diagonal quedarà establerta pel carril bici bidireccional, un parterre, un carril bus en sentit mar, i dos carrils de circulació i un altre carril bus en sentit muntanya.
Desdoblament de les vies del tramvia a la Gran Via
A la banda mar de la Gran Via s’establirà un espai reservat al transport públic i un vial lateral per garantir el pas de la bicicleta i els serveis en sentit Besòs. Entre els carrers Badajoz i Ciutat de Granada, aquest vial lateral no tindrà continuïtat més enllà del carrer Llacuna excepte per a les bicicletes, que seran l’únic mode de transport autoritzat per continuar més enllà de Llacuna.
L’espai reservat per al transport públic serà compartit entre l’autobús i el tramvia, amb les vies desdoblades entre la rambla del Poblenou i el carrer Ciutat de Granada. La parada d’autobús quedarà ubicada a la cruïlla amb Llacuna, garantint el servei existent d’autobús avui dia en aquest àmbit.
Pel que fa al tramvia, es desdoblarà el tram de via única que hi ha actualment a la Gran Via entre les Glòries i la rambla del Poblenou, per evitar un coll d’ampolla davant d’aquest increment. El desdoblament i el nou itinerari possibilitarà programacions semafòriques més eficients que fan preveure la reducció del temps d’aturades del tramvia a un terç de l’actual.
El projecte també implica canvis en la urbanització de Ciutat de Granada i de la Diagonal. D’una banda, el pas del tramvia pel carrer de Ciutat de Granada modificarà totalment aquest tram de carrer entre la Gran Via i la Diagonal, amb la implementació de la doble via i l’eliminació del pas de vehicles privats per aquest tram, a excepció de l’operativa de l’aparcament soterrat. De l’altra, es donarà continuïtat a la plataforma central de vianants de la Diagonal, a banda i banda de Ciutat de Granada.
Obres impulsades per l’Ajuntament de Barcelona i l’ATM
Aquestes obres estan impulsades per l’Ajuntament de Barcelona i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM), com a responsables del servei i la infraestructura tramviària. Del cost total de l’obra de 32,54 milions d’euros, l’Ajuntament finançarà 23,30 milions corresponents tant a la urbanització com a la part d’infraestructura tramviària relativa al canvi de traçat, i per la seva banda, la Generalitat de Catalunya, a través de l’ATM, finançarà els 9,24 milions corresponents al desdoblament. Aquests imports s’afegeixen al pressupost de la primera fase de les obres, al costat muntanya, d’11,41 milions d’euros assumits per l’Ajuntament.
En conjunt, la previsió és que les obres durin aproximadament un any i mig. En la fase inicial d’obres que ara comença i que previsiblement s’allargarà fins a l’estiu, s’actuarà sobre l’espai que ara ocupen els dos carrils bus en tots dos sentits pel centre de la Gran Via, per tasques d’impermeabilització i execució de la caixa situada per sobre del túnel viari. Posteriorment, s’abordarà la infraestructura tramviària, amb la construcció i desviament de vies, cosa que obligarà a tallar el servei de les tres línies del Trambesòs. L’abast de l’afectació es definirà a mesura que es vagin desenvolupant les obres i està prevista l’habilitació d’un servei alternatiu de transport mentre durin els talls.